ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 25 september, 2011  (läst 3757 gånger)

2008-12-30, 19:00
läst 3757 gånger

Utloggad Lars Roxne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 11:23
    • Visa profil
    • www.larsroxne.se/
Hej!
Jag försöker identifiera min morfars morfar. Han befann sig gissningsvis i Hardemo sommaren 1851 eftersom min mfmm var skriven i La Ählberg, Hardemo när hon blev gravid. Hon flyttade sedan hem till sin mor i Norrby,  Hallsberg. I födelseboken står barnet som oäkta. Övrig information om min mfmf som är nedtecknat av min morfar:
Hette Niska (Nisska eller Nisskau)
Invandrad till Sverige omkring 1840 - 50 talet
Troligt yrke Handskmakare
Sägs tagit anställning vid Polisen i Stockholm och ändrat namn till Hallkvist.
Nationalitet okänd
 
Tacksam för information eller tips om hur jag kan komma vidare.
Mvh
Lasse

2008-12-30, 22:51
Svar #1

Ellert Peterson

Hej Lars.
 
Det skulle nog underlätta om du kunde uppge namn, födelsetid och födelseföramling för din mf mm och din mf m. Jag har tittat i hfl i Lilla  
Älberg och kan inte finna någon självklar kandidat till att vara din mf mm.
 
Ellert

2008-12-31, 11:56
Svar #2

Utloggad Lars Roxne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 11:23
    • Visa profil
    • www.larsroxne.se/
Hej Ellert
Tack för ditt svar.  
 
Mfmm hette Stina-Maja Andersdotter och finns i Hademo husförhör 1851-1855 p 144. Hon flyttade dit från Hallsberg 1850 och tillbaka igen 1851. Troligen efter att hon blev gravid.  
 
Problemet är att hitta några uppgifter om fadern till min mfm, Christina Augusta Andersdotter, född 1852-30-15 i Hallsberg. (Förutom det jag skrev ridigare)
 
Hoppas alltså att någon Hardemo-forskare kan ha stött på honom (Niska?) i sin forskning.
Mvh
Lasse

2008-12-31, 13:54
Svar #3

Ellert Peterson

Lars.
Tyvärr kan jag inte bringa någon klarhet. Men önska Gott Nytt År kan jag i alla fall.
Ellert

2008-12-31, 16:02
Svar #4

Utloggad Lennart Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2023-02-23, 16:27
    • Visa profil
Hej Lars,
 
Jag har inte heller stött på någon Niska fastän jag har större delen av Hardemos 1800-talsbefolkning i mitt register. Men med tanke på anknytning till polis i Stockholm så sökte jag lite i register till mantalsböcker för Stckholm och fann där Hallqvist J. G. Poliskonstapel för åren 1865, 1866 och 1867. Jag har uppgifterna på CD, men de finns numera även utlagda på Stockholms Stadsarkivs hemsida. För vissa årgångar finns mantalsblanketterna skannade bl a 1860 och 1870, men där fanns han inte med. Om du kontaktar Stadsarkivet kan du får mer uppgifter om personen.
 
Jag ser att du redan fått hemsidan till mantalsregister i ett svar av Helene Jorsell under Tyska Sankt Gertrud.
 
Mvh och Gott Nytt år
Lennart Johansson

2008-12-31, 16:10
Svar #5

Utloggad Lars Roxne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 11:23
    • Visa profil
    • www.larsroxne.se/
Hej Lennart,
och tack för svaret! Jag ska försöka komma vidare på det spåret. Det är ju möjligt att han aldrig var i Hardemo och att de träffades någon annanstans.
 
Gott Nytt År till dig, och till Ellert som också försökt hjälpa mig.

2008-12-31, 16:56
Svar #6

Utloggad Lars Roxne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 11:23
    • Visa profil
    • www.larsroxne.se/
Hej igen Lennart!
Kan inte låta bli att skriva om detta. Jag sökte i Folkräkning 1880 och hittar då Johan Gustaf Hallqvist, f. 1831 i Hardemo Örebro län, Öltappare. Hemförsamling:  Adolf Fredrik rote 5 Hemort:  Kungsbacken N:o 1 Kontrakt:  Stockholm.
 
Vet du om han är någon av de Johan som finns i Hardemo födda 1831? (Det finns några Johan där men ingen Johan Gustaf, och ingen vars far heter Hallqvist).  
 
Det verkar finnas någon koppling här, men jag kan inte se den. Polisen och öltapparen kan vara samma person. Kanske också Niska? Eller så kan uppgiften om Niskas namnbyte till Hallqvist vara felaktig. Kanske var J G. Hallqvist känd av min mfm och det har blivit något missförstånd.
 
Mvh
Lasse

2009-01-03, 15:53
Svar #7

Utloggad Lennart Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2023-02-23, 16:27
    • Visa profil
Den Johan Gustaf Hallqvist du anger är enligt husförhören född 1831-07-05 i Hardemo som oäkta son till inhyses pigan Kerstin Persdotter (född 1804-01-08 i Hult, Hardemo). På några ställen anges Johan Gustaf född i Hallsberg, men jag kan inte finna honom i födelseboken varken i Hardemo eller Hallsberg. Johan Gustaf, modern och två yngre bröder (Hallqvist) återfinns på Tomta ägor i Hallsberg (AI:15 s. 225).  
 
Johan Gustaf H. flyttade 1855 till Snavlunda där han gifte sig med Anna Stina Abramsdotter f. 1827-02-28 i Snavlunda. 1858 blev Johan Gustaf soldat No 32 på Getingebergs ägor i Viby (AI:16B s. 637). De har fyra barn (tre födda i Snavlunda, ett i Viby) när familjen 1867-03-28 flyttade till Stockholm. Dock har prästen noterat att Johan Gustaf Varit flera år borta i Stockholm och hustrun säges vistas i Snavlunda.
 
I Stockholm kommer först familjen till Adolf Fredrik, men tycks bo på flera olika adresser. Ytterligare sju barn finns noterade med efternamnet Hallqvist. Hustrun flyttar tidigt tillbaka till Snavlunda och efter några år godkänns en skilsmässa. Han gifte om sig med Matilda Karlsdotter f. 1860-03-23 i Levene (R), som verkar vara mor till de tre yngsta barnen. Familjen bor i ett par omgångar i Bromma (se Bromma AI:27 s. 192-193).
 
Enligt Kungsholmenskivan flyttade Johan Gustaf H. 1889-10-15 in på Kungsholmsgatan 3 i Kungsholms fs där en dotter redan bor (Hilma Sofia f. 1871 i Adolf Fredrik). Johan Gustaf Hallqvist dog 1889-11-19 på den adressen.
 
Mvh Lennart J.

2009-01-03, 18:44
Svar #8

Utloggad Lars Roxne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 11:23
    • Visa profil
    • www.larsroxne.se/
Lennart, tack för ditt uttömmande svar!
 
Det är möjligt att han är den person jag söker. Mycket stämmer, namnet Hallqvist, att han flyttade från Hardemo och att han började som polis i Stockholm. Men helst skulle jag hitta en koppling till namnet Niska. Kanske hans far hette så och att han därför kallade sig det i sin ungdom?
 
Mvh
Lasse

2009-01-04, 16:41
Svar #9

Utloggad Lennart Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2023-02-23, 16:27
    • Visa profil
Födelsenotisen för Johan Gustaf Hallqvist finns i födelseboken för Kumla C:4 1831:49 (Svar sid 109). Modern Kerstin Jonsdotter var piga hos brukaren Jan Larsson vid Brånsta Norrgård i Kumla under 1830-31. Texten i födelsenotisen är:
 
Född Julii 5, döpt 7, Johan Gustaf, Brånsta (m f. i Hardemo) oäkta.
Förälder: Pig. Kerstin Jonsdotter i Brånsta hos Jan L. p 54, 27 (år).
Dopvittnen: Brukare Per Hansson i Hult i Hardemo Sn, hustru Cajsa P-dotter, pig. Cajsa Carlsdotter ibm.
 
Uppslagen i husförhören för Brånsta i Kumla är AI:11 sid 53 och AI:12 sid 54. Min blick föll på drängen Nils Jansson f. 1803 i Kumla och som flyttade in samtidigt 1830 på gården. Associatinen till Niska är säkert alltför långsökt men kanske en hypotetisk far ändå? Domböckerna för Kumla eller Hardemo härader kanske kan ge någon ledtråd.
 
Mvh Lennart
 
(Meddelandet ändrat av lenjo den 04 januari, 2009)

2009-01-04, 19:07
Svar #10

Utloggad Lars Roxne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 11:23
    • Visa profil
    • www.larsroxne.se/
Hej, och stort tack för din hjälp!
 
I min morfars antckningar står att han ska hetat Niska (alternativt Nisska eller Niskau) och att han invandrade till Sverige, troligen på 1840-50 talet. Troligt yrke handskmakare. Därefter står det att han sagts ändrat namn till Hallqvist och börjat vid polisen i Stockholm.  
 
Det om Hallqvist stämmer ju mycket bra med den J. G Hallqvist du hittat, det måste nästan vara den Hallqvist som åsyftas. Men det verkar inte finnas någon koppling hos honom till namnet Niska eller till invandring.  
Jag börjar nästan undra om det inte handlar om två skilda personer som någon blandat ihop. (Var min morfar fick uppgifterna från vet jag inte). En annan hypotes kan ju vara att J.G Hallqvists okände far hette Niska.
 
Mvh
Lasse

2009-06-20, 21:21
Svar #11

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Hej!  
 
Är det någon som känner till om snickaren Markus Olofsson Höök (från 1689 i Getabrotorp) är densamme som hans namne i Riseberga, Edsberg (1685)?  
 
Hälsningar, Mikael!

2009-06-25, 23:31
Svar #12

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Har nu införskaffat boken Hardemo En sockenkrönika av Bertil Waldén och finner där att samma identifiering som jag frågar om är gjort där.
 
Hälsningar, Mikael!

2009-08-07, 10:02
Svar #13

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Fredrik Otto Berg gifte sig 1717-01-01 i Hardemo med Maria Marcidotter Höök.  
Är det någon som känner till var brudgummen bodde?  
 
Hälsningar, Micke!

2009-08-15, 01:02
Svar #14

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Finns Hilmer Lannhards släktutredningar tillgängliga någonstans?  
 
Hälsningar, Mikael!

2009-08-15, 11:47
Svar #15

Ellert Peterson

Hej Mikael!
 
Jag föreslår att du kollar med Kumla Släktforskarklubb: www.kumla.just.nu.
 
Ellert

2009-08-15, 14:08
Svar #16

Utloggad Lennart Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2023-02-23, 16:27
    • Visa profil
Hej Mikael,
 
Jag har i några svar här i Anbytarforum refererat till Hilmer Lannhards släktanteckningar. I samband med någon byvandring anordnad av Hardemo hembygdsförening träffade jag sonen Anders som visade mig en pärm med några av sin fars släktanteckningar. Han frågade om jag ville ha en kopia eftersom jag bidragit med några släktutredningar och vi diskuterade släkter. Jag erhöll en bunt papper med släktled för olika gårdar i Hardemo. Jag vill beteckna materialet som en släktforskares anteckningar och det saknas helt källreferenser.
 
Jag känner inte till att något har publicerats. På nätet under Kumla kommunarkiv finns en post under personarkiv betecknad Lannhard, Hilmer /släktutredningar. Vid telefonsamtal med arkivarien för några år sedan uppgavs det vara ett häfte om Peder Jönsson kallad den gamble.  
 
I Släkt och Hävd finns ett par artiklar av Christopher von Warnstedt om Karolinen Sven Svensson Mask, som kom från Norrby i Hardemo. (SoH 1983:2 och 1987:2) Där skriver Warnstedt I särskilt stor tacksamhetsskuld står författaren till Hilmer Lannhard, Skyberga. /../ Vad 1600-talsmaterialet beträffar har Lannhard dock ibland gjort förargliga felläsningar. Hans stamtavlor från 1600-talet måste alltså användas med försiktighet.
 
Mvh Lennart Johansson
 
(Meddelandet ändrat av lenjo 2009-08-15 16:26)

2009-08-15, 18:57
Svar #17

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Tack Ellert och Lennart för svar!  
 
Jag har läst Warnstedts två artiklar, och de var både intressanta och givande. Tyvärr så nämns 'min' släktgren mycket lite i dem. Jag kommer in ibland nämnde Peder Jönssons ättlingar via Karin Svensdotter Mask, gm Markus Olofsson Höök, och senare deras dotter Maria Höök, gm fältväbeln Fredrik Otto Berg, och slutligen deras dotter Catharina Berg, gm sergeanten Johan Caspar Grimschildt. Jag skulle gärna finna någon eller några generationer förfäder till dessa tre ingifta herrar, men det kanske är att begära för mycket.  
 
Jag har funnit en antavla på nätet, där det nämns om en uppgift från 1530, där Peder Jönsson hävdar att hans hustrus farmor hade skänkt jord till Hardemo kyrka. Jag skulle gärna vilja få reda på vad det finns för källa till det.  
 
Hälsningar, Mikael!

2009-11-28, 16:53
Svar #18

Utloggad Olle Tranberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2014-01-05, 22:40
    • Visa profil
Hej alla Hardemo-forskare
Jag letar efter en ana på min morfars släkt. Maria Simonsdotter, född 1780-12-10 på Handberga ägor, födde 1802-05-16 en dotter, Stina Cajsa. Fadern var okänd. Senare gifte sig Maria med Nils Jönsson. Dottern fick därför efternamnet Nilsdotter.
Men vem var hennes far? Går det att ta reda på?
MvH / Olle

2010-02-09, 20:10
Svar #19

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2547
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:16
    • Visa profil
Hej!
Söker uppgifter om en person åt en arbetskompis.
 
Lars Jonsson f. 17 okt 1766 i Hardemo fs.
F: Jonas Svensson el. Larsson
M: Elin Jonsd.
De bodde i Eneby.
 
Tror att Lars flyttade till Qvistbro ensam när han var 14-15 år.
 
Sedan vet hon ej var han blev av.
Hon vet att han gifte sig men inte i vilken fs eller med vem.
 
Hoppas att någon kan hjälpa henne.
 
Med vänlig hälsning
Gunilla

2010-02-09, 21:54
Svar #20

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Gunilla!
Familjen flyttade till Edsbergs församling 1767 - se husförhörslängd Hardemo A1:3 (1761-81) sid 91.
 
Monika W

2010-02-10, 14:13
Svar #21

Utloggad Lennart Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2023-02-23, 16:27
    • Visa profil
Hej Gunilla och Monika,
 
I Hardemo födelsebok C:2 år 1766 sidan 283 (= paginering i Arkiv Digital, Genline och SVAR sid 267) står det:
October d. 17 föddes Jonas Larssons och Elin Ersdotters barn i Eneby, Chr d. 19 ejusdem till Lars.
 
I Hardemo AI:3 sid 91 står det Edsberg framför Elin Ersdotter vilket möjligen kan tydas att hon är född där.
 
I Edsbergs husförhör AI:2 första delen för 1768-77 hittar jag familjen på två ställen. På Binninge ägor sid 125 (AD bild 132) och Fröwi ägor sid 93 (AD bild 100). På båda sidorna står de överkorsade och på Binninge ägor finns en hänvisning till På Fröwi äg. Följande personer är upptagna på båda ställena:
 
Salpetersjudare Jonas Larsson f. 1735
Hustru Elin Ersdotter f. 1740
Sonen Lars f. 1766 17/10
 
Har inte kunnat följa dem längre. Salpetersjudare brukade väl flytta omkring en del.
 
Lennart J

2010-02-10, 16:27
Svar #22

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2547
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:16
    • Visa profil
Hej Monika o. Lennart!
 
Tack för Er hjälp.
Vi får försöka leta vidare i grannsocknarna.
Ska pröva med Qvistbro som hon hade hört att Lars
flyttade till när han var 14-15 år.
 
Mvh
Gunilla

2010-02-10, 16:33
Svar #23

Utloggad Anita Björkroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1258
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 23:59
    • Visa profil
Gunilla!
 
Familjen Jonas Larsson Frövi ägor Frövi rote
Edsberg AI:2 första delen sid 48 bild 55, åren 1768-1777 (Arkiv Digital)
 
Elin dör i barnsäng 1772 28/6. Edsberg C:1 sid 34 (AD)
sonen får namnet Erik f.1772 28/6.     C:1 bild 171 (AD)
 
Jonas död 1773 hittar ej honom i dödsboken.
 
Mvh Anita

2010-02-10, 19:42
Svar #24

Utloggad Gunilla Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2547
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 18:16
    • Visa profil
Hej Anita!
 
Tack för dina uppgifter.
 
Då vet vi att Lars blev föräldralös tidigt,
och att han hade en bror vid namn Erik.
 
Nu får vi försöka gå vidare.
 
Med vänlig hälsning
Gunilla

2010-07-25, 08:12
Svar #25

Utloggad Carl Gustav Hallqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 13:07
    • Visa profil
A.E Hallqvist Granelunds Handel.
Hej! Har just anslutit mig till Anbytarforum och därför läst flera gamla meddelande n från 2008-2009 över Hardemo socken. Anders Erik Hallqvist är min farfars far. Både Lars Roxne och Lennart Johansson har kommunicerat om Anders Eriks storebror, Johan Gustaf Hallqvist (den som tog namnet Hallqvist som familjenamn) Innan hette man Jonsson efter mamman,(som hos oss heter) Kerstin Jonsson, (Kerstin Jonsdotter född 9/1 1804 i Hult, utflyttad till Hallsberg 1821). Hon hade tre söner med olika fäder. Johan Gustaf född 5/7 1831, Ander Erik född 15/7 1836 och Per August född 16/6 1842. De finns teorier om att fadern till dessa pojkar är en Gustaf Boström på Tomta gård i Hallsberg. (tidigare boendes Bergfallet Lerbäck). Han har erkänt en av dem (den yngsta) och därför tror man detta. De har också varit skrivna där (Tomta) och i Snavlunda. De båda äldsta var periodvis varit i Stockholm. Det kan vara så att båda dessa också varit utbildade handskmakare. Per August fick en son som hette Bartho. Han var handlare tillsammans med sin far och farbröder men farbröderna blev osams och delade upp sig. Sonen Bartho gifte sing med sin kusin, Anders Eriks dotter Adina Hallqvist (Granelund). De bosatte sig i Vretstorp där Bartho förmodligen tog över faderns del i handelsboden. Bartho och Adina fick en dotter Barbro Hallqvist, min fars kusin. Min farfar heter Axel Paul Hallqvist, äldste sonen till Anders Erik. A.P. s yngre bror David Hallqvist tog över lanthandeln efter föräldrarna när äldste sonen flyttade in till Örebro och startade skofabrik med medlockade byskomakare från Viby. Min far Åke Hallqvist tog över skoföretaget, AB A.P. Hallqvist och jag blev nästa generation skomakare. Nu har min brorson Gustaf Hallqvist tagit över och tillverkar skor i Kumla. Jag hjälper honom lite som modellör. Det sista jag gjorde i skobranschen var att jag var med om att starta Svenska Skoindustrimuseet i Kumla.
Ander Erik Hallqvist var gift med Johanna Jansson från Dunsjö I Lerbäck. Hennes far var Jan Jansson och moder var Anna-Maja Andersdotter från Tystinge. anm.(På den sidan nämns en gång en rysk släkting, men inte vet jag om det är denne Niskas)
Kerstin Jonsdotter, Johan Hallqvists och min farfars fars mamma kom från en spännande släkt. t.ex. nämndeman Erik Rangwaldsson f. 1728. Vi har en släktskröna som gör gällande att Rangwaldssönerna stammar från Rangnwald Knaphövde, svensk konung av släkten Stenkilsson. De flesta av de äldsta sönerna bakåt i tiden har hetat Rangwald Rangwaldsson i generationer.
Jag söker kontakt med alla som vet något om våra släkter. Inte minst om det finns nu levande ättlingar så vore det kul att få kontakt. (Släkten har bott på Dunsjö i Lerbäck och Bredslätt, Nyckelhult och Lindhult Östansjö)
Hälsningar
Carl-Gustav Hallqvist

2010-07-25, 12:11
Svar #26

Utloggad Lars Roxne

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-01-01, 11:23
    • Visa profil
    • www.larsroxne.se/
Hej Carl-Gustav,
det var ett intressant inlägg!
 
Den person jag söker är  min morfars morfar (Nisska) och er ryska släkting är ett intressant spår.  Vet du något mer om honom?
Är det troligt / möjligt att han också bytte namn till Hallkvist? Har du någon uppfattning om när han var född? (Min mfmm föddes 1829 och jag antar att min mfmf var någorlunda jämnårig)
 
Intressant också med Hallkvists anknytning till skotillverkning. Min morfar var nämligen skomakare, likaså hans far. Nu kanske det finns en anknytning till skotillverkning även på hans mors sida. Jag vet att han inte bara lagade skor utan också kunde tillverka nya. Men efterfrågan på det var nog liten i slutet av hans yrkesbana. (Jag minns hans verkstad från när jag var liten och den goda lukten. Ofta tiggde jag till mig en läderbit som jag sedan gjorde hål och mönster i, polerade mm.)
 
Av en ren händelse tog jag igår fram en låda med gamla saker och hittade en kavajnål som tillhört min morfar. Jag tror att det kan ha med skomakeri att göra, men du som startat ett museum kanske vet om det stämmer?
 
Det är en guldnål med hans namn på baksidan, Carl Nykvist.
På framsidan, omgivet av guldfärgade löv, är en blå rund yta. I den är en bild av ett skinn. Mitt i skinnet är ett blått runt fält med vad ser ut som en hammare och något mer(som är korslagt, liknar en sax) Till vänster om skinnet finns ett S och likaså till höger, under står det MF.
 
Med vänliga hälsningar
Lars Roxne

2010-08-01, 21:01
Svar #27

Utloggad Carl Gustav Hallqvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 13:07
    • Visa profil
Hej Lars Roxne!
Spännande att få kontakt med en släkting. Att vi är släkt råder det ingen tvekan om. Jag stammar från Anders Erik Hallqvist och du från hans storebror Johan Gustaf Hallqvist, som såvitt vi vet var den som först tog namnet Hallqvist. Det här med en ryss i släkten kan bara komma från spinnsidan. vi har hört talas om en ryss men när vi följer upp så stämmer det inte. Vårt rykte kommer från en amerikansk släkting efter Anders Jansson f. 1829 som till Jan Jansson Dunsjö. Han tog namnet Lindblom och emigrerade till USA. Vi har årligen besök av dessa släktingar på min fars sida och konstigt nog har en avkomma från amerika kommit hit till Sverige och hos oss träffat min morbrors dotterdotter och gift sig med henne. Alltså har min pappas och mammas olika släkten nu förenats. Mamman till denne amerikan Hans, heter Sandra ( Anders Janssons gren)och hon har hört sin mor säga att denne Jan Jansson skulle ha varit Ryss och hetat Hockafalla. Det stämmer inte och vi kan bara komma fram till en sammanblandning mellan denne påstådda ryssen och en gård i Östansjö? som hette Hockafallet. Det lär finnas en väg som heter Hockafllavägen som skulle kunna styrka detta påstående. Så Lars Roxne, det är nog inte samma ryss som du söker. Men är det inte så att det kan ha funnits en rysk släkting men inte stammande från Johan Gustaf Hallqvist var far förmodligen var Broström på Tomta Hallsberg. Släkterna har ju rört si i samma områden t.ex. Snavlunda. Kanske fanns det en släkting där med utländsk härkomst? När vi talar om invandrare så har vi rykten i vår släkt att släkten kom från Belgien till Lerbäcks bruk hitlockade av grundaren Louis de Geer på 16-hundratalet. (det handlar om Jan Janssons förfäder).
Ja det finns mycket att forska i!
Hälsningar
Carl-Gustav Hallqvist
p.s. vi undersöker Carl Nykvists medalj åt dig.

2011-02-13, 23:28
Svar #28

Björn Eriksson

Hej!
Fagottisten Nils Andersson Lindberg föddes i Hardemo den 9 juni 1779.
 
Nils mor var Ingeborg Larsdotter född 4 december 1741.
 
Hur gammal blev Ingeborg?
 
Med vänlig hälsning
Björn
 
(Meddelandet ändrat av Ramnas50 2011-02-13 23:33)

2011-09-25, 10:56
Svar #29

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
Hej!
 
Jag skulle vilja ha hjälp med denna familj i Julsta Hardemo.Bland annat  
vad det står på de två barnen Wihelmina Albertina Nilsdotter och på Nils Johan August när de flyttar 1840.
 
Är det någon som vet något om denna familj så tar jag tacksamt emot uppgifter.  
Hardemo AI:12 (1836-1840) Bild 37 / sid 32 (AID: v51382.b37.s32, NAD: SE/ULA/10378)  
 
 
Mvh  
Inger Tilstam
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna