ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tyda passagerarlista  (läst 651 gånger)

2019-04-10, 09:56
läst 651 gånger

Utloggad Lena Sandell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 09:41
    • Visa profil
Hej.
Jag har hittat min anförvant Anders Andersson när han, för andra gången anländer till Ellis Island 1920.
Men vad betyder notisen om hans syster, Elsa Nilsson? Är hon med på resan (kan inte hitta henne där....) eller menas det, som jag tror att hon är angiven som anförvant hemma i Sverige?
Bifogar bild....
Någon som vet?
Lena Sandell

2019-04-10, 15:45
Svar #1

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Elsas namn står under rubriken "The name and complete address of nearest relative or friend in country whence alien came". Alltså närmaste anhörig i Sverige.

2019-04-10, 15:53
Svar #2

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 14:18
    • Visa profil
Hej.
Jag har hittat min anförvant Anders Andersson när han, för andra gången anländer till Ellis Island 1920.
Men vad betyder notisen om hans syster, Elsa Nilsson? Är hon med på resan (kan inte hitta henne där....) eller menas det, som jag tror att hon är angiven som anförvant hemma i Sverige?
Bifogar bild....
Någon som vet?
Lena Sandell

Søsterens adresse angives som værende i Sverige, og hun er tilsyneladende ikke med på rejsen.
Så hun må være vendt hjem.
Kilde: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3Q9M-C9TH-4NC5?i=102&cc=1368704

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna