ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ett nyfött barn som saknar föräldrar!  (läst 711 gånger)

2019-04-11, 16:55
läst 711 gånger

Utloggad Sten Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 16:14
    • Visa profil
Jag har råkat på en svårlöst uppgift gällande ett barns födelse och med att få fram vilka som var föräldrar till barnet. Bakgrunden är att av fb 1896 för Arboga stadsförs framgår att den 6 (eller 7) april föds och den 14 döps en Karl Bertil. Se C:9, Bild 310/Sida 23 AD. Inget av föräldrarnas namn anges, men modern noteras vara född 1870-05-28. "Barnet anmäldes och bars till dopet av barnmorskan Florentina Andersson" enl fb.
Utöver den text prästen skrivit finns i föräldrakolumnen en något otydlig anteckning, som kan läsas till "Löjt v. Post I 3". Min tolkning blir att fadern heter von Post, är löjtnant vid regementet i Örebro, samt att barnet är fött oäkta.

I hfl, Arboga stadsförs AIa:17c (1894-1899) Bild 217/Sida 529 AD, återfinns Karl Bertil på sidan över personer "hvilka saknar stadigt hemvist". Han kommenteras där med orden "kacheradt barn", varmed torde avses att han är kasserad och för föräldrarna ej önskvärd. I Sv Bef 1900 har detta lustigt nog getts tolkningen "kastrerat barn", men fullt så illa var det inte. K B har nämligen ättlingar, men sanningen om hans tillkomst är inte känd av de få som lever idag.

K B hamnar så småningom som fosterson hos en väletablerad familj i Arboga och kommer som vuxen att heta Post i efternamn, dvs utan von. Namnet får ändå anses styrka den lilla kompletterande informationen i fb om efternamnet på hans far.

Man kan med hjälp av de knapphändiga uppgifter som lämnas i fb givetvis spekulera om vilka föräldrarna är. Jag har kommit fram till några namn, varav fadersnamnet är mer sannolikt än moderns, men några klargörande belägg har jag inte. Därför skulle jag uppskatta om någon von Post-kännare, eventuellt med kunskap om fallet, kunde hjälpa mig med åtminstone faderns namn.
mvh Sten



2019-04-11, 18:00
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
”Kacheradt barn” betyder att barnet var fött av anonym mor/okända föräldrar. Av franskans cacher = gömma; dölja.
Hälsar vänligen
Maud

2019-04-11, 18:03
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Du har nog feltokat begreppet "kacheradt barn" - det betyder inte kasserat/icke önskvärt, utan det betyder gömt - dolt - hemlighållet barn, vilket passar väl med "okända föräldrar". Se kaschera i Svenska Akademiens Ordbok https://svenska.se/saob/?id=K_0653-0013.zwKX


Hälsningar,
Eva

2019-04-11, 18:17
Svar #3

Utloggad Bertil Strömberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 602
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:49
    • Visa profil
Karl Bertil omnämns som kacherat barn inte bara i den citerade källan utan även i AIIa:6, uppsl. 1369, AIIa:5, uppsl. 1027, och AIIa:12, uppsl. 1091. Med hänsyn till att Anna Hanna Andersson, som först fick barnet till vårdnad, var fadder tillsammans med barnmorskan, och att barnmorskan sedan själv blev fostermor, undar jag om inte föräldrarna betalte för vårdnaden av detta barn, trots att de inte ville/kunde erkänna det som sitt.

2019-04-11, 21:43
Svar #4

Utloggad Sten Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 223
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 16:14
    • Visa profil
Tack för svaren!

Jo, det var slarvigt av mig att inte hantera ordet "kacherat" på rätt sätt och jag borde ha kontrollerat betydelsen. Nu kanske inte skillnaden mellan "ej önskvärt" och "gömt" barn spelade så stor roll för Karl Bertil. Att däremot omskrivas som kastrerad kunde han kanske ha haft synpunkter på och det var den lilla språkliga kullerbyttan jag ville få med.
K B växer upp som fosterson hos barnmorskan Florentina Andersson från 1903 fram till hennes bortgång 1916. Därefter återfinns han hos grosshandlaren Nils Ivan Holmberg såväl boende hos som anställd bokhållare, Arboga stadsförsamling AIIa:15 (1912-1922) Bild 570/sid 45 AD. Han gifter sig 1921.
Och visst kan det väl vara som du tror Bertil, att föräldrarna (eller endera av dem) bidrog till att barnet fick det bra. 

Sten



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna