ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Asker vigda EI:1, 1765 nr 1  (läst 618 gånger)

2019-04-08, 11:45
läst 618 gånger

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-10-30, 16:58
    • Visa profil
Jag har försökt tyda lysnings/vigselnotis nr 1 för år 1765 i Asker EI:1 (bild 38 i SVAR) men klarar inte allt (luckor visas med .... nedan) och är osäker på resten, speciellt det jag markerat med frågetecken. Så här långt kommer jag, rad för rad:



Den 22 September lystes för ..... Lars Andersson
ifrån .... och pigan Brita Jönsd. ifrån ...., som
uti mellösa? socken? varit förlofvade. morgongåfva ....
efter lag, vittnen? pigans? fader Jan Kihlman och Anders Larsson i Walbytorp.

Glad & tacksam för all hjälp!
Anders E.


2019-04-08, 12:43
Svar #1

Utloggad Jens Bornemann

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2022-11-30, 14:06
    • Visa profil
    • www.fambornemann.se
Hej!


Några luckor även för mig. Men kan det stå "tjänstedrängen" Lars Andersson kanske?
Sedan tror jag inte att det står något om Mellösa, utan något i stil med "som i vittnens ... varit förlovade". Det ser ju ut att vara samma ord "wittnen" som på nästa rad.


I så fall:

Den 22 September lystes för tjänstedrängen Lars Andersson[/size]ifrån Biskopqvarn och pigan Brita Jönsd. ifrån Bysta, somuti vittnens ... varit förlofvade. morgongåfva ....efter lag, vittnen pigans? fader Jan Kihlman och Anders Ersson i Walbytorp.

2019-04-08, 13:09
Svar #2

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-10-30, 16:58
    • Visa profil
Tack för god och raskt levererad hjälpinsats! "Tjenstedrengen" ser ju ut att stämma väl -- han blev senare smed, så jag ville ha det till någon form av smidesdräng men fick inte ihop det. Trots att ortnamnen tydligt började på B ville jag ha dem till några jag visste de verkat i, som Kilsmo och Vallbytorp, men fick inte ihop det heller. Biskopskvarn och Bysta verkar ju helt rätt, så där fick jag några nya orter att följa upp. Och Mellösa får helt skrivas på min fantasi: visst är det samma ord "vittnen" som återkommer. Tack igen!
/Anders E.

2019-04-08, 16:43
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Brita heter Jansdotter och fadern heter Jan (inte Jön). Man skrev versalt J med en prick över.

2019-04-08, 22:04
Svar #4

Utloggad Anders Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2022-10-30, 16:58
    • Visa profil
Brita heter Jansdotter och fadern heter Jan (inte Jön). Man skrev versalt J med en prick över.

Det har du förstås rätt i, pricken hör ju till J:et, och detta skall bara jag lastas för: det var min påbörjade uttydning som ledde även min förste räddare i diket. Till mitt försvar får sägas att gränserna mellan Jan, Johan, Jon och Jöns ändå tycks ha varit rätt flytande
:) . Tack för en extra koll: om detta var det enda kvarvarande problemet med uttydningen är det bara att vara nöjd!


/Anders E.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna