ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustav Månsson  (läst 881 gånger)

2019-03-12, 15:22
läst 881 gånger

Utloggad Ulla Florén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-03-28, 11:06
    • Visa profil
Hej
Håller på att dubbelkolla uppgifter från andra som forskat på min farmorsfarfarsfar Jonas Gustafsson Dansare. f 1766 i Äppelbo.
Hans far hette Gustav Månsson och ska enl uppgifter vara född 20/2 1734 i Lilla Ullen Norra Råda.  Jag kan dock ej hitta honom där . 1736 fanns hans far Måns Gustavsson på Lilla Ullen enl mantalsskrivningsboken.
1733 finns Måns vigsel registrerad i Ekshärads kyrkobok.
Kollat Ekshärads dopbok efter Gustav men ej hittat där heller.
Även Måns födelse oklar. Född i Råda 1709? Jobbigt när det ej finns källor till uppgifterna.
Kan någon hjälpa mig?
Med vänlig hälsning Ulla F





2019-03-12, 18:28
Svar #1

Utloggad Kent Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 263
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 13:54
    • Visa profil
Jo det är jobbigt när man saknar källor för att spåra. Kan de vara resande som inte fick skriva sig i socknen? Jag har själv anor från trakten tillhörande resandesläkt som inte fick skriva sig i Norra Råda.

2020-02-07, 18:39
Svar #2

Utloggad Ulla Florén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-03-28, 11:06
    • Visa profil
Hej igen.
Fortsätter med Gustav Månsson och hans far Måns.. Har nu sett i mantalsskrivningsboken för Råda  att Måns Gustavsson fanns i Lilla Ullen 1735-1737. Flyttade sedan till Annefors i Nås Dalarna. I husförhören därifrån finns Gustafs födelseår.
Nytt problem är sedan Måns Gustavsson. Lär ska vara född i Norra Råda 1709? Kan inte hitta i någon dopbok. Han far ska vara Giösta Månsson född Älgsjön??död 1715 Dennes far ska i sin tur vara en Måns Mattsson född 1660 - död 1715 i Snöre.Dessa uppgifter kommer från andra släktforskare men jag ha inte kunnat verifiera dom. Måns Mattsson känns tveksam. Han fick många barn men ingen Giösta nämnd.
 I Kroppa finns en Giösta Månsson som får en son Måns 1712. Så just nu finns fler misstänkta fäder till Måns.
Om jag har tur så kanske någon här känner till något som kan hjälpa mig.
MVH Ulla
 


2020-02-07, 21:25
Svar #3

Utloggad Kent Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 263
  • Senast inloggad: 2024-03-04, 13:54
    • Visa profil
Värmlands släktforskarförening har sockenombud som man kan kontakta.
https://start.varmlandsrotter.se/sockenombud/


De kanske har några tips till dig.




Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna