ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hammarstens Herrgård  (läst 563 gånger)

2019-04-10, 14:18
läst 563 gånger

Utloggad Sven Elander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2019-09-29, 17:26
    • Visa profil
Jag är nybörjare här så jag tar gärna emot tips.
Min förfader Anders Nilsson (född 18 april 1828) var anställd vid Hammarstens Herrgård i Grums mellan 1867 och 1869 och bodde där med familj. Från 69 blev familjen plötsligt "utan stadig hemvist" och förblev så under många år framöver. Anders själv verkar ha "rymt till Amerika" enl senare husförhör. Dottern Maja Kajsa Andersdotter (född 28 mars 1861) blev så småningom piga på olika gårdar (min farmors farmor).

Nu försöker jag ta reda på mer om hela den här situationen som jag tycker är otroligt spännande.
1. Det står något före Anders Nilssons namn i husförhör 1866-1870, Grums, sid 265 (antagligen hans funktion vid gården). Ser ej vad.
2. Vet någon mer om Hammarstens Herrgård och förhållandena där kring 1867-69?
3. Finns det något sätt att ta reda på vad som skedde med personer som hamnade "utan stadig hemvist"?
4. Kan man hitta mer info om personer som reste till Amerika ("rymde" i det här fallet)?
Obs att i husförhör från 1868 står först (tror jag) "arb.att till Amerika 17/1068" (arbetsattest?) men i senare husförhör (Grums 1876-80 s 562) står "rymt till Amerika".

Tack på förhand.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna