ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Läshjälp från ett gammalt foto  (läst 1026 gånger)

2019-03-28, 15:23
läst 1026 gånger

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 651
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:12
    • Visa profil
 Jag har från Tyskland ett fotografi med text på baksidan, se bifogad fil.
 Jag tror att det är från Pommern och att det möjligen är min hustrus farfars farfars föräldrar. På baksidan har det skrivits in uppgifter som vi skulle vara tacksamma att få förtydligade.
 

2019-03-28, 17:52
Svar #1

Utloggad Kirsti Ervola

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-03-27, 18:11
    • Visa profil
Die Bildnisse der Eltern  aufgenommen vom Pastor in Rahnderder(?)
 - är inte säker om namnets stavning.

2019-03-29, 00:05
Svar #2

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 651
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:12
    • Visa profil
Tack, nu ska vi bara se om vi kan hitta var,, vi vet att de hade en gård utanför Berlin.

2019-03-29, 12:08
Svar #3

Utloggad Kirsti Ervola

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-03-27, 18:11
    • Visa profil
Kanske borde man läsa ortsnamnet som Rahndorf, en stadsdel i Berlin.

2019-03-29, 12:13
Svar #4

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Jag skulle tro att det står Rahnwerder, vilket inte ligger helt nära Berlin, men i dåvarande Pommern. Det är mest "w" som är otydligt. Jag har tagit den här funktionen till hjälp: kartenmeister.com. Här kan man lägga in de bokstäver man har och frågetecken för de som är otydliga. Min sökning gav endast ett resultat, dvs Rahnwerder. Du kan också få upp kartbilden direkt via den här sökningen.

2019-03-29, 14:22
Svar #5

Utloggad Tommy Tengkvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 651
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 12:12
    • Visa profil
Tack,, ,, Anna, jag har tagit del av kartan och det kan mycket väl vara rätt,, vi har gamla dokument, dock inte från de två på bilden,, ,, och det vi vet är att familjens ättlingar under 1900-talets början fanns i Wrizen, huset, med Apotek på nedre plan finns kvar och det är öst om Berlin, cirka 1 tredje-dels väg från Berlin till Rahnwerder, inte långt från nuvarande gräns till Polen. Flytten gick vidare västerut och under 40-talet bodde de i Berlin.Hur som,, vi är tacksamma för er hjälp och tipset om Kartenmeister som var nytt för mig och som visar bara på en möjlig plats,, enligt kartan idag en punkt i skogen,, så detta får vi fortsatt kontrollera.
Dock som vi förstått är att gården legat norr om Berlin och på västra sidan av Oder,, så spännande fortsättning lär följa för oss.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna