ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Engelbrekt Andersson Root  (läst 1264 gånger)

2019-04-20, 20:13
läst 1264 gånger

Utloggad Ann-Sofi Cullhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:49
    • Visa profil
Jag söker upplysningar om soldaten Engelbrekt Andersson Root (Rooth, Roth) i Möne. Detta är vad jag vet:


1717 antagen som soldat i Älvsborgs regemente, Ås kompani, rote nr 465, Kråkhult Västergård, Toarp socken. Han sägs då vara 19 år (alltså född ca 1698) och efterträder Per Larsson Kråka. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0028467_00173. I Centrala soldatregistret har han aktnummer ÄR-00-0465-1717


I Kråkhult blir han kvar till 1744.


1721 står han som ogift i generalmönsterrullan, 1725 som gift, men lysningsböcker saknas i Toarp 1712-1725.


Samtidigt är Engelbrekt mantalsskriven i Torbjörnarp i Möne socken 1732 och 1739. Lite mystiskt tycker jag - Möne och Toarp ligger i olika pastorat och gränsar inte till varandra. Men det kanske inte spelade någon roll. Inte heller i Möne finns lysningsböcker för perioden. I moderförsamlingen Hällstad finns lysningsböcker, men där saknas Engelbrekt och Elin 1721-25.


1737-01-06  får Engelbrekt Andersson och Elin Arvidsdotter i Torbjörnarp, Möne, sonen Christopher, se https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0046429_00071


1744 entledigas Engelbrekt från det militära. Han sägs nu vara 50 år gammal (skulle då vara född ca 1694), ”gammal och oförmögen till vidare krigstjänst” enligt generalmönsterrullan. Han försvinner nu dessutom från mantalslängden för Torbjörnarp i Möne, där han saknas 1744. Där tappar jag spåret efter honom.


Det finns en Engelbrekt Andersson i mantalslängderna för Ängagärdet i Södra Vånga fram till 1770-talet, men om Engelbrekt Root ansågs gammal och oduglig 1744 verkar det inte helt sannolikt att han levde trettio år till.


Det finns också en Engelbrekt Andersson född 1700 med hustru Elin Andersdotter född 1725  i Medbråten / Mabråten i Råggärds socken. Men det är nog andra personer. Denna Elin är för ung för att vara mor till Christopher som föddes 1737. Även andra uppgifter talar mot ett samband.


Jag vill naturligtvis gärna få födelseår och dödsår samt föräldrar. Också vigseluppgifter. Men jag är också nyfiken på namnet Root. Att föregångaren i Kråkhult tog namnet Kråka är ju i enlighet med traditionen, men Root - kan det vara ett soldatnamn? Och i så fall faderns? Engelbrekt var ju bara 19 då han tillträdde rotet, och kan knappast ha hunnit tagit sig ett eget soldatnamn dessförinnan. Hittar inte heller någon gård i trakten som ger associationer till namnet.  Vid sonens födelse 1737 kallas han bara ”Engelbrect And.” i födelsenotisen, så patronymen Andersson verkar minst lika gångbar som namnet Root. Om denne Engelbrekt är far till min ana Christopher Engelbrektsson, vars födelseuppgifter är svåra att belägga, så har namnet Root försvunnit i begravningsboken för Christopher - där kallas fadern Engelbrekt Andersson.
Och till slut är jag intresserad av det faktum att Engelbrekt var soldat i Kråkhult Västergård i Toarp socken, men samtidigt mantalsskriven i Torbjörnarp i Möne. Var bodde han egentligen?


2020-08-29, 16:30
Svar #1

Utloggad Börje Borjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2022-02-20, 09:27
    • Visa profil
Hej Ann-Sofi,

Som nybliven "bytare" ser jag ditt inlägg först nu. Fortfarande aktuellt?

Mina uppgifter om Engelbrekt Root med familj stämmer med dina.
Men Engelbrekt Andersson i Ängagärde är en annan snubbe. I kyrkböckerna heter han Svensson.

Jag har en notering om att Engelbrekt Root har en koppling till Grovare socken. Så jag Rootade(!) lite i Grovares bok C:1 och si, där hittar jag Engelbrekt Root som avlider 1762-10-11, åbo i Hule, 63 år gammal. Och 1773-09-18 avlider en Elin Arvidsdotter, 76 år gammal i Brestorp. Tyvärr finns inga uppgifter om föräldrar. Namnet Engelbrekt Root är väl tillräckligt ovanligt för att man skall kunna tro på att detta är rätt person.?

Namnet Root har jag ingen förklaring till.
Den "dubbla bosättningen" kan möjligen tolkas som att Engelbrekt gift sig till ett bättre ställe i Torbjörntorp Möne än vad han erbjöds som knektbostad i Toarp. Men det är ju en spekulation.

Hoppas detta kan vara till någon glädje.

Hälsningar
Börje

2020-08-31, 23:55
Svar #2

Utloggad Ann-Sofi Cullhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:49
    • Visa profil
Stort tack för hjälpen! Det är ett tag sen som jag själv rootade i detta  ;)  - jag gav mer eller mindre upp - men nu när jag fått mer information ska jag ta itu med det igen! 🙌

2020-09-01, 08:44
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5032
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:24
    • Visa profil
Om han fick soldatnamnet Root från "ingenstans" kan det ge en ledtråd till var han kom ifrån. Han kan ha kommit från en plats som hette något på Rot. Som exempel brukar jag ta min anfader Rodin som (troligtvis) fick sitt efternamn för att han flyttat in från Roasjös socken. Men det behöver ju inte vara en socken, det kan vara en gård eller by eller vad som helst.

2020-09-01, 17:13
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Engelbrekt Andersson kan mycket väl vara från Torbjörntorp i Möne socken.

I 1711 års mantalslängd finns där en Anders som är död. Bruket har övertagits av drängen (alltså ogifte) Sven. Han har markering i hustrukolumnen, men det står i marginalen att det är son och moder. Det bör alltså vara Anders enka och son.

1715 står det att Sven har blivit soldat och att modern är inhyst. Han står fortfarande som dräng, men har markering för hustru. Eftersom modern är inhyst, så har han väl förmodligen gift sig, och så har man bara glömt att ta bort drängnoteringen.

Redan 1716 står Svens enka för bruket. Och likadant är det 1717-1719.

1720 är Svens enka är gift med en soldat, men han har inget namn.

1721 står soldaten Gunnar Gässling för bruket, och han har hustru. Likadant 1722.

Och 1723 dyker så soldaten Engelbrekt Rot med hustru upp där, samtidigt som Gässling är kvar. Och de båda soldaterna med hustrur är kvar där 1724-1726.

1726 saknas bevarad mantalslängd, men då lär det ha stått att Gässling är död.

1727 har nämligen Gässlings enka gift sig med Lars Olsson, som tagit över Gässlings bruk. Och Engelbrekt och Lars står sedan för bruken åtminstone fram till 1732 (därefter är det en stor lucka bland mantalslängderna).

Sven hette alltså troligen Andersson (om inte Anders var hans styvfar). Hans enka gifter sig sedan med soldaten Gunnar Gässling, som efter ett par är delar bruket med Engelbrekt Andersson Rot. Varför skulle han göra det om inte Engelbrekt var bror till Sven? Engelbrekts hustru heter ju Arvidsdotter.

Det här är naturligtvis inget bevis på att de är bröder - men det är väl hyfsat sannolikt...  :)   Enligt soldatregistret är Gässlings patronymikon Svensson. Om det stämmer, så är ju inte han och Rot bröder - åtminstone inte helbröder...

Det kan tilläggas att enligt jordeboken är Torbjörntorp 1/2 mantal frälse. Men brukningsrätten till frälsegårdar gick ofta i arv.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-09-01, 18:33
Svar #5

Utloggad Ann-Sofi Cullhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:49
    • Visa profil
Kalle och Jörgen, tack också ni för god hjälp! Nu har jag ännu mer att gå vidare med.

2020-09-08, 12:19
Svar #6

Utloggad Börje Borjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2022-02-20, 09:27
    • Visa profil
Hej Ann-Sofi,
Har du kommit vidare med Engelbrekt Root?
Jag kan kanske röra ner lite mera ingredienser i soppan.......

I början av 1700-talet finns ett par boende i Givarp Möne: Gunnar Svensson och Kerstin Arvidsdotter. De får (minst) tre barn på 20-talet: Kerstin, Britta och Gunnar. Gunnar gifter sig och bor kvar i Givarp. Britta gifter sig till Tomta, också i Möne. Kerstin gifter sig med en Christopher Persson och de hamnar så småningom också i Tomta.

Jag tänkte att Kerstin Arvidsdotter kanske är syster till Engelbrekts hustru Elin Arvidsdotter...........

OBS: Givarp, Tomta och Torbjörntorp är gårdar/småbyar som är varandras närmsta grannar.......

Christopher Persson invandrar 1747 till Hällstads Pastorat från S Vings Pastorat (till vilket Grovare hör). I hans dödnotis uppges föräldrarna vara Per Andersson och Margareta Engelbrektsdotter. Ett passande par med dessa namn bor på Stommen i Grovare och avlider där 1769-04-23 resp 1752-10-14. Deras föräldrar uppges vara Anders Persson och Anna Svensdotter resp Engelbrekt Larsson och Kerstin Svensdotter.

Man kan väl ana sig till ett släktskap mellan dessa personer och Engelbrekt Andersson Root, men det är kanske svårt att hitta när vi är så långt bak i tiden. (Engelbrekt verkar vara ett lokalt populärt namn i Grovare) Kan du fiska upp några trådar ur soppan??

Hälsningar
Börje

2020-09-12, 22:33
Svar #7

Utloggad Börje Borjesson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2022-02-20, 09:27
    • Visa profil
Hej igen,

Lite Root-saker till soppan?
Jag har korsförhört Kyrkböcker och Mantalslängder för Grovare socken och kommit till följande slutsatser:
Engelbrekt Root-Andersson flyttar (tillbaka?) från Torbjörntorp Möne till Hule (Hulu) i Grovare ca 1740, med hustru Elin och barnen Hans, Kerstin och Christoffer. Födelsedata för Hans och Kerstin saknas men troligen är de födda i Möne på 1730-talet liksom Christoffer.
Engelbrekt brukar 3/8 mtl Frälse Hule. Son Hans nämns första gången 1750 och dottern Kerstin 1753. 1755 får Hans ta över halva gården och han gifter sig 1754 med sin piga Sigrid Andersdotter.

Engelbrekts hustru Elin är krympling 1756 och går ur mantal. Engelbrekt själv lämnar bruket 1761, 64 år gammal och Hans tar över hela gården. Systern Kerstin tjänar piga hos honom. Engelbrekt dör i Hule 1762-10-11.

Hans och Sigrid hade minst 4 barn varav (minst) 2 dog i späd ålder. 1765 ca flyttar familjen till Stommen i Grovare och 1774 försvinner de från MTL, oklart vart.

Det finns 2 stycken Kerstin i Grovare vars föräldrar i dödsnotis uppges vara Engelbrekt och Elin. Den ena är gift med Anders Bengtsson f 1741 i Härna d 1808 i Ekeliden (Ekelia) i Grovare. Minst 3 barn födda i Ekeliden. Kerstin dör 1812-04-21.
Den andra är gift med Sven Svensson f 1740 d 1808 i Haggården Grovare. De har minst 5 barn, alla födda i Brestorp Grovare. Kerstin dör 1808-05-04 i Haggården.

Vilken Kerstin är rätt? (Vigselnotiser ej funna) Det faktum att mor Elin dog i Brestorp talar för den senare, men hon (Kerstin) uppges vara född i Murum och föräldrarnas efternamn stämmer inte (Vanligt fenomen!) En märklig sak är att den första Kerstin för alla tre barnen har haft den andra Kerstin som Gudmor. En möjlighet är att Engelbrekt och Elin faktiskt hade två döttrar Kerstin.

Per Andersson och Margareta Engelbrektsdotter på Stommen i Grovare (som jag nämnde i mitt förra inlägg) hade minst 2 söner: Christoffer som flyttade till Möne och Engelbrekt Persson f ca 1728. Engelbrekt bodde kvar på Stommen, gift med Britta Håkansdotter 1731-1772. Många barn varav en dotter Annika blev gift i Möne. Engelbrekt gifte om sig 1773 men dog året efter.

Mycket talar för att Per och Margareta är besläktade med Engelbrekt Root. Oklart hur.

Vad tror du om hopkoket?
Börje

2020-09-15, 19:09
Svar #8

Utloggad Ann-Sofi Cullhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:49
    • Visa profil
Helt fantastiskt, Börje!! Tusen tack för den förträffliga soppan! Ett mysterium med de två Kerstin. Men det kan lösa sig. Jag har ännu inte hunnit införliva allt detta i min släktforskning, men kommer förstås att göra det. Ovärderlig hjälp! 🙌

2022-05-19, 20:24
Svar #9

Utloggad Ann-Sofi Cullhed

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:49
    • Visa profil
Ett tillägg, ovidkommande eller ej: Hittade av en slump Engelbrekt Roth som fadder i en dopbok för Södra Vånga.
1744 är ”Engelbert Roth” fadder vid den gamle Hans Anderssons barns dop i Ängagärde, Södra Vånga, se Hällstads kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/GLA/13242/C/1 (1701-1746), bildid: C0046429_00110, sida 211, https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0046429_00110. Kan detta vara den Engelbrekt Andersson som i Södra Vångas mantalslängder från 1744 till en bit in på 1770-talet står skriven under Ängagärde, och där efterträder Hans Andersson som står skriven där fram till 1739, och bor kvar till sin död 1768 men ej i mtl? Hans Andersson är född ca 1678, troligen i Ängagärde, även hans far Anders var skriven i Ängagärde, och det finns även en yngre Anders Andersson (soldat, död 1703) - Hans’ bror? Kan möjligen Hans och Engelbrekt vara bröder? Eller farbror och brorson - Engelbrekt, med förmodat födelseår 1694, skulle passa bättre in som son till den soldat Anders Andersson i Ängagärde som bör vara bror till Hans.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna