ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Larsson i Vittjärv  (läst 479 gånger)

2019-03-08, 10:32
läst 479 gånger

Utloggad Peter Isaksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2024-01-13, 11:43
    • Visa profil
Hej!

I Jordebok 1671 och 1680 har Hans Hanssons hemman i Vittjärv 1 mantalet 15/32. 1689 har det minskat till 1/4. Minskningen beror på att hemmanet delats och 7/32 mantal blir nr.4. I jordebok 1689 och 1691 är det Jacob Ruut som står för det hemmanet. Jacob Ruut finns bara med i jordeboken, inte i mantalslängd. I mantalslängd kommer nr.4 in 1695 och då är det en Nils Larsson som står för hemmanet, även 1696. 1697 är det Per Fors (knekthustru) och 1698 Per Fors med hustru. Nils Larsson återkommer 1699 och finns även i jordebok samma år.

Nils Larssons familj finns sedan kvar på Vittjärv 4 under lång tid om jag tolkat källorna rätt. År 1703 och 1704 står hustru Anna för hemmanet och Nils Larsson är soldat. Han bör ha avlidit för hustru Anna står kvar i mantalslängd till 1717, därefter tar sonen Lars Nilsson över hemmanet. Min teori är att det är denne Nils Larsson som i mantalslängd står för Bredåker 11 åren 1697 och 1698. Anna Nilsdotter som avlider 1730-04-24 i Vittjärv tror jag är Nils Larssons hustru och i dödboken anges att hennes föräldrar var Nils Larsson och Kerstin Persdotter i Bredåker. Någon passande Nils Larsson med Kerstin Persdotter som hustru kan jag inte finna i Bredåker och då finns möjligheten att det är en felskrivning och ska vara Nils Hansson och Kerstin Persdotter i Bredåker 10 som avses. Men jag kan inte se att Nils Hansson har anteckning för någon dotter i mantalslängd. Bredåker 10 hade precis delats i två hemman och den ena delen blev nr.11. Munkestam har uppgiften att en Nils Larsson i Bredåker finns med i en restlängd 1698 när hans hemman blir uppbjudit till kronan för rest. Hemmanet var 15/64 dels mantal. 1699 har Anders Persson övertagit Bredåker 11.

Min undran är om någon har mer info om Nils Larsson i Vittjärv, möjligen finns han med i Mossbergs soldatmaterial.

Mvh Peter Isaksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna