ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Cajsa Lena Germundsdotter född i Stickeboda, Fridlevstad  (läst 572 gånger)

2019-03-27, 12:29
läst 572 gånger

Utloggad Happy Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2020-02-23, 12:23
    • Visa profil

Släktingar till Axel Rudolf Carlsson, Alaska.


Jag lägger dessa efterfrågningar i Fridlevstad, även om jag misstänker att en del grenar drar sig åt Vissefjärda till.


Axel Rudolf Carlsson, född 4-8-1877, Karlskrona stadsförsamling.


Emigrerad okänt datum till USA, bosatte sig i Chignik, Alaska och fick där barn med två fruar, sammanlagt 6 stycken barn. Död ca 1933-1934. (Står som utvandrad på Emibas 1911, vilket förmodligen inte stämmer.)


Hans mors sida är jag lite osäker på och undrar om någon känner till denna gren lite mer.


Modern till Axel Rudolf hette Cajsa Lena Germundsdotter, 1838-1906. Född i Stickeboda 8-12-1838, död i Sundsvall 31-1-1906. (Axel Rudolf och andra syskon bodde i Sundsvall runt sekelskiftet...)


Föräldrar:


Germund Jonasson, f 23-6-1806 i Fur, d 26-4-1846 i Stickeboda.


Vigd 18 Jun 1830 i Fridlevstad med


Ingelöf Olasdotter, f 23 SEP 1809, Staffansbygd, Fridlevstad


Farföräldrar:


Jonas Germundsson, f 2 - 5 - 1768 i Fur, Fridlevstad, d 13 - 2 - 1855 i Fur, Fridlevstad.


Cajsa Gummesdotter, f 16 - 12 - 1763 i Baggetången, Fridlevstad.


Morföräldrar


Oluf Jonsson, f


Lena Pettersdotter, f


Farfars föräldrar:


Germund Persson, f ca 1736   d: 15 Feb 1797 i Fur, Fridlevstad, 61 år gammal.


Gunnel Larsdotter, f ca 1745   d: ca 1819


Hoppas på lite tur med denna familjegren, den tycks slingra sig emellan Vissefjärda, Fridlevstad och resten av hela världen. Tyvärr är jag tvingad att be om lite hjälp med såpass här relativt enkla eftersökningar, min hälsa tillåter inte att jag sitter dagarna i ända längre och läser.


PS: Undrar om denna gren går ner till det gruvliga mordet i Furs gästgivaregård? Och medan jag frågar, visst fanns det en släkt vid namn Dacke i dessa trakter? Och om så är fallet, finns det kopplingar till Nils Dacke? DS

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna