ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värmland  (läst 739 gånger)

2019-03-28, 15:52
läst 739 gånger

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag vet inte om detta är rätt plats på Anbytarforum men jag frågar här och så kan någon vänlig moderator eller motsvarande flytta meddelandet dit meddelandet hör hemma.
Jag försöker hitta genealogiska kopplingar mellan mig och Värmland. Det är mycket få kopplingar som jag har hittat. Här är de jag har hittat så här långt:

Den svenske lagmannen i Värmland och riksrådet på 1300-talet Knut Magnusson (Tyrgils Knutssons ätt) finns med i min släktforskning. Han var dock främst kopplad till Västergötland.
Riksrådet Jöns Knutsson (Tre rosor) levde och verkade på 1400-talet. Är det här den samme som dalslänningen Jöns Knutsson på Dal i Dalsland på 1470-talet? Är Dal samma som Dalaborg i Bolstads socken i Dalsland? I vilket fall som helst så gifte sig Jöns Knutsson (Tre rosor) med Ingegärd Eriksdotter. Hon var dotter av den norske riddaren och riksrådet Erik Sämundsson av den norske släkten Skanke och dennes hustru Estrid Nilsdotter av Välingeätten.
Min anfader riksrådet Axel Matsson (Hällekisätten) levde i slutet av 1400-talet och början av 1500-talet. Han var gift med Brita Eriksdotter som var dotter av Erik Nilsson och dennes hustru Elin Jönsdotter som tillhörde den äldre Välingeätten. Hon var högst antagligen släkt med den ovan omnämnde Estrid Nilsdotter av Välingeätten. Den så kallade Välingeätten tillhörde tydligen lågfrälset i Värmland. I allmänhet har jag observerat att det medeltida frälset i Värmland var både lågt och perifert!
Lagmannen i Värmland samt häradshövding på Rekarne i Södermanland och Hertig Carls av Södermanland furstliga råd Friherre Bengt Oxenstierna föddes på 1540-talet. Han var verksam under andra hälften av 1500-talet. Friherre Bengt Oxenstierna avled den 12 april 1591 i Stockholm. Det är oklart var i Stockholm som han avled. Är det någon som vet? Han hade vad jag har förstått inga egendomar eller nära släktkontakter till Värmland. Den enda nära kontakten till Värmland var genom sina ämbeten och kontakter med sedermera Konung KARL IX av Sverige (1604-1611).

Jag har prästsläkter i Närke på 1500- och 1600-talen men de gifte sig uppenbarligen inte med prästsläkter i Värmland. Det tycks nämligen ha funnits någon form av naturlig gräns mellan Närke i Svealand och Värmland i Götaland. På medeltiden och tidig modern tid var det tydligen enklare att nå Värmland över Vänern från Västergötland upp till Värmland med båt än att åka genom skogarna i norra Närke.
Jag har funderat på att skaffa Jan Ranekes heraldiska verk om medeltida heraldik och jämföra hans genealogiska linjer med bevarade källor och forskningslitteratur. Det här då de har så få lågfrälsefamiljer i andra bra verk!
Nu för tiden är Prins Carl Philip Edmund Bertil av Sverige innehavare av titeln Hertig av Värmland. Jag skall till Hertigdömet Värmland i år för första gången.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna