ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Soldaten Jon Ersson Stridfält/Stål i Umeå socken och hans familj  (läst 266 gånger)

2019-04-10, 15:31
läst 266 gånger

Utloggad lummer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:41
    • Visa profil
Under Ämne: Efterlysning Jonas Jonsson född 1758-03-08 Skellefteå lfs", skrivs bl.a. "Ja, något måste ha inträffat c 1740, eftersom dotter Maria kom till Burträsk då."

Jag tror att modern dött. Varför skulle en nioåring annars sändas bort?

Jag upprepar en del och använder Riksarkives bilder, Umeå landsf.

- Maria är född 1730-11-28 utifrån uppgiften i Burträsk socken.

- Sara är född 1737-07-02, nog i Brännland. Far: Avskedade soldaten Jon Ersson Stridfelt. Mor: Sara Johansdotter C:2 Bild 47. Hon torde också vara Marias mor.

Uppgifterna om Jon Ersson Stridfält är devis motsägande. När Harald Johansson Ståhl dött på skeppet Friheten ersätts han 1743-04-07 med avskedade soldaten Jon Ersson 37 år ? och tjänstetid 19 år ? och 5 mån. Bildid: A0052324_00243. Han blev soldat Stridfält i juni 1725 Bildid: A0028745_00310 och avskedades i juni 1735 Bildid. A0028746_00106.

- Sara föds 1743-11-15. Far: Sold. Jon Ståhl. Mor: Sara Zachrisdotter. C:2 Bild 94. Dotterns namn tyder på att första dottern Sara dött och kanske hedras också första hustrun med detta namn, men litet konstigt är det att den i så fall nya hustrun också heter Sara. Jag har inte hitta någon Zachris, som kan vara hennes far.

Makarna Stridfält finns i mantalslängderna 1737-1739 Bild 10/Sida 150, Bild 10/Sida 143 och Bild 10/Sida 143/144. De är "Inhyses" i husförhörslängden A1:4 (1736-1741) Bild 267/Sida 247, med en kryptisk anteckning åren 1737-1739. Att soldaten Jon Ersson Ståhl inte står i mantalslängderna fr.o.m. 1743, kan bero på att han var "Casserad 1744".

- Anna föds ca 1746 och dör 1750-06-12 C:2 Bild 240 "Sold. Enkan Ståhls barn".

Tjänsteflicka Sara Jonsdotter Stridfält 1743, med dotter Catharina 1765, finns i Överboda mantalslängd (1757-1767) AI:6 Bild 120/Sida 116. Hon skulle kunna vara dotter till Jon Andersson Stridfält i Tjälamark, men enligt födelseboken 1743 är soldat Ståhls dotter den enda Sara som föds detta år.

När Sara Jonsdotter 1768-11-07 gifter sig med drängen Olof Jönsson i Hörneå uppges hon vara från "Tidlamark" C:3 Bild 302/Sida 251.

2019-04-10, 20:01
Svar #1

Utloggad gjn

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 515
  • Senast inloggad: 2019-04-25, 17:22
    • Visa profil
Jag tänkte mig att Sara Johansdotter fick felaktigt namn Zakrisdr. Namnet Sara härrör troligt från en tidigare Sara Krok gift med lantmajor Nyman, om jag minns rätt. Maria kan ha varit lillpiga och därför kommit till mammans hemtrakt Burträsk.

Sara Jonsdotter, Ström, förekom i dombok Umeå häradsrätt 27/11 1765. Därför att hon fått barn i slutet av juli med Per Bosell från Borås. Sara och Per verkade ha träffats i Överboda. Per var under 21 år och hade åkt hem. Hans bror Sven Bosell biträdde honom. (Sven blev tullbesökare i Christina stad 1768, 1770: A0070807_00158 sen i Åbo sjötull från 1773, 1775: A0070810_00143 och i Brahestad fanns 1783 tullare Petter Bosell, 39 år, båda från Borås. Petter död A0070777_00027 enl. Äldre centrala tullarkiv).
Möjligen den Sara du skriver om.

Jag hittade ingen senare vigsel för Jon Stridfelt.
En Marget Jonsdotter Stridfelt var dopvittne för Saras dotter 1765.

2019-04-12, 21:03
Svar #2

Utloggad lummer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:41
    • Visa profil
Domen den 17 nov. 1765 Bildid. C0102113_00051, ang. "ogifta Sara Jönsdotter ifrån Ström", visar att tjänsteflickan i Överboda i förhörslängden (AI:6 Bild 120/Sida 116) är samma Sara som i domen. (Dessutom verkar det stå "Stöcke" efter hennes namn i förhörslängden.)

Att det är denna Sara, fast då "i Tidlamark", som 1768-10-12 (ändrat datum, som också kan vara felaktigt) gifter sig med Drängen Olof Jönsson i Hörneå, C:3 Bild 302/Sida 251, styrks av anteckningen i husförhörslängden A1:7 (1768-1777), Bild 166/Sida 187, där det står: "gift med Hök N. i Hörne". Hans namn står dessutom över hennes.

Vem hon sedan är dotter till är kanske inte lika säkert.

2019-04-14, 20:22
Svar #3

Utloggad lummer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:41
    • Visa profil
Rättelse: I inlägg 2019-04-10, 15:31 har jag skrivit "Tjänsteflicka Sara Jonsdotter Stridfält 1743, med dotter Catharina 1765, finns i Överboda mantalslängd (1757-1767) AI:6 Bild 120/Sida 116." Citatet är felaktig genom att namnet Stridfält felaktigt har skrivits in av mig.

Jag tackar också "gjn" för upplysningen om domen.

Olof Jönsson är soldat Höök i januari 1769 Bildid. A0028750_00063. Paret Höök finns i mantalslängden för Umeå Compani A1:2 Bild 170/Sida 103, där saknas dottern Catharina.

Dotterns dödsruna finns under C:3 Bild 114/Sida 95. Jag är osäker på året, men det ska nog vara 1769 eller 1770. Där står ungefär: "Handelsbetjenten Peter Bosells ... oäkta dotter med Sara Jonsdr Stridfelts i Tidlamark ... kopporna ..., i hvilken hon efter 14 dagars sjukdom avled, född 1765".

2019-04-15, 09:26
Svar #4

Utloggad gjn

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 515
  • Senast inloggad: 2019-04-25, 17:22
    • Visa profil
Det finns inte direkt någon annan Sara som passar in på Stridfelt och Tjälamark.
Faddern Marget torde vara dotter till Jon Erssons företrädare på rotet Stridfelt. Knappast syster till denna Sara. Släkt på annat sätt, kanske via Jon och hans bror Mats Ersson?
Efterträdaren på rotet tror jag miste alla sina barn.

Var kom Lars Bölander in vid dopet 1765? Ingen från Bosells släkt var ju dopvittne.

Mammorna fick inte närvara vid dopet vid den här tiden. Kanske därför som mödrarnas namn blev fel ibland.

2019-04-23, 14:31
Svar #5

Utloggad lummer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 16:41
    • Visa profil
Jag instämmer med "gjn".

Sambandet Tjälamark/Stridfält torde vara allmänt känt i bygden vid denna tid. Den som vid Chatrinas dop 1765 (C:3 bild 370/sida 318), skriver in Stridfält för både Sara och Marget i kyrkboken kände antagligen till eller hade fått upplysning om en anknytning till Tjälamark. Hur än det hela kom sig underbygger denna skrivning enligt min mening Jon Ersson faderskap till Sara och Jon Mårtenssons faderskap till Marget.

1)   "Sara Jonsdr Stridfelt" måste vara Jon Erssons dotter (Stridfält juni 1725-juni 1735). Sara uppges också vara ifrån Tjälamark vid sin vigsel, trots att hon kanske aldrig bott där. Jon Ersson var ju soldat Stål vid hennes födelse 1743-11-15.

En dotter till Jon Ersson, som jag inte nämnt, är Elisabet född 1733-06-24 (C:1 bild 130/sida 132).

Ang. Jon Ersson skriver "sbn"  2000-08-25 under "Soldaten Hans Mattsson Uppenberg ..." att: "I domboken för Umeå socken hösttinget 1736 p 466 framgår det att Matts Eriksson Hiuk och Jon Eriksson Stridfeldt är bröder."

Jag har inte tillgång till domen och undrar vad den gäller?

2)   "P. Marget Jonsdr Stridfelt" måste vara Jon Mårtenssons dotter (Stridfält 1725).

Att Jon Mårtensson i Tjälamark har en dotter Margareta framgår av A1:4 bild 124/sida110. Hon kände säkert väl till Jon Ersson, eftersom han måste ha bott i Tjälamark  juni 1725-juni 1735.

Att det är Jon Mårtenssons dotter som dör 1776-01-27 (C:3 bild167/sida 147), bekräftas av dödsrunans innehåll:  "Margareta Jonsdr ifrån Tjälamark född 1715 i Tjälamark; ...  sin bror Anders Jonsson, ... ålderdomssvaghet, 60".

3)   Den tredje soldaten Jon Andersson (Stridfält april 1736 -1754, transp. från N:o 109 Rypa, transp. från N:o 88 Christen) har varken en dotter Sara eller en dotter Margareta. Vigsel 1735-06-28 med Elsa Nilsdotter ifrån Håkmark.

Han dör  omkr. 1761 i Pengsjö (A1:6 bild 137/sida 132). Dottern Anna 1737-03-20, dör 1759-05-11 i barnsäng (C:3 bild 45/sida 27). Dottern Magdalena 1752-06-08, dör/begr. 1762-02-21(C:3 bild  67/sida 49). Sonen Nils 1745-01-23, dör 1747-06-04 (C:2 bild 228).

Hustrun Elsa Nilsdotter dör 1772-02-14 i Pengsjö (C:3 bild 138/sida 118). Av runan framgår att deras 3 barn är döda. Själv hade hon gift om sig 1764 med "den unge" Anders Andersson i Pengsjö född 1725.

Sist: Lars Bölander ?

2019-04-23, 18:16
Svar #6

Utloggad gjn

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 515
  • Senast inloggad: 2019-04-25, 17:22
    • Visa profil
"Broder Mats Eriksson Hjuks vägnar, avskedade soldat Jon Eriksson Stridfelt, nybruk Degerforsområdet" - hade jag antecknat snabbt ur domboken 1736. Ingen ledtråd om deras ursprung där.
Umeå häradsrätt 1732, 24 mars: "soldat Jon Stridfelt, full i kyrkan". Ingen närmare upplysning där heller.
Kanske de var burträskare?

I Länsräkenskaperna Västerbottens län finns Charta sigillata från ca. 1733. Har Jon Stridfelt gift om sig skulle det kunna visa sig där. Om det saknas vigselböcker i området alt. missats att notera i befintliga. Detta finns hos Arkiv digital

Varför döptes dottern till Catharina? Det namnet verkar inte komma från familjen Bosell i alla fall.
Nej, Lars Bölander var inte alls fadder 1765 till barnet Bosell. Jag har blandat ihop med nåt annat dop.

Sökning på nätet ger även att Mats Hjuk fått resolution på ett nybygge i Siksele.

2019-04-24, 21:12
Svar #7

Utloggad gjn

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 515
  • Senast inloggad: 2019-04-25, 17:22
    • Visa profil
Protokollen om Mats Hjuks tänkta nybyggen finns hos Arkiv digital.
Advokatfiskalen (AC) 1736;
EXI:e 3990, bild 3680/ s372:Jon Larsson Strandman och Anders Jacobsson, Kussjön, om Mats Hjuks nybygge vid Sikselet.

EXI:e 3990, bild 4620/ s466: bröder föravskedade soldater Mats Eriksson Hjuk och Jon Eriksson Stridfält, 2 nybruk vid Åmselet, 2 mil från Hjuken.

EXI:e 3990, bild 4870/ s491: König Danielsson menar att han gjort nybyggesansökan vid Åmselet före Anders Danielsson och Mats Hjuk.

Hos rådman Carl G Falck i Umeå stad AI/1, s122 samt AI/3, s16 noteras Pig: Hust Sara Nyman ifrån Burträsk, 1754 och "borta" 1757.

I Umeå lands AI/3, s288 noteras en hustr. Sara (Jansdr ?) ifrån Skellefteå.

En piga Sara Jonsdotter f. 1742 ifrån sokn, fanns i staden AI/3, s168, bort 1765.

Om det var Jon E. Stridfelts barn (i Brännland), som fick fattigmedel så går det tolka som att mamman kanske var död. Sen dök väl en hustru upp på 40-talet i fattigvårdsräkenskaperna.

Så vem var Falcks piga hustru Sara Nyman från Burträsk gift med?

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna