ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fältjägare Nils August Carlsson, f. 25/6 1832 i Kila socken  (läst 1158 gånger)

2019-04-06, 18:32
läst 1158 gånger

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil

Jag författade texten nedan i tråden för släkten Löwenhielm, en tråd som varit inaktiv i 7 år. Min förhoppning är att det kanske är lite mer "drag" i denna socken-avdelning. Denna tråd blir lång och spretig (varning för de känsliga!), med inslag av min personliga DNA-släktforskning blandat med vanlig släktforskning.


Min farfar erhöll för ca. ett år sedan brev ifrån Per Andersson som driver en kartläggning av Gustav Vasas ättlingar (slekt.se). Vi fanns med på listan, men det intressanta för mig var att ett par generationer (7 st. inkl. jag själv) av mitt raka fäderne fanns med på dokumentet som skickades hem.

Jag saknade totalt kunskap om mitt fäderne längre än farfar, och började därför att hos Ancestry föra in de uppgifter om mitt fäderne som fanns att finna på Per Anderssons dokument. Det blev som följer på fädernet;
1. Jag
2. Far
3. Farfar
4. BENGT Magnus Karlsson, hästskötare (f. 6/6 1924, troligen i Karlstad, d. 9/5 1953 i Sundbyberg (?)
5. Gustaf Henry Karlsson, målarmästare (f. 23/5 1891, troligen i Karlstad, d. 10/8 1961)
6. Gustaf Wilhelm Nilsson/Karlsson (Båda namnen står med?), målarmästare, f. 25/2 1864 i Säffle By, d. 20/2 1950, troligt i Karlstad
7. Nils AUGUST Carlsson, f.d. fältjägare med troligt soldatnamn Kall och senare skomakare, (f. 25/6 1832 i Kila socken, Värmland, d. 7/4 1890)

Det som då är intressant är att om man tittar i Kila socken födelse- och dopbok för den 25/6 1832 så står en gosse "Nils August" som oäkting, modern pigan Kajsa Nilsdotter och fadern anges som f.d. löjtnant Carl Gustaf Löwenhielm. https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0037914_00029#?c=&m=&s=&cv=28&xywh=2534%2C1032%2C3896%2C2781

"Carl Gustaf, född 1795-04-05 i Bro socken. Rustmästare vid Värmlands fältjägarregemente 1812-01-23. Fänrik vid Västmanlands regemente 1813-03-16. Löjtnants avsked 1816-05-14. Fänrik vid Älvsborgs regemente 1818-06-02. Avsked 1824-05-18. Död barnlös 1857-05-29 i Stockholm" - https://www.adelsvapen.com/genealogi/L%C3%B6wenhielm_nr_1791#TAB_53

Om uppgifterna stämmer så borde jag på raka fädernet härstamma ifrån C.G. Löwenhielm. Men kan det stämma? Han står som barnlös hos adelsvapen.com, men med detta kanske menas att han saknade äkta barn? Och att min eventuella länk till honom, Nils August, inte räknas?(Kan tillägga att mitt fäderne inte gick längre på Per Anderssons dokument än 7 led då det var via Nils August Carlssons fru, en Josephina Maria Fredrika Kock (Kask i husförhör?), som släktledet bakåt till Gustav Vasa gick, och således var mitt tidigare fäderne i sammanhanget ointressant)

Enligt kyrkoböckerna verkar det klart. Jag undrar om någon vet mer om denna pigan Kajsa Nilsdotter. Om någon kanske sett domar om lönskaläge för det oäkta barnet? Eller kanske adelsmän alltid slapp undan sådant? Finns det kanske släkthistorier om oäkta barn ifrån Löwenhielmarna? Jag är intresserad av all eventuell information rörande C.G. och Kajsa.

Jag är nämligen tveksam och kritisk till att denna C.G. Löwenhielm är min anfader eftersom jag skickat in mitt DNA till FTDNA, och där verkar de få få träffar jag delar många markeringar  med på det raka y-DNA:t (raka fädernet) ha sitt ursprung i Småland.


Jag matchar 35/37 markörer med en man vars fäderne befunnit sig i Rydaholm i Småland sedan hedenhös, vi beräknas till 50-88 % (beroende på inställningar) ha en gemensam anfader inom 8 generationer bakåt, och runt 88-97 % 12 generationer bakåt.
8 generationer bakåt för mig skulle då bli Fredrik Löwenhielm, f. 1750 och far till C.G. Löwenhielm. Verkar inte troligt att denna Fredrik skulle ha gjort en otrogen kvinna gravid nere i Rydaholm.
Dock kom Löwenhielmarna ifrån Småland (Ljungby, 3 mil ifrån Rydaholm) till Värmland ca. 1600 med Erlandus Gudmundi, vilket blir 12 generationer ifrån mig på fädernet.

Med färre markörer (12 och 25) på y-DNA så får jag enorma mängder träffar på finska män. Alltså bör anfadern långt tillbaka, 800-1000 år eller så, ha kommit ifrån Finland. Haplogruppen är I-M253. När jag kör mitt autosmala DNA (min genmassa) hos Gedmatch så hamnar jag närmast Norrmän.

2019-04-07, 10:41
Svar #1

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Ja, Carl Gustaf hade det jobbigt bland traktens pigor. Nedanstående text från beskrivningen över gården Ström i Kila:


Carl Gustaf flyttade till Vidön i Karlstad och avslutar därmed Löwenhielms era på Ström. Carl Gustaf hade vissa äventyr för sig som resulterade i några oäkta barn. Med pigan Stina Jonasdotter (f. 1784 i Gillberga, Ökne) fick han dottern Gustafva Carlsdotter (f. 1817 i Kila, Ström) och sonen Jonas Carlsson Blom (f. 1821 i Kila, Ström). Med pigan Kajsa Nilsdotter (f. 1811 i Gillberga, Närbyn) hade han sönerna Nils August Carlsson (f. 1832 i Kila, Ström) och Leander Gustaf Carlsson (f. 1834 i Kila, Ström). Relationen med pigan Maria Nilsdotter på Ström fick ett tragiskt slut. I husförhörslängden kan vi läsa: ”Framfödde den 21 maj 1828 ett oäkta flickebarn som hon mördade. Affördes till Kronobetjeningen d. 28 Maj. Barnet besigtigades och öppnades av Professorn P. Sundberg d. 1 juni 1828 samt befanns hafva haft lif vid födslen. Dömd af K. Majt d. 22 Oct. 1828 till 22 dagars vatten och bröd, uppenbar kyrkoplikt, 2 års tukthus samt 32 daler till Kila Kyrka. Undergick uppenbar skrift den 21 Dec. 1828”.

2019-04-07, 14:00
Svar #2

Utloggad Tim Thorn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-11-22, 18:34
    • Visa profil
Ja, Carl Gustaf hade det jobbigt bland traktens pigor. Nedanstående text från beskrivningen över gården Ström i Kila:


Carl Gustaf flyttade till Vidön i Karlstad och avslutar därmed Löwenhielms era på Ström. Carl Gustaf hade vissa äventyr för sig som resulterade i några oäkta barn. Med pigan Stina Jonasdotter (f. 1784 i Gillberga, Ökne) fick han dottern Gustafva Carlsdotter (f. 1817 i Kila, Ström) och sonen Jonas Carlsson Blom (f. 1821 i Kila, Ström). Med pigan Kajsa Nilsdotter (f. 1811 i Gillberga, Närbyn) hade han sönerna Nils August Carlsson (f. 1832 i Kila, Ström) och Leander Gustaf Carlsson (f. 1834 i Kila, Ström). Relationen med pigan Maria Nilsdotter på Ström fick ett tragiskt slut. I husförhörslängden kan vi läsa: ”Framfödde den 21 maj 1828 ett oäkta flickebarn som hon mördade. Affördes till Kronobetjeningen d. 28 Maj. Barnet besigtigades och öppnades av Professorn P. Sundberg d. 1 juni 1828 samt befanns hafva haft lif vid födslen. Dömd af K. Majt d. 22 Oct. 1828 till 22 dagars vatten och bröd, uppenbar kyrkoplikt, 2 års tukthus samt 32 daler till Kila Kyrka. Undergick uppenbar skrift den 21 Dec. 1828”.
Vet du något mer om denna Carl Gustaf? Jag gick igenom mängder med husförhör och dylikt igår, såg då att min Nils August och dennes broder Leander Gustaf bodde från 1839-1845 hos sin fader Löwenhielm, tills denna flyttade 45 -  då blev de lösdrivare vid 13 respektive 11 års ålder.


Modern Kajsa Nilsdotter flyttade redan 1834 till Åmål, efter Leander Gustafs födsel, därefter 1838 till stora backa och gift med en Olsson. Här flyttar Kajsa Nilsdotters oäkta söner in 1847 (?).


Min tolkning är att barnen inte kan ha betytt särskilt mycket för Carl Gustaf, med tanke på att han övergav dem till hemlöshet. Modern lämnade dem trots allt, kanske betydde gossarna inte så mycket för henne heller.


Har du några teorier om hur Nils August bodde hos sin far? Var det med inofficiell status som son bekvämt i huvudbyggnaden på Ström eller bodde han med annat tjänstefolk i någon spartansk flygel eller dylikt?

2019-04-08, 10:12
Svar #3

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Jag har ingen aning om hur det var.
Jag har inte forskat något på dessa personer.
Möjligen om Claes Åkerblom kan veta något.
CG Löwenhielm är hans ff ff f om jag fått det rätt.
claes.akerblom@storaenso.com


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna