ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödbok 7, 6 databas Fel?? sök på adress funkar inte!  (läst 813 gånger)

2019-04-10, 21:43
läst 813 gånger

Utloggad Lasse Berghagen

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-04-10, 21:43
    • Visa profil
Hej

Låt mig beskriva problemet.
Säga att jag vill få upp alla som dött på adressen: "Drabantvägen 3" över hela Sverige.

Skriver in i sök på adress "Drabantvägen 3", sök visar resultat på 13 poster (dödbok 7 2017)
Men om man skriver in  "Drabantv 3" då får man upp resterande poster (totalt 31st). Samt bland de resultaten är det blandat vissa poster står det järfälla och andra står det jakobsperg vilket även det gör att man missar det man söker efter om man skrivit in orten exempelvis. <- Detta måste ni väl åtgärda.


Ett annat exempel är att vissa poster är även sparade med t ex "Drabantg 4" i stället för "Drabantgatan 4" då får man ju inte upp det man söker på om man skriver ut den rätta adressen och inte kortar ner.


Dessa problem finns inte i dödbok 4 eftersom den har sök på bara 5 först bokstäverna.
Kan man säga att ni har fel i  minst 5.1 miljoner poster och eventuellt flera poster i dödbok 7.

Jag tycker att man ska kunna göra en sökning på en hel adress och få upp alla som dött på den adressen, inte att jag måste sitta och korta ner i sök för att upptäcka att det finns fler personer som dött där.  Hmm detta gör väl att er dödbok inte funkar som den är tänkt.

Finns säkert jätte många andra förkortningar i poster som tagits med från de övriga dödböckerna... vilket vi användare missar när vi gör korrekta sökningar i senaste dödboken.

Sen en till fråga det saknas PDF Manual till dödbok 7, fick ingen efter jag installerade programvaran (det kom med på de övriga dödbökerna).

2019-04-13, 22:00
Svar #1

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Det problemet finns på de flesta skivorna.
Det beror på, att man inte varit konsekvent med hur man matat in adresserna.
Jag råkar ut för det lite då och då.
Man kan irritera sig på det. För om man inte tänker på det här, så missar man det man söker efter.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna