ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Norsk adel  (läst 1747 gånger)

2019-03-25, 20:26
läst 1747 gånger

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Jag härstammar från norsk medeltida adel. I Sverige finns många släkter redovisade i ÄSF och Elgenstierna. I Danmark finns DAA. Finns det någon motsvarande norsk genealogisk forskning?

2019-03-26, 14:44
Svar #1

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:49
    • Visa profil
Även jag har mycket för- och medeltida norsk adel. Vad jag kommer ihåg är det i DAA som det redogjorts för även den norska adeln. Vigerust (som tyvärr är avliden) har en lista på internet som skulle utgöra en start på forskningen gällande norsk adel, finns dock få av släkterna där men en del finns. En hel del finns på Myheritage i släktträd men utan källor kan dock vara bra som uppslag för idéer och hypoteser. Vilka släkter funderar du på?

2019-03-28, 16:21
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Jag härstammar från min anmoder Anna Bonde. På hennes fars sida så gifte sig min anfader väpnaren och riksrådet Tord Bonde den 2 oktober 1514 med min anmoder Ingrid Amundsdotter. Hon var dotter av den norske frälsemannen Amund Torstensson och dennes hustru Ingeborg Eriksdotter.

Anna Bonde härstammar på moderns sida från sin morfar riksrådet Axel Posse. Hans farmor Märta Knutsdotter (Tre rosor) var dotter av lagmannen Knut Jonsson (Tre rosor). Hans mor tycks ha varit av en släkt som kallas Hjärne på sin fars sida och Rane Jonssons ätt på sin mors sida. Nu vet jag inte om de var av svenskt, danskt eller norskt frälse. Knut Jonsson (Tre rosor) var gift två gånger. Riksrådet Axel Posse härstammar från första äktenskapet som var med en till namnet okänd dotter av Jöns Magnusson (Magnus Marinasons ätt) och Gesa Nilsdotter. Knut Jonsson (Tre rosor) gifte om sig med Agnes Alfsdatter (Bolt). Från detta andra äktenskap föddes sonen riksrådet Jöns Knutsson (Tre rosor). Han finns också med i min släktforskning. Han var gift senast 1472 med Ingegärd Eriksdotter. Hon var dotter av den norske riddaren och riksrådet Erik Sämundsson av släkten Skanke och Estrid Nilsdotter av Välingeätten.
Det ovan omnämnde riksrådet Axel Posse hade kopplingar till norskt frälse på sin mors Gertrud Mattsdatter (Rømer) sida. Då härstammar jag från norska frälsesläkter som Rømer, Bolt, Kamp och Sudrheims-ætten.

2019-03-29, 11:01
Svar #3

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:49
    • Visa profil
Lite lustigt, har mycket norsk adel men få av dessa. Bonde är dock en av mina anfäder från Peter Öjarsson, d: 1300 till Prinsessa Anna Karlsdotter Bonde, 1451-1469. Gällande Kamp misstänker jag att Magdalena Kamp, f: 1511 tillhörde denna ätt, gm Jens Gjelsten Schriver 1520-1580 far till Borgmästare Ole Jensen Schriver 1570-1635.

Vidare har jag norsk-, svensk-, tyskt, danskblandadel som Augustin, Darre, Krabbe, Smør, Stabel/ Stapel, von Ravensborg, Gamshard, Kruckow, Lake, Ulvåsa, Lejon, Galle, Barsebek, Svane, Kane, Munansönerna, Smörhatt, Hvit, Aspenäsætten, Orm, Gjedde, Juel och Kaas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna