ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hans Ankarsson  (läst 625 gånger)

2019-03-29, 10:35
läst 625 gånger

Utloggad Rune Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 184
  • Senast inloggad: 2020-10-14, 19:12
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om en Hans Ankarsson /Ansgarsson. Har troligen bott eller kanske varit gift på Stora Näset Hjärtum. Han dör 1799 i Hjärtum. Han står skriven som avskedad dragon. Jag hittar honom inte som dragon i Hjärtum. Ingen bouppteckning vad jag kan hitta. En trolig hustru på Stora Näset kan vara Gertrud Andersdotter.
Finns det någon som vet mera om Hans A är jag tacksam för svar.
Rune karlsson

2019-03-29, 16:53
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6924
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 15:41
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Du säger inte i vilka källor som du har hittat Hans (vilket hade underlättat att veta), men jag misstänker att du har fått det alternativa namnet Ansgarsson från Släktdata. Där finns i vart fall noterat en Hans Ansgarsson med hustru Giertru Andersdr på St Näset, som får sonen Per den 19/10 1761.

Men i originalboken (C:2, f. 127v, n:r 45; AID v2987a.b1000.s128) heter han Anckarsson. Vi får väl då utgå från att det är 'din' Hans. Hur många Hans Ankarsson kan det finnas i Hjärtum?

Det finns inga husförhörslängder runt 1761, men däremot mantalslängder. 1757 (s. 604; AID v224223.b3110.s605) står på Store Näs att enkan Gjertrud är gift med Måns Ankarsson, och i marginalen står att Måns kommer från Älvsborgs län - vilket ju inte är särskilt upplysande...

1759 står att Måns är rotebåtsman och utkommenderad. Och 1761 har man rättat hans namn: "Måns eller rätt. Hans..."

1762 är han inte längre noterad som båtsman. 1763 har han "rymt till Norge". 1765 är han tillbaka igen, men då är han "från bruket och alldeles utfattig". Och 1766 är han helt borta.

Han var alltså båtsman och inte dragon.

Du får väl söka igenom mantalslängden för Älvsborgs län 1757 och se i flyttnoteringarna om det finns någon Hans (ev. felskriven som Måns) som flyttat till Hjärtum (eller bara Båhus län). Det finns ju några socknar att välja på, men det är väl en god idé att börja med de närmaste och gå vidare utåt.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna