ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Knut Hansson (Månsson) Soops barn med Anna Ulfsparre av Broxvik  (läst 702 gånger)

2019-04-15, 18:06
läst 702 gånger

Utloggad Gudrun Emgård

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2019-07-18, 13:51
    • Visa profil
När jag letar på MyHeritage så hittar jag att Knut Soop och Anna Ulfsparre fick en dotter som hette Kerstin Knutsdotter (1630-1711, född i Glimåkra). Hon föddes i så fall innan han åkte ner i Tyskland och krigade med GAII vid Lutzen. De gifte sig inte förrän 1635/36.
Jag har svårt att få det bekräftat.
När vi forskade i detta för ett antal år sedan så kom vi bara till att Kerstin Knutsdotters föräldrar hette Knut Månsson och Anna ? Men nu leder tråden vidare till Knut Soop och Anna Ulfsparre.
Hur kan jag få detta bekräftat?
Hur tillförlitliga är uppgifterna på MyHeritage?
Och ett mysterium kvarstår - varför kallas Knut Soop ibland för Knut Hansson Soop och till och med Knut Hansson Månsson Soop???
Finns det någon som vet mer om detta?

2019-04-16, 14:10
Svar #1

Utloggad Anti Poika

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1729
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 19:57
    • Visa profil
Enligt Adelsvapen-Wiki har de ingen dotter Kerstin. Bäst att återfinna Knut Månsson som far eller kanske ännu bättre att bara stryka om föräldrarna är osäkra! Det förekommer inte sällan att grenar kopplas ihop helt galet. Försök hitta säkra källor. Det finns säkert något kvar någonstans att få fram i ljuset.
Mvh Anti

2019-04-16, 21:13
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Både MyHeritage och Adelsvapen är andrahandskällor och innehåller flera brister.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna