ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sigrid Nilsdotter Gullholma  (läst 495 gånger)

2019-04-10, 14:32
läst 495 gånger

Utloggad Claes Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 386
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 07:06
    • Visa profil

Hej,
min forskning på mina anor har nu nått Gullholma och tiden runt 1700, så det är svårt att knyta ihop säcken.


Sigrid Nilsdotter gifter sig 1707 med Erik Carlsson ifrån St Rom. Sigrid kommer då ifrån Gullholma.


I dopnotiserna för deras barn förekommer Sven, Per, Olof och Nils Nilsson ifrån Gullholma.
Nils och Sven hör hemma i Gullholma 23, som det hette då och Per och Olof hör hemma i Gullholma 40.
Troligen är några av dessa bröder till Sigrid.


Det kan finnas en syster Elin Nilsdotter i Attanäs


I Gullholma 23 fanns en Nils Svensson på 1680-talet och i 40:an var det Nils Persson, som då var och en är far till resp gårds söner.
Nils Svensson dör troligen i slutet på 1600-talet och Nils Persson dör 1709, 76 år.
Är det någon som kan hjälpa mig att reda ut till vilken familj Sigrid hörde?




I dopnotiserna kommer några ifrån vad jag kan tyda till Öframåla och Öfranäs. Var fanns dessa "byar"?
Har nu läst in mig och det ska vara Orranäs!

Med vänliga hälsningar
Claes

2019-09-19, 22:25
Svar #1

Utloggad Paul Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-04-15, 22:06
    • Visa profil

Nilsabönderna i Gullholma har gäckat mig också. Det fanns ju som du skriver både Nils Persson och Nils Svensson men även en Nils Nilsson i ungefär samma ålder.
Det har gått en tid sen du lämnade in frågan, Claes. Har du själv hittat något svar?


Värt att notera är att tre syskon från Rom gifter sig med en Nilsson och två Nilsdöttrar från Gullholma.
Det är Erik Carlsson och Signe Nilsdotter, Pär Carlsson och Elin Nilsdotter samt Maria Carlsdotter och Nils Nilsson. Signe, Elin och Nils kan ju vara syskon. Det var väl både praktiskt och vanligt att släkter gifte sig med varandra på det sättet, men det är naturligtvis långt ifrån säkert att det var så. Dessutom var en kusin till Erik, Pär och Maria (Sissa Elofsdotter från Rom) gift med bonden Sven Nilsson från Gullholma.


Det finns flera ytterligare nilssöner och nilsdöttrar från Gullholma som lär vara barn till de tre Nilsarna. T.ex. Karin Nilsdotter som var gift med Olof Abrahamsson. Den Karin var sannolikt dotter till Nils Persson eftersom mantalslängden från 1702 nämner en "Karin dotter till Nils Persson". Olof Abrahamssons bror Jon Abrahamsson var gift med Barbro Nilsdotter från Gullholma. Var Karin och Barbro systrar? Vet ej. Men kanske var det naturligt att två bröder var gifta med två systrar.


Ja, det är jättekrångligt med dessa och jag gick själv bet. Nu var det några år sen jag försökte utröna hur det hänger ihop så jag har bara tagit lite uppgifter från mina anteckningar.


/Paul Nilsson


2019-09-20, 11:10
Svar #2

Utloggad Paul Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-04-15, 22:06
    • Visa profil

Av olika katekisationslängder framgår det att Nils Persson hade barn vid namn Karin, Nils och Per. Nils Persson bodde, som du anger, på samma gård som Olof Nilsson och Per Nilsson gjorde senare. Karin och Barbro var troligtvis systrar (men inte säkert)och gifta med bröderna Olof och Jon Abramsson. Detta sammantaget gör att jag sätter Olof, Karin, Barbro, Nils och Per som barn till Nils Persson.


Du skriver att Nils Svensson efterträds på sin gård av Nils Nilsson och Sven Nilsson. Nils Nilsson och Maria Carlsdotter från Rom gifter sig senast 1702, för samma år föds deras dotter Kerstin. Sen tänker jag att det är troligt att systrarna till Nils (Elin och Signe) gifter sig med bröder till Maria (Erik och Pär), men detta är naturligtvis inte alls säkert. Sven gifter sig i alla fall 1706 med Sissa Elofsdotter från Rom som är kusin till Maria, Erik och Pär. Deras fäder Elof Persson och Carl Persson är bröder. Sammanfattningsvis har jag i mitt register satt Signe, Elin, Nils och Sven som barn till Nils Svensson.


Sen finns fler i Gullholma som har en far som heter Nils, t.ex. Gertrud Nilsdotter som var gift med Jon Elofsson från Svanhalla, men vem hon var dotter till har jag ingen aning om.


Med vänlig hälsning Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna