ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp Björkvik EI/1 bild 125, sida 256.  (läst 594 gånger)

2019-04-02, 22:57
läst 594 gånger

Utloggad Curt Linderholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 128
  • Senast inloggad: 2021-10-31, 23:21
    • Visa profil
Någon som tror sig kunna tyda vad soldaten heter. Hans hustru är Kerstin Olufsdotter. De återfinns som andra par 6 oktober 1717. Tycker meningen börjar med "Samma dag tillsammanvigdes..." Kladdigt, under/överstruket och ser ut att vara dubbelskrivet. Tacksam för tolkning. Vänligen Curt Linderholm.

2019-04-06, 16:39
Svar #1

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Ja prästen hade skrivit den som står efter först. Namnet närmast oläsligt, men han var nummersoldat o korpral. Kierstin Olofsdr kom från Askarbol vid vigseln.
 Jag kollade med fb och 1718 22/9 föddes en d Maria i Askarbol dotter till nummersoldat Anders Olofsson Steenman o h Kierstin Olofsdr. C:2 s 125
Jämför man med det så går det att se att prästen skrivit Anders Olofsson Stenman i vb.
Margaretha

2019-04-06, 20:16
Svar #2

Utloggad Curt Linderholm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 128
  • Senast inloggad: 2021-10-31, 23:21
    • Visa profil
Tack så mycket Margaretha. Det bereder mig stora svårigheter att tyda texten, så har långt har jag med din hjälp kommit:


Samma dag tillsammansvigdes     XNumer soldat Corporalen
xxxxxxx Xlufs(son?)Steenman        xxxxxxxxxxx
                xxxxxx med pigan Kerstin Olufsdotter
ifrån Askebohl,  Morgongåva  xkoppar  10 lod silver


Stämmer min tolkning med det du kommit fram till och har du lyckats tyda fram vad det ska stå istället för alla x-en? Går det att se att det står Anders Olufssen Steenman?
Vänligen Curt.

2019-04-07, 11:24
Svar #3

Utloggad Margaretha Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5402
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 11:56
    • Visa profil
Ja det går att läsa. Du har din rätt man i vb.
Margaretha

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna