ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Boende i Klappmark, Sävar 1920-talet  (läst 811 gånger)

2019-03-07, 20:16
läst 811 gånger

Utloggad Runar Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-04-07, 16:13
    • Visa profil
Min MF kom till Klappmark år1915. Lyckats få fram att det fanns 9 gårdar i byn. Sökning på byn, såg jag också en fantastisk länk från .helens.n.nu/farmors-anor och det visade sig att hennes och min släkt  bodde ngn km från varandra. Vem av Sven Karlssons barn bodde kvar i Klappmark och finns er gård kvar inom släkten.

Fler som har relationer till Klappmark, Mickelträsk, Gravmark, Bullmark ;)

2020-04-29, 15:37
Svar #1

Utloggad Helén Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2023-12-01, 13:54
    • Visa profil
    • Släktforskning - Heléns anfäder
Hej Runar!
Vad trevligt att du hittade min släktforskarsida!

Det är på min farfars sida (ej farmors sida) som jag har släkt i Klappmark, Sävar.
Det var min farfars farfars bror Anders Pehrsson som bodde först ett tag i Klappmark (med sin hustru Maria Christina Rönnberg). När de flyttade från Klappmark den 14/10 1882, så övertog min farfars farfar Carl Pehrsson (f 19/4 1848 och d 22/7 1894) gården.

Gården i Klappmark har sedan gått vidare till:

- Sonen (min farfars far) Karl Johan Karlsson (f 8/10 1878 och d 6/3 1953).
- Sonsonen (min farfars bror) Karl Edvin Karlsson (f 20/4 1910, d 21/10 1991). Gift med Edith Linnéa Backas (sist jag träffade både Edvin och hans hustru var i slutet på 80-talet). Vem som övertog gården efter deras bortgång vet jag ej. Kanske någon av deras barn:

Rolf Egil Karlsson
Bo Karlsson
Nils Bertil Karlsson
Bengt Allan Karlsson eller
Eva Linnéa Karlsson

Jag har uppdaterat min släktforskarsida helens.n.nu med "Släkten Karlsson", så där ser man vilka som är ättlingar till Carl Pehrsson och hans hustru.

Hälsningar
Helén

PS. Min farfar Sven Karlsson gifte sig med Helga Johansson i Gravmark. De övertog hennes föräldrars gård där.

2020-05-01, 15:08
Svar #2

Utloggad Runar Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-04-07, 16:13
    • Visa profil
Stort tack, jag kollar av med mina släktingar i Klappmark, vilken kan äga gården nu. :)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna