ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pappa sökes  (läst 884 gånger)

2019-04-27, 17:07
läst 884 gånger

Utloggad Josefine Lundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-01-23, 21:15
    • Visa profil
Hej!
Min sambo har ingen vetskap om vem hans riktiga morfar var. Hans mormor, Daga f: 1914-06-02 Östersund d. 2005-09-24 Falköping, visste inte själv vem hennes biologiske far var. Jag har hittat tidigare ”oäktingars” pappor, men det här var en riktig kluring.
Daga föds i Östersund 1914-06-02. I födelseboken står varken mor eller far upptagna. Östersund (Z) Födelse- och dopbok C:9 1913-1923 Bild 260/sid 18. Daga bor hos två fosterfamiljer i Jämtland.

Hennes mor, Elsa Maria f. 1883-01-29 Skånela Skånela (AB) CI:4 (1874-1894) Bild: 250, och namnges först när Daga flyttar till sin mamma i Stockholm 1930 Östersund (Z) Församlingsbok AIIa:3aa 1914-1937 Bild 2690/sida 257. I samma veva gifter sig Elsa Maria med Dagas blivande styvpappa (min sambos styvmorfar). Elsa Maria har bott i Stockholm hela sitt liv. Daga var enda barnet.

Mina funderingar är då: Åkte Elsa Maria till Östersund för att föda? Eller kan Daga ha fötts i Stockholm och sedan förflyttats till Östersund? Kan man hitta något ”bevis” för detta? Kan det till och med vara så att Elsa Maria inte är den biologiska mamman utan en ny fostermamma till Daga och hur tar jag då reda på detta?

Främst är jag intresserad av att hitta pappan som inte nämns någonstans. Tips på var jag kan leta? Tidigare har jag hittat i Församlingslängderna när jag gått längre fram i tiden, men där har jag gått bet nu. Sambon tog till och med ett DNAtest, men ingen på den sidan verkar släktforska, eller tagit ett DNAtest. Sicka tråkmånsar, vet inte vad de missar.  ;)

Tacksam för minsta lilla råd jag kan få.
//Josefine

2019-04-28, 02:37
Svar #1

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Hej
Daga föddes i Östersund eftersom hon står i den födelseboken och barnmorskan bodde där. Se Östersund AIIa:3aa (1914-1937) sid 46 rad 10.
Lit (Z) AIIa:2c (1911-1925) sid 544 Här har Elsa Maria Andersson, f 29/1-84 erkänt sig som mor till barnet 15/8 1923. Daga till Östersund samma år. Moderns födelseår ska vara 1883

Ogifta mödrar gav sig ofta av någon annanstans när det började synas och bli dags. Kanske Elsa Maria hade släkt i Östersund? Hon hade antagligen förlorat jobbet som sjuksköterska om de visste att hon var med barn. Kvinnor hade rätt att föda anonymt till 1917. Då skulle även fadern eftersökas för att ev. bidra till barnets försörjning. En barnavårdsakt måste ha upprättats för Daga i Östersund, men kanske hela akten följde med till Katarina i Stockholm. Hon var ju fortfarande minderårig 1930. Hon fördes in som Andersson i flyttlängden, men med hänvisning till bokstaven J, där hon står som Jacobsson.

Katarina (A, AB) EII:59 (1929) sid 474 Lysning nr 473/1929 mellan Elsa Maria Andersson och  Einar Henrik Håkan Jacobsson f 1889-10-09 i Östersund (intressant). Där står också att Daga i laga ordning erhållit styvfaderns namn. Det talar väl för att han inte erkänt sig som far.

Börja med att fråga hos Stockholms stadsarkiv, i andra hand hos Östersunds kommun om de har någon barnavårdsakt.
https://stadsarkivet.stockholm.se/alla-bestallningar/
https://www.ostersund.se/kommun-och-politik/diarium-och-arkiv/kommunarkivet.html

mvh Margareta

2019-04-28, 08:09
Svar #2

Utloggad Josefine Lundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2021-01-23, 21:15
    • Visa profil
Hej Margareta!
Tack för ditt snabba svar.

Så enligt Lit församlingsbok erkänner Elsa Maria Andersson 1923-08-15 att hon är mamma till Daga. Daga fortsätter att bo hos fosterfamilj. Jag antar här att det beror på Elsa Marias arbetsförhållanden.

Jag har jämfört Elsa Marias och Einar Henrik Håkans förflyttningar för att se om deras vägar korsades. Det jag hittade var att Einar Henrik Håkan hade en annullerad förlovning i Östersund samt barn utanför äktenskap nere i Östergötland (erkänner faderskapet) innan han gifte sig med Elsa Maria. Hittar inte att de bott på samma ort. Samt som du skriver, han erkände aldrig sig som far till Daga. Daga föddes däremot 1914 och det andra barnet 1927, så han kanske lärde sig ta sitt ansvar?!

Jag ska höra mig för angående barnavårdsakterna. Tack för det tipset och länkarna till vart jag ska vända mig.
Och jag har inte sökt på Elsa Marias syskon. Så det är ett tips för att se om syskon bott i närheten av Einar Henrik Håkan. Får börja med hennes bror som avled i Värmland då hennes syster bodde hela livet i Stockholm. Ska också se om Elsa Maria bodde hos någon av dessa vid födseln av Daga.

Tack för hjälpen.
//Josefine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna