ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Inge Persson och Maria Abrahamsdotter i Gunnetorp, Tving.  (läst 1092 gånger)

1999-07-27, 22:54
läst 1092 gånger

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Maria är född 10 - 12 - 1731 vid Bråstorp i Tving.
Inge Persson ska vara född ca 1740. Jag söker efter förfäder till dessa, i första hand då till Inge Persson. Till Maria har jag ett par anor til
Vänliga hälsningar Happy Svensson, Göteborg.lbaka i tiden.

1999-08-05, 20:35
Svar #1

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Hej Happy!
Jag har väl inte så mycket nytt att förtälja om denna familj, men det kan ju vara kul att veta att det finns fler som forskar omkring denna familj. Du känner förmodligen till att Maria var gift en gång tidigare med Åke Holgersson. De vigdes 1755-11-12 i Tving. 3 barn begåvades detta äktenskap med bl a min ana, Abram född 1755 (finns dock inte med i födelseboken för Tving, men med i bouppteckningen efter Åke).
Jag härstammar även från det andra giftet genom dottern Sissa f 1773-10-21 och som gifter sig med Hemming Nilsson från Listerby socken.
Inges föräldrar kan vara Per Carlsson och Botil Persdotter från Gunnetorp i Tving. Enligt bouppteckning efter Per Carlsson 1749-24 (Medelstad Härad) var Per Carlsson från Gunnetorp och hustru Botil. Barnen var Per 14 år, Nils 11 år, Carl 9 år, Inge 7 år och Ola 5 år.
Maria var ju först gift till Gunnetorp och sedan gifte hon om sig med Inge från Gunnetorp. Så helt fel kanske det inte är. Vi kan ju fundera över saken och rimligheten.
Du får gärna mejla hem till mig:
otfors.hoby@ebox.tninet.se

1999-08-07, 12:12
Svar #2

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil
Hej Annika och tack för hjälpen! Ja, jag mailar dig hem och så kan vi se vad vi kommer fram till, sen kan vi ju lägga ut det här, eftersom det finns några forskare som tydligen i likhet med mig har fastnat på just dessa makar. Vi hörs...

2005-01-27, 18:19
Svar #3

Utloggad Bo Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 10:46
    • Visa profil
Jag har råkat se inlägget ovan om Inge Persson f omkr 1740 död i Gunnetorp Tving 1812.
Tyvärr fungerar inte de e-postadresser som står angivna. Vet någon något mera om Inges föräldrar?  
 
Bosse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna