ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brända kyrkböcker?  (läst 622 gånger)

2019-04-22, 14:02
läst 622 gånger

Utloggad Fredrik Linby Thorell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:30
    • Visa profil
Jag har sedan barnsben fått höra av en släktforskande släkting att kyrkböckerna I Finnerödja eldats upp av en präst i trakten.
När jag själv började släktforska letade jag inte efter dem på nätet, tills någon påpekade en sak han läst i en husförhörslängd. När jag väl letade efter dem på AD så fanns de ju där.
För någon vecka sedan snubblade jag över ett gammalt inlägg på Rötter ang brända böcker.


Så därför undrar jag om detta är ett rykte som inte stämmer men fått spridning?
Eller är det några böcker som bränts?


// Fredrik

2019-04-22, 15:44
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21988
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:13
    • Visa profil

Kyrkböcker har gått förlorade i bränder i rätt många församlingar, men att någon av dessa bränder skulle ha varit anlagd har jag själv inte hört talas om.

Av ”Sveriges församlingar genom tiderna” framgår om en församlings kyrkoarkiv förstörts i brand, och när det hände:

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/attvarafolkbokford/folkbokforingenshistoria/sverigesforsamlingargenomtiderna/forteckning.4.18e1b10334ebe8bc80003999.html
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna