ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Märeta Jonsdotter från Komnäs född 1720  (läst 1196 gånger)

2019-04-15, 22:04
läst 1196 gånger

Utloggad Gunvor Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2019-04-17, 23:15
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/gest1
Jag får inte uppgifterna i Fam.reg.att stämma:
På sid 267, Komnäs 3 står Jonas Olofsson född 1695 (Mosjö, Sidensjö), ägare 1723, gift 1724 (?) med Märet Månsdotter född 1695 (Bölen, Själevad). De har en dotter Märeta född 1720 (?), som gifter sig 1750 med båtsman Per Jonsson Flink född 1719 (Kasta, Själevad). Dessa dör båda i Kantsjö 1799 (Björna C:1, s383, 385).

Gifte paret i Komnäs sig fyra år efter dotterns födsel? Problemet är att bara början av 1720 finns med i Själevads födelsebok och att vigselbok för 1714-31 saknas, så jag kan inte kontrollera. Jag antar att 1720 kommer från Märet Jonsdotters ålder, 79 år, i Björna dödbok. Där står fel efternamn på hennes föräldrar och make, så åldern kan också vara fel. Per Flinks ålder blev inte rätt heller, 85 år tycker jag det står i dödboken.
Märet Månsdotters familj finns i Fam.reg. sid 117 Kittelsböle 3  och sid 175 Gideå 2. Fadern Måns Clemetsson finns i mtl på Gideå 2 från 1705, 1713 noteras en dotter (Märet?), 1714-16 inga barn, 1717-20 en dotter (Göle född 1697?). Flyttade dottern Märet hemifrån 1714?
En annan möjlighet vore att Märeta född ca 1720 hade de föräldrar som står i Björna dödbok, Jon Pehrsson och Märta Nilsdotter, men dem hittar jag inte i Komnäs eller någon annanstans. Dessutom var dr Östen Jonsson i Komnäs dopvittne 1758, så Märeta född ca 1720 var nog hans syster.

Finns det kompletterande uppgifter någonstans?

2019-04-16, 06:46
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6323
  • Senast inloggad: 2021-08-02, 07:24
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Giftermålet bör ha skett 1722 om man jämför mellan 1722 och 1723 års mantalslängder. Märet bör vara född 1722 eftersom Jon Olofsson har en dotter i 1738 års mtl men dottern saknas i 1737 års mtl. Svårt för prästen att ange rätt ålder eftersom det kanske inte ens då fanns vb (och den fanns i så fall i Själevad, fyra mil från Björna) för dessa år och hon saknas i fb.
Osäkert om modern Märet överhuvudtaget finns som dotter i mtl. Dottern 1713 kan det lika väl vara Göle. Måns ohh Märit Olofsdr hade ett antal barn och hade kanske svårt att försörja alla hemma.

2019-04-16, 13:25
Svar #2

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Barnen till Måns Clemetson f 1673 i dopboken Själevad (Y) C:1 (1681-1720):

Dom Jubil. (1695-04-14): Märeth i Böle (RA: Bild 31)
1697: Göhle i Böhle (RA: Bild 35)
1701-11-18: Johan i Böhle (RA: Bild 55)
Pingstdagen (1706-05-13): Erich i Gideå (RA: Bild 80)
Dom. Invocavit (1711-02-13): Clement i Gideå (RA: Bild 94)
Cantate (1715-05-15): Margeta i Gideå (RA: Bild 103)

De träd jag sett antar att Jon/Jonas Olofsson hade dottern Mareta/Margeta Jonsdotter f ca 1720 i  ett tidigare äktenskap.
Mvh Anti

2019-04-17, 06:56
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6323
  • Senast inloggad: 2021-08-02, 07:24
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Här är en förteckning av barn som borde vara komplett.

ANSEDEL Måns Clemetsson


Måns Clemetsson
* 1673 Själevad Stensland 1
† 1741-04-05 Själevad Stensland
-------------------------------------
F: Clemet Israelsson * cirka 1635
M: Märet Månsdotter * cirka 1635
   g:
-------------------------------------
  Fam:
 Märit Olofsdotter * 1670 Överbilla 2 † 1735-07-27
  g: 1694-05-20 Själevad
    1 4106 Märet * 1695-04-14 Själevad † 1775-07-16
    2 13437 Göle * 1697-05-09 Själevad † 1779-02-09
    3 13438 Olof * 1699-08-27 Själevad † 1721
    4 13439 Johan * 1701-11-18 Själevad † 1759-11-04
    5 13440 Anders * 1704-11-27 Själevad † 1705-03-05
    6 12337 Erik * 1706-05-13 Själevad † 1756-09-20
    7 13441 Päder * 1709-03-21 Själevad † 1709-10-24
    8 13442 Clemet * 1711-02-19 Själevad † 1784-03-27
    9 14354 Margareta * 1715-05-15 Själevad † 1789-12-25
-------------------------------------
Yrke:  Bonde Kittelsböle 3 och Gideå 2, båtsman Steen 1687-94
Ändring:  27 JUL 2005  12:32:00
-------------------------------------
Båtsman Steen 1687-94 r 108 (ENy B62). Ägare 1700 till Stensland 1.Köper Gideå 2 1709 av Johan Christophersson i
Mattarbodum och OlofIsaksson.


Det innebär att 1713 hade de sex barn mellan 18 och 2 år.


Beträffande vem som är Märit Jonsdotters mor får man väl välja vad man vill tills någon t.ex. har hennes mitokondrie-DNA. Problemet med att tro att det finns en tidigare hustru till Jon Olofsson är att det finns inget bevis för att någon sådan funnits. Det är ett antagande som bygger på en enda uppgift, dotterns ålder som anges i Björna bb, dvs. hennes dödsdatum bör inte ifrågasättas, men födelseåret 1720 är bara ett uträknat år. Jag är övertygad om att man kan göra statistik på sådana fall, dvs. felaktiga födelseår som är uträknade av en felaktig ålder i bb, men tro mig, det är vanligt! Gunvor hittade en direkt, nämligen Märit Jonsdr:s man Per Jonsson Flink.
Jag påstår att Märit är född 1722 och att föräldrarna är gifta just det året eller möjligen tidigare. Vigselåret bygger på att Jon Olofsson har en hustru i alla mantalslängder fr o m 1723. Annars skulle Jons hustru ha dött utan anteckning i bb och omgiftet ha skett samma år som hustrun dog. Erik Nylander har i sitt familjeregister som trycktes 1981 på Cewe-förlaget inte antecknat något vigselår,  men jag tror Erik har utgått från att vigseln bör ha skett senast 1722 eftersom han också sett att Jon fanns som ägare på Komnäs 3 i 1723 års mtl och skattar då även för hustru. Märits födelseår bygger på att Jon skattar för en dotter i 1738 års mtl. Här handlar det alltså på lagstiftning, man ska skatta för barn äldre än 15 år. Riktigheten styrktes vid mantalsskrivningarna 1737 och 1738 där många grannar och präst samt Märit själv var närvarande som kunde opponera sig om Jon lurat mantalsskrivaren. Det fanns inget straff för en präst som skrev att Märit var 79 år när hon dog istället för 76 eller 77 år.

2019-04-17, 23:15
Svar #4

Utloggad Gunvor Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 236
  • Senast inloggad: 2019-04-17, 23:15
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/gest1
Tack Per för Måns Clemetssons ansedel. Jag hade inte hittat sonen Olof 1699 i C:1 eftersom det stod Måns Steen.
Eftersom Per Flinks första barn fick namnet Segrid sökte jag en mor Segri till Märet Jonsdotter i F:1, men hittade ingen. Faddrarna till Flinks barn gav mig inte heller något annat än att barnet nog fick namnet efter Per Flinks styvmor.
Din teori om att Per Flinks hustru Märeta föddes 1722 tycker jag stämmer. Titta på bilden från C:2. Vad står på Märeta?

2019-04-18, 07:20
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6323
  • Senast inloggad: 2021-08-02, 07:24
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det står Olof Månsson i Kroksta, och en sådan fanns, bonde på Kroksta 2 1718-26.

2021-06-17, 16:12
Svar #6

Utloggad Kerstin Carlborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2021-06-18, 10:06
    • Visa profil
Måns Clemetsson Steen i Själevad har en son Olof Månsson Steen f 1699.

Han dyker upp i Mariestad: "Norska Diserteuren ifrån Friderichs hall Olof Månsson Steen, som hit till Staden ankommen är, och uppwÿste sitt pass af Wennersborg d 23 November 1719 och det samma sedermera af Borgmästaren Bergius uti Lidköping påskrifwet, att han där sig angifwit och igenom passerat, samt nu yttermera af Högwällborne Hr Baron och Landshöfdingen Scheffer och permitterades han Olof Månsson af Magistraten att bli qwar här uti Staden, så wÿda om honom intet annat än det godt är, förliudes".
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Skaraborgs län EVIIBAA:4322 (1720-1724) Bild 130 den första februari 1720.

Han gifter sig med en båtsmansänka, Margareta Larsdotter, och blir båtsman på handelsmannen Paulins vänersskuta (bekräftas av ett domstolsprotokoll om en misshandel i december 1720).
Jag härstammar från parets dotter Maria, min farfars farmors mor. Släktskapet är bekräftat genom en DNA-träff med en annan efterkommande till Måns Clemetsson Steen.


Min korrekta e.mailadress är carlborg47@gmail.com

2021-06-17, 17:16
Svar #7

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6323
  • Senast inloggad: 2021-08-02, 07:24
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nu blev det jobbigt. Det finns en fördubblingsbåtsman Olof Månsson Frisk på 1:a rotan i Själevad, rekryterad 1716 och påstås då vara 17 år gammal och dog i Stockholm 1721. Han trodde jag självklart vara Måns Clemetssons son född i Kittelsbölen just 1699. Måns var 1704-25 bonde på Gideå 2 vilket tillhörde 2:a rotan. Nu har bostadsorten inte så stor betydelse eftersom rekryteringen för rättvisans skull skedde genom ett s.k. skott som roterade i socknen allteftersom vakanserna uppträdde.
Kerstin förefaller kunna vara mycket säker eftersom hennes uppgift kan bekräftas med DNA, och dessutom samma efternamn Steen. Vem är då båtsman Frisk? Det finns en Olof Månsson född i Gryssjö (ligger någon mil söder om Gideå) 1700 men han levde kvar i Kroksta och Gideå. Tycker mig också kunna ha det bekräftat genom en fadder och att en kusin till Olof, Olof Matsson i Dal blev förmyndare för barnen när Olof Månsson dog 1734. Detta måste undersökas ytterligare.

2021-06-18, 07:34
Svar #8

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6323
  • Senast inloggad: 2021-08-02, 07:24
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag ser inga alternativ. Tills vidare tar jag bort det antagna ursprunget för Olof Månsson Frisk, Kittelsbölen 3. Finns något dödsår för Olof Månsson Steen i Mariestad?

2021-06-18, 10:06
Svar #9

Utloggad Kerstin Carlborg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2021-06-18, 10:06
    • Visa profil
Nej, det finns inget dödsår för Olof Månsson Steen i Mariestad, familjen finns i Mariestad år 1726 (hustrun åtalades för hantering av öppen eld) men inte i röstlängden för borgmästarvalet år 1729.
Hans hustru Margareta Larsdotter försvinner också, dottern Maria dyker först upp igen 1753 som piga hos landshövdingen på Marieholm.
Marias föräldrar är noterade i vigselnotisen i Leksbergs vigselbok 17580327 (s 71), Leksberg-C-2-1740-1795-Bild-124-sid-71 när hon gifter sig med torparen under Marieholm, Olof Kojander.

Jag ska göra ett nytt försök att hitta Olof Månsson Steen i Mariestad igen, det var några år sedan sist, man hittar ibland saker man förbisåg förra gången.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna