ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Från Tyskland till Argentina  (läst 921 gånger)

2019-04-06, 18:33
läst 921 gånger

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 651
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:12
    • Visa profil
 Jag vet inte om det är möjligt, ej heller hur att få information men jag vill gärna göra ett försök. Minsta lilla råd eller hjälp i frågan mottages tacksamt.
Jag söker  Horst Wittke från Tyskland som kom till Argentina omkring 1945. Han är född omkring 1918 i Königsberg, Ostpreussen. Han lämnade Tyskland omkring 1945. Kom på besök till Tyskland 1951 och var då gift med en argentinsk kvinna. De hade 4 barn. Föräldrarna var Walter Alfred Wittke och Cornelia Louise Mischewski  bosatta i Königsberg.
 

2019-04-06, 20:50
Svar #1

Utloggad Niels Just Rasmussen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 18:20
    • Visa profil
Jag vet inte om det är möjligt, ej heller hur att få information men jag vill gärna göra ett försök. Minsta lilla råd eller hjälp i frågan mottages tacksamt.
Jag söker  Horst Wittke från Tyskland som kom till Argentina omkring 1945. Han är född omkring 1918 i Königsberg, Ostpreussen. Han lämnade Tyskland omkring 1945. Kom på besök till Tyskland 1951 och var då gift med en argentinsk kvinna. De hade 4 barn. Föräldrarna var Walter Alfred Wittke och Cornelia Louise Mischewski  bosatta i Königsberg.

En nutiden search giver 3 personer i Argentina med navnet Wittke - og alle 3 i San Juan.
Det kunne tyde på at være familie.
Kilde: http://www.paginasblancas.com.ar/persona/wittke

Desværre går få af de argentinske ressourcer på familysearch helt op til tiden efter 2. verdenskrig.
Nogle få katolske kirkebøger gør, men jeg fik ingen hits på efternavnet ud over denne "Miguel Witke" fra Tyskland i Argentina's Census 1895.
Kilde: https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:S3HT-6XQS-BYF?i=5&cc=1410078

2019-04-06, 21:31
Svar #2

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 651
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:12
    • Visa profil
Tack för din hjälp,, din information visar på San Juan och det kan mycket väl vara rätt,, ,, vi har lite information och just detta att han då bosatte sig i San Juan.
Miguel i kyrkboken är dock ingen vi känner till,, ,, i vart fall kan vi inte koppla honom till någon av min hustrus anor.Vi går nu vidare och ska ta kontakt med någon av de tre kvinnorna Wittke,, än en gång stort tack.

2019-08-26, 14:29
Svar #3

Utloggad Anahi Börde

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2019-08-26, 15:25
    • Visa profil
Tips;


När emigranter kom in till Argentina var det väldigt vanligt att man fick skriva in sig med ett lantinskt namn,


Tex: James blev ofta Santiago, John blir Juan etc.


Mvh Anahi

2019-08-26, 15:35
Svar #4

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 651
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:12
    • Visa profil
Tack Anahi,, kan berätta att vi hittat rätt och haft en intensiv kontakt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna