ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: översättning av två dokument  (läst 894 gånger)

2019-03-11, 15:06
läst 894 gånger

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Hej!
Jag har två dokument som jag tror är på polska men är osäker. Kan någon ge sig på ett försök att översätta? Jag vet inte vad för slags dokument det är. Tack på förhand.


Vänligen Guje Lindström

2019-03-12, 08:19
Svar #1

Utloggad Christer Kalin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 21:16
    • Visa profil
Hej!
 Språket är tyska och texten är skriven med kurrentskrift. Det är en vigselnotering vid Standesamt, den statliga civila folkbokföringsmyndigheten i Tyskland, då som nu.
Jag är lite osäker på ortsnamnen och om orterna ligger i nuvarande Polen, så har de ändrats. Prova tyska Wikipedia.


Hirschberg 30 maj 1887
Smeden Johann Julius Blazejewski, evangelisk trosbekännelse, född 10 maj 1854 i Chrzarnow? i kretsen Pleschen(?), boende i Hartau? son till avlidne mjölnarmästaren i Chrzarnow Franz Blazejewski och hans hustru Caroline, född So???lz, boende i Chrzanow(?) kretsen Pleschen.
Hushållerskan Caroline Juliane Wirsing, evangelisk trosbekännelse, född 8 November 1859 i Nicolstadt Liegnitz krets, boende i Hartau?, dotter till ?(freihhäusler) Gottlob/Gottleb Wirsing och hans i Nicolstadt avlidna hustru Christiane född Seidel, boende i Plaesnowitz i kretsen Striegau(?)
Vittnen husmannen Heinrich Haering, 54?  år gammal, boende i Hartau(?), kusken Paul Lange, 32 år gammal, boende i Hartau(?).


hälsningar
Christer Kalin

 
Christer Kalin

2019-03-12, 18:04
Svar #2

Utloggad Guje Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 325
  • Senast inloggad: 2024-01-10, 18:18
    • Visa profil
Hej Crister! Tusen tack för all hjälp  :)  Fantastiskt!
Jag ska kolla på wikipedia.


Trevlig kväll.


Vänligen Guje

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna