Karl Magnus Fägersten (1744---), inspektor på Hässlö gård 1777-1785. Han flyttade till Badelunda 1780 tills med sin familj: Maria Magdalena Fröling (de vigdes 9 nov 1779 i Romelunda) och sonen Carl Adolf fött 1780. Dottern Karolina Maria Carl Magnusdotter fött 2 okt och döpt 4 okt 1785 i Badelunda. Enl husförhörslängden 1786 står familjen som ”bortflyttad”. Ingen upplysning om vart de tog vägen,
Min farmors farfar var Carl ”Kal Svenske” Magnussen ( fött i Föllinge, Jämtland 1814 – död 1878 Halvardsöy, Senja, Troms fylke, Norge). Den 28 sep 1847 vigsel mellan honom och Signel Marie Jakobsdotter (1817-1857) från Sjursvik; hans far, Magnus Fagerstein är närvarande vid vigseln. Enl uppgift från Statsarkivet i Tromsö står det i Bjarköy Bygdebok II 1948 att Karl Magnusen Fagerstein, Signel Marie och 3 barn en tid bodde i Sjursvik. 1855 flyttar familjen till Halvardsöy.
Nu är min fundering om det kan vara så att inspektorn Karl Magnus Fägersten flyttade/flydde långt norr, att han efter 1786 fick en son med namn Magnus Fägersten/Fagerstein och att denne Magnus Fagerstein är far till min farmors farfar Carl ”Kal Svenske” Magnussen Fagerstein. Det kan tilläggas att min farmor blev döpt Marie och hennes syster Karoline!