ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lena Jacobina Kingström  (läst 481 gånger)

2019-04-27, 13:10
läst 481 gånger

Utloggad Göran Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-04-27, 15:22
    • Visa profil
Jag har problem med en Lena Jacobina Kingström, född 28/3 1798, i Hudiksvall  t ex (Rogsta AI:8 sid 19), men människan har flyttat mellan i stort sett alla socknar i Hälsingland samt Färnbo i Gästrikland så uppgifterna är lite varierande.  Samma sak gäller hennes ”yrke”, från piga i tidigt stadium till ”skollärarinna” som änka, efter Olof Delin (tidigare Olof Larsson Glad) f 13/12 1796 i Bollnäs.
1.   Jag kan inte finna henne i födelse- och dopboken för Hudiksvall 1798, som fö är ovanligt svårläst för tiden. Ej heller åren omkring 1798. Jag hittar inte därför hennes föräldrar. Någon som sett henne någon annanstans, före 1825, när hon finns på Ståbo (Stålbo?) #2, Färnbo (Österfärnebo)? Hon har varit på tapeten här tidigare i utkanten till och som maka till Båtsmannen Olof Delin.
2.   I Färnbo (Österfärnebo) föder hon 2/2 1825 en oäkta dotter, min anmoder, Johanna Maria, som får efternamnet Delin., dvs samma som mannen Olof som Lena Jacobina gifter sig med senare, efter att ytterligare ett oäkta barn, en son Lars Olof, föds 1830. Han får även han efternamnet Delin. Dock är jag mycket osäker på om Olof Delin är far till Johanna Maria. Hon verkar skiljas tidigt från den övriga familjen och Olof Delin eller Glad, eller Larsson, som han även hetat, finns inte med i födelse- och dopboken (som är otroligt vackert och tydligt skriven!!) för Österfärnebo 1802-1862, inte ens som vittne och jag ser inte att han bott i närheten heller, men det var dock ett väldigt flyttande i den här familjen. Jag måste antagligen gå till domstolshandlingarna, men de finns inte på nätet vad jag kan se, och jag fårhålla mig till nätet från Spanien. Någon som har en annan idé?

2019-04-27, 14:51
Svar #1

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Rogsta (X) C:1 (1688-1812) Bild 211(RA) 1798-03-28 Helena Jacobina
Mvh Anti

2019-04-27, 15:22
Svar #2

Utloggad Göran Olofsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-04-27, 15:22
    • Visa profil
Man tackar, då var man en bit på väg.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna