ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigelse - Malmö Caroli (M)CI:1 (68-1709) Image 1370 /Page 263  (läst 1454 gånger)

2019-04-28, 22:37
läst 1454 gånger

Utloggad Sonny Herbst Jacobsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-03-27, 14:37
    • Visa profil
Hej,

Skulle behöva hjälp att läsa vigselnotisen mellan Erich Martin Herbst och Maria Elisabeth Fantern i Malmö Caroli (M)CI:1 (68-1709) Image 1370 /Page 263.Ser ut som tysk....

Tack på förhand  :D

/Sonny

2019-04-29, 01:14
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Sonny!

Det stämmer; Caroli var vid denna tid Malmös tyska församling, och därför både predikades och fördes kyrkoböckerna länge på tyska. Det skapar lite problem för oss icke tysktalande släktforskare som råkar hamna där på jakt efter våra skånska släktingar, men oftast går det bra ändå. Jag är lite osäker på tolkningen av ordet geträuen (det bör vara en äldre stavning av dagens getreuen), och som du ser stämmer ju inte de inledande tre tillkännagivandena överens till antalet med de två söndagar som sedan räknas upp, men jag tyder i övrigt notisen såhär:

”Den 6 Febr: Sind nach dreyfacher öffentl: worherge-
gangenen abkündigung so in unser Kirche geschehen
Neml: Dom: Septuages: & Sexages: zwey mahl, Christ-
ordentl: in hause von M: Butzov, Copuliret und
zusammen geträuet: Hr: Erich Martin Herbst, Regi-
ments-feldtscherer, mit Jungfr: Maria Elisabeth
Fantern
. Gott gebe ihnen seinen Segen; Amen.”

...som jag skulle vilja översätta till att den 6 februari blev, efter tre offentligt föregångna tillkännagivanden som i vår kyrka skedde, nämligen söndagarna Septuagesima och Sexagesima [som år 1719 inföll den 25 januari och 1 februari] två gånger, kristligen ordentligt i magister Butzovs hus kopulerade [sammanvigda] tillsammans i trohet, herr Erik Martin Herbst, regementsfältskär, med jungfru Maria Elisabeth Fantern. Gud giv dem sin välsignelse; amen.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2019-04-29, 12:47
Svar #2

Utloggad Sonny Herbst Jacobsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-03-27, 14:37
    • Visa profil
Markus, Stort tack!
Nu har jag i var fall något att gå vidare med. Forsöker att finne ut relationerna til Wismar for EM - han var väl född där, men när vet jag inte.
Wismar var vid denna tid under administration av Malmö som en del av Sverige. Finns uppteckningar i svenska register över Wismar för den här perioden?Mvh Sonny

2019-05-02, 23:48
Svar #3

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil


Jag har själv så smått undersökt släkten Herbsts ursprung eftersom en av mina förfäders svägerskor hade en brorsdotter som var gift med Erik Martin Herbsts sonson, tullinspektorn och handelsmannen Peter Fredrik Herbst (1761–1830) i Lund, men det har gått si och så. I Carl Sjöströms Skånska nationen före afdelningarnes tid (1682-1832), 1897, s. 240, sägs endast i biografin över sonen, rådmannen Johan Henrik Herbst (1720-1767) att denne var ”son af stads- och artillerikirurgen Erik Martin H. (+ 1740) och Maria Elisabeth von Fantern (+ 1728)”, utan någon uppgift om släktens ursprung – något Sjöström annars brukar omnämna.
 
Inte heller i Isbergs biograficasamling (som finns på Malmö stadsarkiv) omnämns något om Erik Martin Herbsts ursprung, endast att han ”1719 14/7 (Rr) Regementsfältskär vid fältartilleristaten, vill blifva förste stadsfältskär; han hade förvärfvat sig godt beröm om sitt förstånd om lärdom uti kirurgien”, samt att han ”1720 23/7 (Rr) får fullmakt på 1:o stadsfältskärssysslan.” (i Isbergs biograficasamling fanns dock en hänvisning till Lunds stifts herdaminne rörande att Erik Martin Herbsts andra hustru var dotter till kyrkoherden Uno Staaf i Gylle; se Lunds stifts herdaminne, band 3, Lund, 1951, s. 281–282).
 
Eventuellt kan det ju stå mer om hans ursprung i Malmö rådhusrätts och magistrats domböcker (som jag gissar att Isbergs ”Rr” står för), men om så vore fallet gissar jag att Isberg hade antecknat detta i biograficasamlingen. Kanske kan det stå något i generalmönsterrullorna, eftersom han ju tydligen var regementsfältskär vid fältartilleriet? En tanke som slog mig nu är att han eventuellt omnämns i bokverket Sveriges läkarehistoria ifrån Konung Gustaf den I:s till närvarande tid. Annars har jag tyvärr alldeles fär dåliga kunskaper om släktforskning i Wismar för att våga uttala mig – men har också varit inne på att det ju borde finnas någon form av svenska register eftersom området vid denna tid (1648-1903) administrerades av Sverige, precis som du säger. Kanske någon annan vet bättre?

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2019-05-05, 14:30
Svar #4

Utloggad Sonny Herbst Jacobsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-03-27, 14:37
    • Visa profil
Hej Markus .... och tack igen ..

I Stockholms stadshus arkiv (1: a avsnittet F1A: 76) kan du se att "Änkan Anna Dahl gifter sig 1712-06-19 i Katarina med regementsfältskäraren vid artilleriet Hindrich Herbst ca 1684 i Wismar, 1756-03-05 i Klara . "

Samtidigt kan du i bouppteckningsregistret (bou.nr 1756/1:649) for art.reg.fältskär Henrik Herbst bland annat se:

syskon:
1 / avl. Erik Martin Herbst, reg.fältskär;
2 / avl. syster gm Malko, trädgårdsmästare i Wismar ...

Så EM var bror till Henrik (som ju föddes i Wismar) och en syster som stannade i Wismar. Det måste därför vara ett rimligt antagande att de alla kommer från Wismar, och att båda bröderna endast kom till Sverige på grund av deras arbete för den svenska armén.

Jag kommer också att undersöka de andra källor du nämner.

Om någon annan vet bättre er jag tacksam.

//Sonny

2019-12-13, 00:52
Svar #5

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Sonny!


Har du lyckats komma vidare på bröderna Herbst och deras eventuella härstamning från Wismar? Jag har själv kikat i både Johan Fredrik Sackléns Sveriges läkare-historia ifrån konung Gustaf I:s till närvarande tid (1822–1835) och Axel Widstrands något nyare Sveriges läkarehistoria ifrån konung Gustaf den I:s till närvarande tid (4 band, 1930–1935) utan att hitta en enda Herbst, så kanske urvalet har gjorts utifrån medicine doktorsexamen? Jag har även försökt leta på andra ställen, men tyvärr även där utan resultat.



Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2019-12-17, 23:15
Svar #6

Utloggad Sonny Herbst Jacobsen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2020-03-27, 14:37
    • Visa profil
Hej Markus!
Tack för din förfrågan.
Ja, jag har gått mycket - jag fick ett genombrott när jag föll över MALMÖ FORNMINNESFÖRENING ÅRSSKRIFTER från femtiotalet. De innehåller intressanta beskrivningar av E M Herbsts arbete som kirurg i Malmö i början av 1700-talet, liksom hans söners senare arbete som också beskrivs. Det kan läsas att han föddes i Wismar (men inget år) och kom till Stockholm i 1705, där han tog examen i 1718 från Kirurgiska Societeten i Stockholm. Han utnämns kort därefter till Stadsfältskär i Malmö och kvarstår till hans död i 1739.
Nu måste jag bara fortsätta min sökning tillbaka i Wismar, men det är mycket svårare antar jag. Det vore bra om det fanns några register i Sverige på Wismar för denna tid. Jag har hittills inte lyckats hitta någon.
Om du har någon ledtråd skulle jag vara mycket tacksam  ;)

//Sonny

2019-12-23, 22:00
Svar #7

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5035
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 22:32
    • Visa profil
Hej Sonny!
 
Så roligt att du gjort framsteg med dessa ”Herbstar”! Eftersom han inte fanns med bland övriga läkare var det alltså som jag misstänkte, och att han examinerats av Kirurgiska Societeten. Så kul att även födelseorten Wismar bekräftas även av denna skrift!
 
Tyvärr verkar det inte som att några kopior av / register till Wismars kyrkoböcker finns i Sverige, utan man får nog börja i Tyskland – vilket ju genast gör det lite svårare, som du säger. När det gäller släktforskning i Tyskland är nog G-Gruppen (https://www.g-gruppen.net) bäst att utgå ifrån. Jag kikade lite på deras hemsida, och fick då fram att Wismar ligger i dagens Mecklenburg, och enligt deras lista över mecklenburgska kyrkoböcker som förvaras i Zentralstelle für Genealogie i Leipzig så var Wismar en krets med fyra församlingar, nämligen Goldberg (kyrkoböcker 1815–1841), Lübow (kyrkoböcker 1758–1875, begravningsböcker ända från 1562), Neubuckow (kyrkoböcker 1736–1786) och Warin (kyrkoböcker 1804–1849).
 
Det ser alltså ut att börja ganska sent, men jag hittade även en bok av Raymond S. Wright, ”Ancestors in German Archives. A guide to Family History Sources”, del 1 (2009), där man på sidan 472 kan läsa att äldre kyrkoarkiv från städerna Rostock och Wismar (fram till 1760/80) hittar man på stadsarkiven i de aktuella städerna. I Wismars fall ska detta vara Das Archiv der Hansestadt Wismar, som även omnämndes i samband med en fråga om släktforskning i Wismar här på Anbytarforum 2005, då en släktforskare rekommenderade arkivet eftersom det har mycket god service med bra hjälpmedel osv.
 
Jag hittar dock inga exakta uppgifter information om dessa äldre kyrkoböcker eller vilka årtal de täcker, men jag misstänker att G-Gruppen och / eller Das Archiv der Hansestadt Wismar har mer information.

Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna