ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur tolka testresultat från FF/autosomalt dna?  (läst 1728 gånger)

2019-03-09, 15:16
läst 1728 gånger

Utloggad Lars Fälting

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:45
    • Visa profil

Hej,
Jag har nyligen börjat titta på FTDNA's Chromosome Browser och In Common With-verktyg och försöker förstå hur jag kan använda resutaten ifrån dessa.

Kan någon med bättre kunskaper än mig kommentera om mina resonemang nedan stämmer eller vad som är fel?

Fall a)
Jag har t.ex. två träffar i samma kromosom. Den ena personen med ett block på 32 cM och den andra personen med block på 24 cM. Det längre blocket överlappar det kortare. Jag ser också (via In Common With) att de två personerna ingår i varandras lista av dna-träffar.
Kan jag då dra slutsatsen att vi alla tre delar en gemensam ana?

Fall b)
Jag har två andra träffar, en mor och hennes dotter. Jag delar 53 cM med modern och längsta blocket är 37 cM. Och jag delar 69 resp. 28 cM med dottern. (Jag ser f.ö. att dotterns 28 cM-block motsvarar moderns 37, men dottern har ett hål i sekvensen). Hur kommer det sig att jag delar mer dna med dottern än med modern (69 vs. 53)?
Kan det bero på något annat än att dottern fått dna via fadern som matchar mitt?


2021-10-03, 11:55
Svar #1

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1280
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 21:17
    • Visa profil
Hej Lars,

Själv har jag använt Ancestry för att analysera mitt och min mammas DNA, men troligtvis har det inte betydelse för mina svar.

Fall a)
Tyvärr kan man inte dra slutsatsen att ni alla tre har en gemensam ana (eller par anor), men möjligheten finns och själv skulle jag räkna det som mer sannolikt att det ligger till på det sättet än att det inte ligger till på det sättet.

Fall b)
Hur många block/segment delar du med modern respektive med dottern? Generellt kan man säga att små skillnader kan ligga inom felmarkinalen för analysen, men skillnaden mellan 69 cM och 53 cM bedömer jag inte direkt som liten och jag är osäker på om den kan förklaras av felmarginalen. Därför kan du kanske hitta gemensamma anor både på dotterns mammas sida och på hennes pappas sida. Eventuellt kan information om antal segment hjälpa...

Vänliga hälsningar,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna