ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husby-Sjutolft A l/4  (läst 441 gånger)

2019-04-24, 15:43
läst 441 gånger

Utloggad Madeleine Axberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 14:50
    • Visa profil
I husförhörslängden för Husby-Sjutolft A l/4
sidan 119 (Riksarkivet) Hårby ägor tredje nerifrån finns en Mats Carlsson som flyttat in från Tibble. Framför hans namn finns en anteckning som jag uppfattar som NB. Gissar att det står för Nya Boken?

Dock jag kan inte hitta Mats under Hårby ägor. Har jag missat honom? Uppskattar om jag kan få lite hjälp.

Hälsar Madeleine
Hälsar Madeleine

2019-04-25, 16:33
Svar #1

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 600
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:44
    • Visa profil
Med hänsyn till att anteckningen NB förekommer endast tolv gånger i hela boken, tror jag inte att den är hänvisning till nya boken utan betyder nota bene. Varför just dessa tolv personer skulle observeras vet jag inte, men för nio av dem saknas betyg i betygskolumnerna och de övriga tre förefaller ha begränsade kunskaper åtminstone i Svebilii katekes. Detta gäller dock många andra som inte fått samma anmärkning.

2019-04-25, 18:18
Svar #2

Utloggad Madeleine Axberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 14:50
    • Visa profil
Så är det säkert. Det borde jag tänkt på då familjen han är dräng hos finns i nya boken och de har inte NB framför sig.

Så återstår för mig att lista ut vart han tagit vägen.

Tack från Madeleine
Hälsar Madeleine

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna