ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingeborg Persdotter  (läst 801 gånger)

2019-03-18, 11:49
läst 801 gånger

Utloggad Sam Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 11:36
    • Visa profil
Jag har en ana som jag har hittat lite olika uppgifter om och vissa av uppgifterna är jag tveksam till. Ingeborg Persdotter f 1646 Österfannbyn, d 1715 Galasjö, g m Olof Pädersson f 1657 Galasjö. Hon får barn när hon är 52 år, dotter Ingeborg, med tanke på åldern är det tveksamt, kan det ha funnits två Ingeborg och det är den yngre som föder Ingeborg?
Enligt en annan källa så skulle hon också ha varit gift med Nils Johansson f 1625 Österfannbyn d 1676 Österfannbyn. Nils skulle ha omkommit förmodligen i samband med ett krig och Olof Pädersson skulle ha deltagit i samma krig.
Behöver hjälp och få rätsida på detta.

2019-03-19, 06:45
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 07:19
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det finns inga födelseböcker i Anundsjö från 1646. Födelseåret är tillbakaräknat från åldersuppgiften i dödboken, 69 år. 6:an ser lite märklig ut, det kan finnas en tveksamhet där. Med tanke på att ingen födelseadress finns så bör åldern vara överskattad eller fel angiven i Anundsjö C:1. Att laborera med två hustrur till Olof Persson är inte fruktbart eftersom det ju är hans hustru (utan angivet namn) som dog 69 år gammal 1715. Det finns inte heller någon lucka i mtl, utan Olof Perssons redovisas med hustru alltsedan 1698. I 1714 års mtl finns hon (hustru Ingeborg) med en piga, bör därför vara född tidigast 1651. Vigselåret torde vara ca 1686 eftersom Olof troligen är den son till Peder Olofsson som finns i 1684 års mtl och där finns ingen sonhustru.
Nils Johansson känner jag inte till.

2019-03-19, 13:20
Svar #2

Utloggad Sam Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 11:36
    • Visa profil
Ja det är ju mera troligt att hon var 49 år när hon dog, dvs född 1666. Hon och Olof gifte sig förmodligen omkr 1688. Olof står upptagen i mantalslängden 1689 som bonde + hustru. Därmed kan man nog släppa ev äktenskap med Nils Johansson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna