ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: GID nummer 2426.15.64900 - vad betyder det idag?  (läst 3432 gånger)

2019-03-08, 16:16
läst 3432 gånger

Utloggad Lars Hillerström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 15:40
    • Visa profil
I början av min släktforskning använde jag Genline och nu när jag går igenom och försöker komplettera mina gamla inmatningar hamnar jag allt som oftast på ett GID nummer och har problem att hitta tillbaka till källan. Ser på Anbytarforum att man hänvisas till Scangen eller Ancestry för att konvertera dessa nummer. Dessvärre fungerar inte detta då båda har tagit bort sin konverteringsfunktion från nätet.
Ovanstående nummer har jag lagt som referens för en flyttning från Forsmark till Öregrund man kan inte längre spåra vad det kan vara.
Hoppas någon kan hjälpa mig med ett tips hur jag går vidare.

2019-03-10, 00:19
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Lars!

Till för något år sedan hade Ancestry fortfarande ett utökat sökformulär, där man kunde söka GID-nr. Enligt anvisningarna (se nedan) finns den möjligheten fortfarande, men jag har inte heller lyckats hitta den.

När man tittar på de gamla Genline-bilderna, kan man få fram GID-numren genom att klicka på knappen för "Visa förteckning", men att på det sättet hitta ett visst nummer är en tidskrävande sysselsättning.

Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-03-12, 12:11
Svar #2

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Jag skrev till Ancestrys kundtjänst om saken och fick följande svar:

"Tack för att du kontaktat oss på Ancestry angående GID-nummer.

Tyvärr så är det inte längre möjligt att söka via GID-nummer på vår hemsida. Vi är medvetna om att många svenska kunder efterfrågat att återställa denna funktion och har vidarebefordrat detta till våra produktutvecklare. Vi har dock tyvärr ingen tidsram för ett sådant projektet i nuläget.
 
Jag beklagar eventuell frustration och önskar dig en fin dag!
"

Inte mycket hopp om att få tillbaka den sökmöjligheten, alltså.  :(

Kanske Anders Berg skulle kunna återintroducera sitt verktyg GID Converter på scangen.se?


*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2019-03-13, 13:50
Svar #3

Utloggad Maiken Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:33
    • Visa profil
Av detta kan vi erfara att det inte var smart att ange Gid-nummer som källa. Lika osmart är det att använda ArkivDigitals och Riksarkivets ID-nummer. Församlingens namn, eventuellt län, korrekt volymbeteckning och eventuellt sidnummer är tillförlitligast. Då kan vi hitta i olika databaser eller originalhandlingar.

Hälsar
Maiken Arvidsson
Maiken Arvidsson

2019-05-18, 15:20
Svar #4

Utloggad Eva Henning

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 17:38
    • Visa profil
Jag håller med Maiken!

För att detta inte ska upprepas i framtiden, måste alla göras ordentligt uppmärksamma på att ID-nr inte är detsamma som källa. Det gissar jag att många tror.

Själv har jag forskat i så många år, att det var Stads- och Länsarkiv det handlade om. Då var det naturligt att skriva: församling, län,
volymbeteckning och sidnr. Sen har det verkat naturligt att göra på samma sätt på internet.
Men ibland får man "tips" och då står det ofta bara GID eller AID-nr. Och med GID-nr kan jag inte komma vidare. Intill vidare går det med AID-nr, men vem vet vad framtiden bringar?


Hälsningar
Eva Henning


2020-11-30, 15:17
Svar #5

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Då AID innehåller bild och sidnr i "klartext" undrar jag om deras volymsnummer är bättre än GID i att det går att avkoda, eller om det är någon form av löpnummer som inte går att omvandla till socken och volym. Verkar lika illa som GID: "Övre Ullerud (S) AI:1 (1738) Bild 4 / sid 3 (AID: v9253.b4.s3, NAD: SE/VA/13691)"

(Tänker på att det säkert finns de som iom önskan att få kortast möjliga källhänvisningar för utskrift har gjort felet att ange AID som källa)

2020-11-30, 16:53
Svar #6

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 15:18
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
AID är "lika illa" som GID.

"v9253.b4.s3" i ditt exempel betyder volym 9253, bild 4 och sidan 3.

Volymnumren ges till volymerna i den ordning som de fotograferas och har ingenting att göra med numren i Nationella Arkivdatabasen (NAD).

Bildnumren är deras interna bildnummer, som skiljer sig från andra bildleverantörer.

Och sidnumren är egentligen inte ens alltid sidnummer, vilket också gäller SVAR:s sidnummer (se sidan Sidnumrering i Arkivguiden).

AID är (liksom tidigare GID) ett praktiskt sätt att snabbt komma till rätt bild, men duger alltså inte som källhänvisning, eftersom man ju behöver ett AD-abonnemang för att förstå vad det betyder.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2020-11-30, 18:07
Svar #7

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Här finns inte mycket att tillägga annat att jag har en förhoppning att Riksarkivets system med länkadresser är så långsiktigt genomtänkt att de inte ska behöva ändra det. Det är många gånger praktiskt att använda dessa eftersom alla forskare med nättillgång har åtkomst. Ändå bör man naturligtvis också helst uppge volym och sida/folio. Jag erinrar mig Arkivverket i Norge som ända till för några år sedan hade det de kallade 'permanenta länkar" till bl.a. kyrkböcker. Det fungerade ända tills man ändrade hela systemet och denna "permanens" upphörde.

2021-08-25, 13:50
Svar #8

Utloggad Helén Edlundh

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:00
    • Visa profil
Hej,
Jag ser att detta inlägg skrevs för några år sedan så ni kanske redan vet om det MEN idag går det i alla fall att söka på GID-nummer på Ancestry. Åtminstone om man söker via svenska kyrkböckerna. Där finns ett fält där man kan fylla i GID-nummer och det fungerar att komma till rätt sida.
Jag använder mig idag av AD och skriver in deras AID så det går snabbt att komma till rätt sida men jag skriver också upp all information (Ctrl+1 kopierar all nödvändig information i "klartext" så man lätt kan hitta om AID inte fungerar längre).

2021-08-25, 15:53
Svar #9

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ja, det blev ett ramaskri från användare så Ancestry återinförde möjligheten att söka på GID.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna