ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur fungerar adoption på 1900-talet?  (läst 938 gånger)

2019-03-28, 21:09
läst 938 gånger

Utloggad J Skog

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2022-01-22, 22:10
    • Visa profil
Har dykt upp ett par personer min släktforskningen som blivit adopterade. Under tidigare delen av 1900-talet stod det dock bara fosterbarn, och tydligen hade det att göra med arvsrätt.

Det jag funderar på är hur det fungerade på 40-50-talet rent praktiskt. Har en person som föddes i en församling men först efter cirka 2 år skedde enligt födelseboken själv adoptionen. Fick idag en kopia på berörd kyrkbok för mamman till berörd person. Enligt landsarkivet ska mamman ha flyttat ensam både till och från församlingen. Flytten från skedde innan det adopterade barnets 2 års-dag, alltså innan barnet adopterades rent formellt. Hade antagit att barnet skulle omnämnas i utflyttningsboken.

Adoptionsfamiljen bodde väldigt långt därifrån dessutom. Fanns det barnhem eller omplaceringshem eller liknande på den tiden? För jag antar att barnet inte bodde kvar hos mamman. Eller hur fungerar det rent praktiskt?

2019-03-29, 14:05
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Barnet kan före adoptionen ha vistats på barnhem och/eller hos de blivande adoptivföräldrarna/i annat fosterhem. Sådana uppgifter finns i barnavårdsmannaakten (i barnavårdsnämndens arkiv som förvaras i det kommunala arkivet) men då detta barn föddes så sent som på 1940- eller 1950-talet är det mindre troligt att du får ta del av akten.
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna