ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: går ej att finna Maria Andersdotter frii eller hennes make Andreas Eriksson ledslätten  (läst 920 gånger)

2019-03-31, 22:52
läst 920 gånger

Utloggad Eva Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 00:21
    • Visa profil
Jag kan inte finna Maria Andersdotter frii eller hennes make Andreas Eriksson Ledslätten lagmansered . Någon som har haft framgång med dessa två jag har deras barn men vill ha deras föräldrar och vilka adresser dessa hade. Tackar på förhand Eva

2019-04-01, 09:02
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Eva!

Båda namnen är mycket vanliga, både i Lagmansered och i resten av Sverige, så det skulle ha underlättat om du angivit vilken tid det handlade om.

I husförhörslängderna hittar jag i alla fall ett par i torpet Ledslätten som ser ut att stämma (Lagmansered AI:7, s 28). Båda uppges vara födda 1815 - Maria i Järpås och Andreas i Lagmansered. Därifrån kan man normalt leta sig bakåt i husförhörslängderna och sedan få säkra uppgifter i födelseböckerna. Tyvärr verkar det dock inte fullt så enkelt i det här fallet.

I den närmast föregående husförhörslängden (Lagmansered AI:6, s 20), finns i alla fall uppgifterna att Andreas föräldrar heter Eric Persson (född 1779) och Stina Jonsdotter (f 1781), samt att fadern dog 1840-04-19.

Med lite pusslande ska det nog gå att få fram övriga uppgifter också.

Hälsningar
Hans Olof


*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-04-01, 09:18
Svar #2

Utloggad Eva Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 00:21
    • Visa profil
Maja Andersdotter frii föddes 20 nov 1815 i jarpås
Maja Andersdotter fri dog 20 nov 1900 Lunkelid Hindholms Rote., Lagmansered, Älvsborgs, Västergötland, Sweden
Andreas Eriksson föddes 30 dec hindholms rote ledslätten, lagmansered, älvsborgs, västergötland, Sweden
Andeas Eriksson dog 25 april 1885 hindholms rote ledslätten, lagmansered, älvsborgs, västergötland, Sweden
Jag har alla husförhören Majas tal verkar inte vara riktigt hörbart för prästen då han hör lite olika varje gång.

2019-04-01, 11:56
Svar #3

Utloggad Eva Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 00:21
    • Visa profil
Tack för ditt svar Hans Olof denna har varit svår att hitta
med vänliga hälsningar Eva Olsson

2019-04-01, 12:30
Svar #4

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej igen, Eva!

Tyvärr är du helt ute och cyklar när det gäller Maria Andersdotters födelsedata. I alla husförhörslängder jag hittills sett, inklusive den allra tidigaste (Uvered AI:3, s 147), står det att hon är född den 4 januari 1815 i Järpås, men hon föddes i själva verket 1816-01-04 i Månsagård i Uvered, som är en annexförsamling till Järpås (Järpås C:5, s 660). Föräldrarna var soldaten Anders Cato och hans hustru Elin Svensdotter.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-04-01, 12:48
Svar #5

Utloggad Eva Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 00:21
    • Visa profil
Tack så mycket du är guld värd. jag tror inte jag hade hittat detta på egen hand, vilka pogrom använder du dig utav.tror jag behöver använda det samma som dig =)

2019-04-02, 00:17
Svar #6

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Det handlar inte så mycket om vad man använder för program - det gäller att läsa vad det står i kyrkböckerna och att följa den person, vars föräldrar man söker, bakåt från kyrkbok till kyrkbok, tills man hittar födelseuppgifterna.

Det var ganska besvärligt när det gäller Maria Andersdotter, men med Andreas Eriksson verkar det nästan omöjligt. Enligt den husförhörslängd jag hänvisade till ovan (Lagmansered AI:6, s 20) och ytterligare ett par var Andreas född i februari 1815 i Lagmansered.

Mellan 1820 och 1827 såg Andreas Erikssons familj ut som nedan (Lagmansered AI:4, s 121). Tyvärr verkar de bevarade husförhörslängderna före 1820 vara mer eller mindre ofullständiga.

Notabelt är att den äldsta sonen heter Johannes Jonsson, vilket troligen innebär att Stina har varit gift tidigare med någon som hette Jon och som alltså bör ha dött mellan 1809 och 1815.
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-04-06, 20:28
Svar #7

Utloggad Eva Olsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2023-03-27, 00:21
    • Visa profil
Tack för all hjälp jag tror jag kan gå vidare nu. Något verkar hända i Järpås barnet bor hos morfar och modern på en annan gård. men jag blir inte klok på vart frii har kommit ifrån. Nu går jag på nästa nöt 1820 strömmen lagmansered. Gunnar Andersson.  sidorna saknas puh får försöka på annat vis. Tack för all hjälp Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna