ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: GID nummer 2426.15.64900 - vad betyder det idag?  (läst 645 gånger)

2019-03-08, 16:16
läst 645 gånger

Utloggad larshillerstrom

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2019-07-03, 14:58
    • Visa profil
I början av min släktforskning använde jag Genline och nu när jag går igenom och försöker komplettera mina gamla inmatningar hamnar jag allt som oftast på ett GID nummer och har problem att hitta tillbaka till källan. Ser på Anbytarforum att man hänvisas till Scangen eller Ancestry för att konvertera dessa nummer. Dessvärre fungerar inte detta då båda har tagit bort sin konverteringsfunktion från nätet.
Ovanstående nummer har jag lagt som referens för en flyttning från Forsmark till Öregrund man kan inte längre spåra vad det kan vara.
Hoppas någon kan hjälpa mig med ett tips hur jag går vidare.

2019-03-10, 00:19
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3146
  • Senast inloggad: 2019-08-19, 08:23
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Lars!

Till för något år sedan hade Ancestry fortfarande ett utökat sökformulär, där man kunde söka GID-nr. Enligt anvisningarna (se nedan) finns den möjligheten fortfarande, men jag har inte heller lyckats hitta den.

När man tittar på de gamla Genline-bilderna, kan man få fram GID-numren genom att klicka på knappen för "Visa förteckning", men att på det sättet hitta ett visst nummer är en tidskrävande sysselsättning.

Hälsningar
Hans Olof
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  

2019-03-12, 12:11
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3146
  • Senast inloggad: 2019-08-19, 08:23
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Jag skrev till Ancestrys kundtjänst om saken och fick följande svar:

"Tack för att du kontaktat oss på Ancestry angående GID-nummer.

Tyvärr så är det inte längre möjligt att söka via GID-nummer på vår hemsida. Vi är medvetna om att många svenska kunder efterfrågat att återställa denna funktion och har vidarebefordrat detta till våra produktutvecklare. Vi har dock tyvärr ingen tidsram för ett sådant projektet i nuläget.

Jag beklagar eventuell frustration och önskar dig en fin dag!
"

Inte mycket hopp om att få tillbaka den sökmöjligheten, alltså.  :(

Kanske Anders Berg skulle kunna återintroducera sitt verktyg GID Converter på scangen.se?

* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  

2019-03-13, 13:50
Svar #3

Utloggad maiken

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-08-19, 08:45
    • Visa profil
Av detta kan vi erfara att det inte var smart att ange Gid-nummer som källa. Lika osmart är det att använda ArkivDigitals och Riksarkivets ID-nummer. Församlingens namn, eventuellt län, korrekt volymbeteckning och eventuellt sidnummer är tillförlitligast. Då kan vi hitta i olika databaser eller originalhandlingar.

Hälsar
Maiken Arvidsson
Maiken Arvidsson

2019-05-18, 15:20
Svar #4

Utloggad evahenning

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2019-06-14, 15:50
    • Visa profil
Jag håller med Maiken!

För att detta inte ska upprepas i framtiden, måste alla göras ordentligt uppmärksamma på att ID-nr inte är detsamma som källa. Det gissar jag att många tror.

Själv har jag forskat i så många år, att det var Stads- och Länsarkiv det handlade om. Då var det naturligt att skriva: församling, län,
volymbeteckning och sidnr. Sen har det verkat naturligt att göra på samma sätt på internet.
Men ibland får man "tips" och då står det ofta bara GID eller AID-nr. Och med GID-nr kan jag inte komma vidare. Intill vidare går det med AID-nr, men vem vet vad framtiden bringar?

Hälsningar
Eva Henning

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna