När man söker i den "gratis" databasen hos Ancestry, så får man inte upp något resultat, utan bara sidan "Skapa ett gratiskonto".
På den första registreringssidan är det bara namn, epostadress och lösenord som man ska fylla i. Vad som döljer sig bakom knappen "Fortsätt" framgår inte här - men jag har mina aningar...
Det var åtminstone tidigare så att man vid tecknande av ett "provabonnemang" hos Ancestry var tvungen att dels välja för vilken period man ville teckna ett riktigt (!) abonnemang, dels uppge sitt kreditkortsnummer (!) - och om man glömde att säga upp "provabonnemanget" i tid, så drogs avgiften för det riktiga abonnemanget automatiskt från kortet!
Jag har inte testat om de fortfarande kräver att man uppger kreditkortsnumret - och jag tänker inte göra det heller - men
villkoren tyder på att detta inte har ändrats:
·
"...när du registrerar dig för en gratis provperiod eller blir en prenumererande medlem förnyas din prenumeration automatiskt beroende på vilken prenumerationsmodell du har valt (t.ex. på halvårsbasis, månadsbasis o.s.v.)."·
"Om du registrerar dig för en gratis provperiod kan du när som helst under provperiodens gång säga upp den utan kostnad. Om du inte säger upp prenumerationen under provperiodens gång inleds din betalprenumeration vid utgången av den gratis provperioden."Sådana metoder använder naturligtvis inte ett seriöst företag. Och ett företag som har en bra produkt som kunder
frivilligt betalar för behöver heller inte använda sådana metoder...