ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hittar jag en halvsyster  (läst 1694 gånger)

2019-04-08, 11:01
läst 1694 gånger

Utloggad Jenny Björk

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-04-10, 12:44
    • Visa profil
Min mor födde i slutet av 30-talet en dotter, eventuellt i Dalarna. Hur hittar jag henne? Min mor var vid den tiden skriven i Göteborg. Finns det register över barn födda utom äktenskapet? Register över bortadopterade barn?

2019-04-08, 18:24
Svar #1

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Borde kunna gå att hitta i Ancestrys register över födda, bäst om din mors namn inte är för vanligt.
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2019-04-09, 11:11
Svar #2

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:48
    • Visa profil
Alla födda barn finns registrerade i födelseförsamlingens böcker.
Kvinna född på 30-talet kan ju mycket väl vara i livet och får då inte diskuteras här.
Jag kan försöka hjälpa dig om du skickar ett mail med moderna namn och födelsedata.
Min mail hittar du under min profil.
Eagle

2019-04-09, 12:39
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
1948 började man att på pastorsexpeditionerna upprätta personakter över alla som var kyrkobokförda i Sverige. Där infördes alla uppgifter som fanns om resp. person i kyrkoböckerna, bl.a. barn. Därefter fördes nya uppgifter in när något nytt inträffade, t.ex. giftermål eller ett nytt barns födelse. När man sedan flyttade, så följde personakten med till den nya församlingen.

Vid halvårsskiftet 1991 upphörde kyrkobokföringen, och Skatteverket tog över folkbokföringen. Personakterna ingår därför i arkivet till den församling där resp. person var skriven den 30/6 1991; för personer som avlidit innan dess är det den församling där man var skriven när man dog. Alla kyrkoarkiv finns numera på resp. landsarkiv; för församlingar i Göteborg är det alltså landsarkivet där som gäller.

Eftersom personakterna började att läggas upp 1948, så är det tänkbart att barn som fötts på 30-talet, men inte bodde med föräldrarna, inte skrevs in i föräldrarnas personakter. Jag förmodar att det beror på om det fortfarande fanns någon notering i församlingsboken då.

Om det inte finns någon notering om dottern i din mors personakt, så får man i stället följa din mor bakåt genom församlingsböckerna. Åtminstone i den församlingsbok som är samtida med dotterns födelse borde det finnas en notering. En attest ska också ha sänts från födelseförsamlingen till den församling där din mor var kyrkobokförd då.

Börja alltså med att kontakta landsarkivet för att få se din mors personakt.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-04-09, 19:00
Svar #4

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Detta är det gratisregister hos Ancestry som tidigare föreslagits i denna tråd:
https://www.ancestry.se/search/collections/swedenparishbirths/

Här anger du din mors namn och födelsedata liksom barnets kön och ungefärligt födelseår (t.ex. 1938 +/- 2 år).

2019-04-09, 21:10
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
När man söker i den "gratis" databasen hos Ancestry, så får man inte upp något resultat, utan bara sidan "Skapa ett gratiskonto".

På den första registreringssidan är det bara namn, epostadress och lösenord som man ska fylla i. Vad som döljer sig bakom knappen "Fortsätt" framgår inte här - men jag har mina aningar...

Det var åtminstone tidigare så att man vid tecknande av ett "provabonnemang" hos Ancestry var tvungen att dels välja för vilken period man ville teckna ett riktigt (!) abonnemang, dels uppge sitt kreditkortsnummer (!) - och om man glömde att säga upp "provabonnemanget" i tid, så drogs avgiften för det riktiga abonnemanget automatiskt från kortet!

Jag har inte testat om de fortfarande kräver att man uppger kreditkortsnumret - och jag tänker inte göra det heller - men villkoren tyder på att detta inte har ändrats:

· "...när du registrerar dig för en gratis provperiod eller blir en prenumererande medlem förnyas din prenumeration automatiskt beroende på vilken prenumerationsmodell du har valt (t.ex. på halvårsbasis, månadsbasis o.s.v.)."

· "Om du registrerar dig för en gratis provperiod kan du när som helst under provperiodens gång säga upp den utan kostnad. Om du inte säger upp prenumerationen under provperiodens gång inleds din betalprenumeration vid utgången av den gratis provperioden."

Sådana metoder använder naturligtvis inte ett seriöst företag. Och ett företag som har en bra produkt som kunder frivilligt betalar för behöver heller inte använda sådana metoder...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-04-09, 21:57
Svar #6

Utloggad Jenny Björk

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-04-10, 12:44
    • Visa profil

2019-04-09, 22:54
Svar #7

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Det räcker att registrera ett konto hos Ancestry för att få tillgång till gratisregistret. Det är inget provabonnemang.

2019-04-10, 00:01
Svar #8

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Och om man klickar på bilden med etiketten "Granska" för att läsa det original som de registrerade uppgifterna sägs vara hämtade ifrån - alltså kontrollera att uppgifterna är korrekt avskrivna - så kommer man bara till sidan med rubriken "Vad kommer du att upptäcka idag?", där man kan teckna det abonnemang som är nödvändigt för att kunna se bilden.

Och med finstilt text nederst på den sidan bekräftas att ovan beskrivna skojarmetoder fortfarande gäller:

"För att teckna gratis provabonnemang måste du registrera dig med ett giltigt kontokort. När ditt gratis provabonnemang upphör kommer ditt kort debiteras på hela summan för den valda abonnemangskostnaden, om du inte dessförinnan säger upp ditt abonnemang..."
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-04-10, 00:27
Svar #9

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10394
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:57
    • Visa profil
    • Gensvaret
Registret fungerar som en ingång till Riksarkivets eller Arkiv Digitals material. Det är alltså där man kollar upp träffarna. Precis som i de flesta databaser förekommer det givetvis en hel del felaktigheter, men förvånansvärt ofta har man stor nytta av detta gratisregister. Ibland är det rentav den enda snabba sökmöjligheten som står till buds.

2019-04-10, 00:49
Svar #10

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 23:58
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
När jag registrerade gratiskontot hos Ancestry, så fick jag ett mejl med rubriken "Tak Jörgen för att du skapat ett konto".

Undrar just om det är någon av Ancestrys kinesiska registrerare med "begränsad erfarenhet" av svenska (se här och här) som har skrivit mejlet också...  :D
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna