ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur registrera fosterbarn hos morföräldrar?  (läst 612 gånger)

2019-03-26, 11:10
läst 612 gånger

Utloggad Per Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2023-10-13, 23:47
    • Visa profil
Hej,
Jag använder Webtrees för att dokumentera min släkt men också för att hjälpa en granne att reda ut hennes släkt på sin pappas sida. Där stötte jag på ett fall där föräldrarna till åtta barn dör inom loppet av två år. Då flyttas de fem yngsta barnen ut till fem olika fosterfamiljer.
Jag skapar då i programmet en familj av fosterföräldrarna och knyter barnet dit och anger att relationen är fosterbarn (i vissa fall adopteras det efter några år). All det funkar fint men ett av barnen tas om hand av den döda moderns föräldrar (barnets mormor och morfar).
Detta får till följd att programmet anger den döda modern som syster till barnet i listor över livshändelser mm.
Skall jag hantera det på något annat sätt? Barnet växer ju upp och flyttar hemifrån men det ser konstigt ut om jag inte på något sätt kan dokumentera att det bott hos morföräldrarna under minst tio år. 
Sköts detta bättre i andra program än webtrees?

/Per

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna