ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: DuBois/Duboe  (läst 3536 gånger)

2019-03-08, 16:47
läst 3536 gånger

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:53
    • Visa profil
Hej!
Har i flera år forskat om släkten DuBois/Duboe vid Wattholma bruk . Den förste av denna släkt som kom till Wattholma var kolaren Francoy DuBois/Duboe som var verksam vid Wattholma från 1656 fram till sin död 1681. Vad hans hustru hette är för mig okänt. Han fick flera barn bland annat sönerna Frans, Jacob samt Pierre (Petter) som jag själv härstammar ifrån som arbetade som körare vid bruket, död i Slässbyn Lena 1691. Petter fick i sin tur sonen Isaac Persson Duboe född 1674 i torpet Björkhagen, död vid Slässbyn 1729. Lena dödbok 14 augusti 1729: Isak (Isaac) Persson från Slässbyn, född 1674 i Björkhagen, Lena församling. 3 gånger gift, och ägt med sina hustrur 16 barn, 56 år gammal. Isaac jobbade liksom fadern Pierre som körare o kolare vid bruket. Isaac fick många barn bland annat dottern Anna Isaksdotter Duboe som blev halshuggen för barnamord 1758 på Vikstaheden, och en son Per Isaksson som arbetade som stavrumskörare på bruket samtidigt som sin fader Isaac.  Min fråga är om det är någon som har någon information om Francoys DuBois ursprung, eller "Frans kolare" som han kom att antecknas som i kyrkböckerna. vilka hans föräldrar möjligen var.
Enligt Kjell Lindblom så kom han till Sverige under året 1633.
Mvh Mats

2019-03-08, 20:56
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil

Hej!
Kan Wattholma bruksarkiv ge dig några ledtrådar? Det finns på Landsarkivet i Uppsala.


Monika W

2019-03-08, 22:45
Svar #2

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:53
    • Visa profil
Hej! Tack för tipset. Kan kanske vara värt ett försök. Jag gick igenom lite av detta bruksarkiv medans mycket av detta fortfarande fanns förvarat vid Salsta i Vattholma.
Mvh Mats

2020-04-30, 17:54
Svar #3

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1290
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 15:57
    • Visa profil
Hej Mats,
Ditt inlägg var jätteintressant och innehöll nyttig information för mig! Enligt min mammas släktforskning är jag också en ättling till Per Isaksson och har lyckats se i mantalslängder att han jobbade som stavrumskörare tillsammans med Isak Persson, vilket är det enda tecknet som jag har hittat på att denne Isak var Pers pappa. Du skriver att Isak var född 1674 och att hans pappa var Petter (Fransson). Jag tror mig ha hittat Petter Fransson i Kjell Lindbloms bok (tryckt 2012, se bifogad bild), men där framgår inte att han var pappa till Isak född 1674. Eftersom det här är länken som fattas för att känna mig säker på att tillhöra Dubois-släkten  ;D så undrar jag var du har hittat informationen om Isaks pappa. Dessutom undrar jag var du har hittat informationen om Isaks barn.
Tack på förhand! /Jan

2020-04-30, 20:00
Svar #4

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:53
    • Visa profil
Hej Jan!
Jag har hållit på i många år med att forska om Dubois släkten. 2019 hade vi en kusinträff här i Wattholma Lena socken där jag för övrigt är boende. Då gav jag ut ett litet häfte som heter köraren Isaac Persson vid Wattholma bruk. Jag har även ett annat häfte på 44 sidor med släkttabeller angående denna släkt, där jag har Francoy du Bois som stamfader som arbetade som kolare vid Salsta/Wattholma. Han avled 1681 i Lena socken. Farfar till våran Isaac Persson Duboe. Du kan få ta del av första häftet.

2020-05-01, 16:27
Svar #5

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1290
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 15:57
    • Visa profil
Hejsan Mats!

Största möjliga TACK för filen! Vilket jobb du har gjort!!! Otroligt! Allt är solklart och jag är nu mer är övertygad om att jag tillhör Dubois-släkten. Det känns lite konstigt att tänka att denna information kom fram bland annat tack vare en person, som blev dömd för barnamord. Jag såg att du har skrivit om den händelsen och det är ju svårt att inte bli nyfiken. Vad hände?! Var det ett eget barn som hon blev dömd att ha mördat? Hur var hennes och den övriga släktens situation när det hände? Vad hände med hennes (andra) barn efter avrättningen?  Blev de utstötta av samhället, eller lyckades de skapa sig "normala" liv?
 
Precis som du har jag också valloner både bland min mammas förfäder och bland min pappas förfäder. De på min mammas sida hittade hon ganska tidigt i sin "släktforskar-karriär" på 80-talet, och där finns efternamnen Bonnevier och Le Brun. På min pappas sida hittade hon både Brita Jacobsdotter och Per Isacsson i Lena socken, och nu i efterhand säger hon sig tyckas minnas att hon hade sett "vallonklingande" efternamn bland dopvittnen, men inte tänkt vidare på det så mycket. Nästan 40 år senare hände så följande:
För några månader sedan lade jag in förfäder på min farfars sida i ett släktträd på Ancestrys hemsida. När jag hade lagt in Jacob Andersson (Anders Andersson och Brita Jacobsdotters barn) kom det automatiskt upp ett förslag på vilka hans föräldrar var, med Brita Jacobsdotter Gaude som mamma. Denna Britas födelse- och döduppgifter stämde precis med de som min mamma hade fått fram på 80-talet. Den enda skillnaden var efternamnet Gaude. På samma sätt fick vi fram efternamnet Duboe på Per Isaacsson efter att ha lagt in hans barn Catharina Pehrsdotter. Min mamma och jag började då att leta efter fakta som kunde bekräfta att det var samma personer det rörde sig om. Vi lyckades hitta "bevis" på att Brita Jacobsdotter tillhörde familjen Gaude, men det var svårare med Per Isacssons efternamn Duboe. Med hjälp av Google hittade jag ditt inlägg på det här anbytarforumet (och på Facebook-gruppen Vallonättlingar, där jag igår ansökte om medlemskap).
Det riktigt roliga som jag sedan hittade var att en kusin till en av min pappas förfäder gifte sig med en kusin till en av min mammas förfäder (Greta Godou och Johan Bonnevier). Det här var väldigt väldigt oväntat eftersom min mammas förfäder bodde i Roslagen och min pappas förfäder bodde i Östergötland (på min farmors sida) och i Västmanland/Uppland (på min farfars sida). Som du ser av den bifogade bilden blev det ett romantiskt avslut på en historia som började med barnamord och halshuggning.  ;) Av bilden framgår också var våra gemensamma förfäder "tar slut": Jacob Andersson och Catharina Pehrsdotters son Pehr flyttade ifrån Lena socken till Funbo socken.
Om jag har förstått det rätt var Du Bois ursprungsstavningen på efternamnet Duboe. På franska (eller åtminstone på Turin-dialekt, som är min källas modersmål) betyder Bois trä eller skog, så Frans Du Bois blir ju ungefär "Skogs-Frans" eller "Frans av trä", dvs ungefär "Kolar-Frans". Man kan undra om Frans hade efternamnet Du Bois innan han flyttade till Sverige, och om han/hans släkt i sådant fall hette så pga att han/de var kolare eller pga att han/de bodde i skogen. Jag antar att det också kan vara möjligt att han fick efternamnet när han kom till Sverige av någon franskkunnig person, som visste att Frans skulle jobba som kolare. Till och med hans förnamn skulle ju kunna ha något att göra med att Frans var fransman (utöver att det har den ursprungsbetydelsen alltså).

Jag har låtit Ancestry analysera både mitt och min mammas DNA, men inget av resultaten visar likhet med deras referensgrupp i Västeuropa. Däremot har jag en "avlägsen" DNA-träff (dvs någon som troligtvis är en avlägsen biologisk släkting till mig) som har användarnamnet Per Karlsson. Kan det möjligtvis vara en släkting till dig?

Ett stort TACK igen för allt!
Vänliga hälsningar,
Jan

2020-05-01, 19:02
Svar #6

Utloggad Mats Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 13:53
    • Visa profil
Hej igen Jan!
Det är tydligt att vi är släkt. jag brukar skriva i vår hembygdstidning Änglabygden som vi ger ut 3 nummer per år av. Var själv med och bildade hembygdsföreningen här i Lena 2006. För ett antal år sedan så skrev jag en artikel i hembygdstidningen som jag kallade "Historier kring en krog", som du kan få ta del av. Men vill helst inte att du delar ut den, om du inte uppger källan förstås. Vi kanske kan hjälpas åt att försöka ta fram föräldrar till vår gemensamma anfader Frans kolare som kom till Sverige 1633. Hans namn var ju Francoy du Bois/ Frans Duboe. Han kom till Salsta/Wattholma omkring 1653-54. Död 1681. Skulle gärna vilja ha din mailadress Jan, så kan vi gå den vägen om vi hittar nått matnyttigt om Dubois släkten.
Med vänlig hälsning Mats

2020-05-02, 16:25
Svar #7

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1290
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 15:57
    • Visa profil
Hejsan Mats,

Det var intressant läsning om Anna Duois! Tack igen! Jag ska försöka skicka dig min e-postadress med ett privat meddelande, så kanske vi kan fortsätta att "prata" om henne med e-post. Självklart tänker jag följa din önskan om att inte sprida din text, men tänk på att du har lagt upp den på det här öppna forumet.

Av allmänt intresse hoppas jag att nedanstående två länkar kan vara angående ämnet Frans Kolare DuBois/Duboe.

https://www.geni.com/people/Francoy-du-Bois/5118565897130072528
https://archive.org/stream/bulletindelinsti21inst#page/126/mode/2up

I den första länken har någon (privat användare) lagt in föräldrar till Frans Kolare. Om man klickar på hans pappas namn kommer information om honom upp på en ny sida, och den sidan har lagts upp av en användare med namnet Angus Wood-Salomon. Om man istället klickar på hans mammas namn kommer "hennes sida" upp, och den har lagts upp av en användare med namnet Elizabeth Ellen Prince. Det är nog möjligt att kontakta dem.

Med den andra länken (som också finns på sidan till den första länken) kommer man till en artikel i en arkeologisk tidskrift. Referensen är "Bulletin de L'institut archéologique Liégois 1888, volym/nummer 21, sidorna 127-135", men tyvärr har jag inte lyckats se vem författaren är (kanske tidskriftens editor?). Författaren skriver att hen har fått tillgång till en lista med de valloner som anlände i Norrköping år 1633. Listan sägs komma ifrån Liége-sonen Louis De Geers ättling Louis Gerhard De Geer af Finspång (Sveriges första stadsminister), som har berättat för författaren att listan då (när artikeln skrevs ca 1888) fanns i ett familjearkiv. Den innehåller 133 personer, varav 126 namn. Bland namnen finns de för oss följande intressanta: Jacque du Bois, Francois du Bois, Cristoff du Bois, Jacque du Boy, Jan du Boy och Francois du Boy, samt Jan Durin (med de möjliga stavningsvarianterna Durand och Durent), Pierre Durieu, Laurent Godet och Jacque Godet. Tyvärr ger förstås det här inget svar på vem Frans kolares föräldrar var, men listan kanske ändå kan vara av intresse och nytta får någon läsare.

Jag har en kompis som är arkeolog och jag ska höra med honom om man kan få fram vetenskapliga artiklar som refererar till den ovan nämnda artikeln från 1888. På så vis kanske vi kan få fram mer information om Frans kolares föräldrar.

Vänliga hälsningar,
Jan

2020-07-11, 01:56
Svar #8

Utloggad Marie Wallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-01-02, 21:49
    • Visa profil
Hej!

Blir så förvirrad av allt jag läser om släkten Dubois, så jag ber här om hjälp att reda ut detta. Vad är det som inte stämmer och hur ska det vara istället?

Johan Dubois f 1747 Fasterna gift med Anna Mårtendotter Blank f 1729 Skäfthammar

Johans far: Johan Dubois f 1719 Ullsarby, Morkarla
           mor: Katarina Andersdotter f 1715 Knutby

Johans farfar: Per Dubois f 1693 Skäfthammar
           farmor: Catharina Johansdotter Pousette f 1694 Skäfthammar

Johans farfars far: Samuel Mårtensson Dubois f 1664 Österby bruk
           farfars mor: Margareta Vincent (Vese) f 1668 Skäfthammar

Johans farmors far: Johan Pousette f 1662 Skäfthammar
           farmors mor: Margareta Bäck

Tacksam för synpunkter på detta!
Marie Wallin

2020-07-13, 07:20
Svar #9

Utloggad Jan Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1290
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 15:57
    • Visa profil
Hej Marie,

I boken Nordisk Vallongenealogi 1580-1750, del I (Kjell Lindblom) finns några uppgifter om Samuel Mårtensson Dubois (född circa 1664) och hans son Per (född 1693). De stämmer överens med det du har skrivit i ditt inlägg, förrutom att Per gifte sig 1715 med Johanna Bovin. Eftersom Per var 22 år då misstänker jag att Johanna var hans första hustru, men tyvärr står det inget om att han gifte om sig med Catharina Johansdotter Pousette.

Hoppas att du får fler svar ifrån andra som själva har släktforskat på Johan Dubois anor!

Vänliga hälsningar,
Jan

2020-08-29, 21:07
Svar #10

Utloggad Marie Wallin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-01-02, 21:49
    • Visa profil
Stort tack Jan!

Vänligen Marie

2022-10-03, 15:26
Svar #11

Utloggad Kåre Lekebjer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-11-12, 11:45
    • Visa profil
Så roligt att jag stötte på denna information och det fantastiskt fina jobb som du har lagt ner Mats. Jag härstammar också från Isaac, i hans andra äktenskap med Anna Nilsdotter. För några veckor sedan var jag vid Lena kyrka för att se om jag kunde hitta Klockarbo(l). Jag hade anor boende där till en bit in på 1900-talet. Jag var inne och pratade med föreståndaren på Lenagården och hon pekade ut vilket hus det är. Kul.

Hälsningar Kåre

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna