ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Från Amnehärad till Stockholm 1778  (läst 557 gånger)

2019-03-12, 20:57
läst 557 gånger

Utloggad Gunborg Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
1778 flyttar dr Abraham Janson från Stampen i Amnehärad till Stockholm. Jag hittar honom och hustrun  först 1784 i dopboken  i  Hovförsamlingen (sonen Johannes föds),där familjen är skriven.Abraham är då "handsnickare"vid hovet och de bor på Ladugårdslandet. Familjen blir kvar troligtvis till hösten 1789 då man flyttar till Kvistbro i Närke.Han återgick då till att bli stampare -men var också en duktig finsnickare (möbler och annat).
Jag ser i Amnehärads utflyttningslängd att många flyttade till Stockholm den här tiden. Vore intressant att veta hur de tog sig dit. Men det viktigaste - var hamnade folket härnerifrån när de kom?   För mig fattas Abrahams första Stockholmsår. Vilka jobb (och var?) kunde man först få ta för att komma igång ? Var utbildade han sig till finsnickare, var gifte han sig med båtsmansdottern, som härstammade från Karlskrona?  Alla idéer och uppslag är välkomna! Jag har letat länge.   ??? :)

2019-03-12, 21:18
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21983
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 09:49
    • Visa profil

Källhänvisningar, tack! Sonens födelsenotis. När och var föddes Abraham? Vad hette hustrun?
Hälsar vänligen
Maud

2019-03-12, 22:12
Svar #2

Utloggad Gunborg Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:27
    • Visa profil
Tack för svar!
Min egentliga kärnfråga (med den här familjen som bakgrund) handlar om  att så många från Amnehärad under denna period flyttade till Stockholm.(säkert från andra ställen också).  Och det är lätt att räkna ut att det var  jobben folk var ute efter.
Jag kan visst ge dig mer data på de här personerna -men jag tror att jag håller mej till kärnfrågan. Vilka jobb var det som lockade? Drogs man till samma ställen? Och i så fall var, både vad det gäller boende och jobb. Och gärna om någon har förslag på hur man tog sig upp till Stockholm. 

Det finns många församlingar däruppe att leta i, gällande  Abrahams första år däruppe. Jag har plöjt massor.  Och därför ställer jag frågan ur en annan vinkel.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna