ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var hittar man en guardeskarl?  (läst 1520 gånger)

2019-04-14, 11:38
läst 1520 gånger

Utloggad Håkan Alamaa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:51
    • Visa profil

Hej!


I min forskning har jag stött på en soldat som jag är lite nyfiken på. Han hör hemma i Njurunda församling, Västernorrland. Här är ju det vanliga att soldaterna finns vid flottan och tituleras båtsmän. Men denne man, Lars Persson (1693-08-17), är annorlunda.


Enligt dödboken hölls tacksägelse 24 februari 1719 efter "Lars Persson ifrån Biörkön, guardekarlen som är blefwen död wed Konungens armae". Styvfadern Olov Olsson gav 3 daler i testamente till kyrkan.


Läste någonstans att gardister var soldater vid livgarden men hur ska man få reda på vilket livgarde?


Tidpunkten för hans död, och det faktum att det hålls tacksägelse inte begravning, för tankarna till den svenska arméns katastrofala tillbakatåg över Tydalsfjällen i Trøndelag på nyåret 1719.
Fanns något livgarde med där och finns det listor på de som frös ihjäl där på fjället?


MvH


Håkan Alamaa

2019-04-16, 11:52
Svar #1

Utloggad Håkan Alamaa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:51
    • Visa profil
Svarar på mitt eget inlägg...

Har hittat en Lars Pärsson i Hälsinge regementes generalmönsterrullor för 1719. Han är trossdräng vid staben, kan det ha räknats som "gardeskarl"?


Lite ovant att läsa den här typen av handlingar, men står det "död på fiellet 3 jan 1719"?

Under hans namn står något om att han insatts som såldat men jag kan inte tyda vid vilket kompani. Han borde väl finnas i någon rulla där födelseort, ålder och civilstånd antecknats?


Arkiv Digital:
Generalmönsterrullor - Hälsinge regemente (X) 674 (1719) Bild 590


Med hopp om lite hjälp
H

2019-04-17, 18:37
Svar #2

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil

Hej Håkan,
Som du själv säger var en guardeskarl en soldat vid Livgardet. Vid den aktuella tiden fanns  bara ett livgarde, nämligen Hans Kongl. Maj:ts Livgarde till fots. Regementet ingick inte i Armfeldts armé, som huvudsakligen bestod av finska och norrländska trupper, utan ingick i huvudarmén, som belägrade Fredrikstens fästning. Generalmönsterrullor för perioden 1686 - 1791 finns hos SVAR under regementsnamnet Livgardet till fots. Eftersom gardet var ett värvat regemente är det inte lätt att veta vilket kompani din Lars Persson tillhörde. I 1721 års rulla uppges när den enskilde soldaten dog. Tyvärr gäller uppgifterna om ålder den soldat som ersatt honom. Åldersuppgifter om den avlidne soldaten finns förhoppningsvis i 1715 års rulla.
Med vänlig hälsning Bertil

2019-04-17, 19:37
Svar #3

Utloggad Håkan Alamaa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:51
    • Visa profil
Tack Bertil!

Livet blir lättare när man vet vilka rullor man ska läsa.

/H

2019-09-29, 22:24
Svar #4

Utloggad Per Lennartsson Branthle

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2023-12-12, 15:14
    • Visa profil
Sä här tyder jag texten till vänster;
"10 Lars Pärson, Insatt till Såldat wid delsboCompagnie d. 23 Aug 1718" (tecknet "d." för "den" är snarlikt 17 eller 14 vid en snabb anblick).

Texten till höger gäller soldatens hästar (uppenbarligen 2 av någon anledning);
"En Swetfux med hwita bakfötter och bles, förkommit på fiellet d:5 Jan: 1719:
En Swetfux med hwita fötter och globögd på det ena ögat, död på fiellet d: 3 Jan 1719"

Svettfux är tydligen en vedertagen term och betyder enligt Wikipedias artikel om hästfärger: "En fuxfärgad är rödbrun i pälsen med rödbrun man och svans och nyansen kan variera kraftigt. En mörkare fux kallas svettfux, medan en nästan helt svart fux kallas leverfux."

För övrigt imponerande svensk byråkrati att man under dessa fasansfulla dagar förmådde hålla koll på enskilda hästar samtidigt som en armé frös ihjäl! Mannen torde ju dock ha levt då detta skrevs men kanske avled i följdverkningar av dödsmarschen?

2019-09-30, 19:31
Svar #5

Utloggad Håkan Alamaa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:51
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för hjälpen!

Hur många gånger jag än försökt tyda det ordet hade jag aldrig kommit fram till Swetfux. Trots att jag troligen hittat fel Lars Pärsson har jag fått lära mig något om äldre tiders namn på hästfärger. Lärdomarna är kanske det roligaste med släktforskning...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna