ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gärdslöv- Kristianstad  (läst 675 gånger)

2019-04-21, 12:44
läst 675 gånger

ulrika_hemma@hotmail.com

Jag har funderat på en flytt, som mina anfäder Jöns Jönsson (född i Lyngby i juni 1871) och Ingrid Catharina Karlsdotter Almqvist (född i Urshult 4/8 1869) gjorde år 1903. De flyttade från Gärdslöv till Kristianstad. Vet någon vilket färdmedel de mest sannolikt tog sig dessa ca 12 mil med för 118 år sen? Första tanken var häst och vagn. Eller kan järnvägen ha varit så utbyggd, att de tog tåget?
Tacksam för respektfulla svar.
 

2019-04-21, 14:00
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Det gick bra att ta tåg det mesta av vägen.   Det fanns många privata banor förutom Stambanan.
Från t ex Skurup  gick det att resa på  Malmö-Ystad Järnväg (invigd 1874) till Malmö, byta tåg och ta
Stambanan till Hässleholm, göra nytt byte och fortsätta med Kristianstad-Hässleholms Järnväg (invigd 1865) till Kristianstad.
Däremot kunde nog inte möbler och annat bohag forslas med tåg, där tror jag att det var häst och vagn som  gällde.



2019-04-21, 17:55
Svar #2

ulrika_hemma@hotmail.com

Det gick bra att ta tåg det mesta av vägen.   Det fanns många privata banor förutom Stambanan.
Från t ex Skurup  gick det att resa på  Malmö-Ystad Järnväg (invigd 1874) till Malmö, byta tåg och ta
Stambanan till Hässleholm, göra nytt byte och fortsätta med Kristianstad-Hässleholms Järnväg (invigd 1865) till Kristianstad.
Däremot kunde nog inte möbler och annat bohag forslas med tåg, där tror jag att det var häst och vagn som gällde.

Tack för fylligt svar!

2019-04-21, 20:27
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15313
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 17:36
    • Visa profil
Jag ändrar mig beträffande frakten av möbler m m.  :-[
Det bör ha gått hur bra som helst att forsla bohaget på järnväg.

2019-04-22, 09:07
Svar #4

ulrika_hemma@hotmail.com

Jag ändrar mig beträffande frakten av möbler m m.  :-[
Det bör ha gått hur bra som helst att forsla bohaget på järnväg.

Okej. Intressant! Tack!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna