ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Okända föräldrar  (läst 951 gånger)

2019-03-24, 12:38
läst 951 gånger

Utloggad Susanne Kanerva

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:07
    • Visa profil
Hej,jag är ny här och behöver lite råd om det överhuvudtaget går att hitta föräldrar då det i kyrkans födelse och dopbok bara finns barnets namn.Det jag hittat är Andreas född 28/9 1821 i Rödbo.Han har senare namnet Christofferson och senare namnet Lans och var bosatt på Brattön.Detta är min mormors farfar.Vad jag fått höra är att han föddes av en piga på gården. Har sökt i husförhör och funnit en kvinna där det står att hon fött ett oäkta barn men barnet finns inte med även en man finns på samma gård med förnamn som skulle kunna stämma till efternamnet på Andreas där finns en anteckning :bör skriftas
Tar tacksamt emot råd hur och om det går att gå vidare.
Susanne

2019-03-24, 13:02
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15283
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 16:50
    • Visa profil
Ja, det ser ut som prästen glömt skriva in föräldrarna till Andreas.
Kungälv (O) C:2 (1796-1843)  sid 323
Man kan söka olika vägar.

Går det att följa Andreas tillbaka till dess han var barn? Var kom pigan ifrån? Vart tog hon vägen?
Kanske barnet fostrades hos hennes föräldrar.
Om du talar om här i vilka husförhörslängder (volym och sida)  du träffat på dels pigan och drängen
som  möjligen är föräldrarna, dels var du tidigast träffat på Anders Christoffersson så vore det bra.




2019-03-24, 13:41
Svar #2

Utloggad Susanne Kanerva

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 16:07
    • Visa profil
Tack för hjälpen!  Jag fann namnen på pigan och mannen i Rödbo kyrkoarkiv Husförhör SE/GLA/13444/AI/1 1800-1845 Bild 81 sid 11 (rikssvar)
Det jag hört genom släkt är att mannen kan ha rest till Amerika och att Andreas föddes i ladugården på gården,men det var ju en tid sedan detta hände så vem vet.Hittade först Andreas efter födseln i Angered 1841 och att han flyttar till Kungälv 1842. Mvh Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna