ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mord  (läst 755 gånger)

2019-03-07, 18:42
läst 755 gånger

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil

Hej!
Jag har hittat en anfader som blev mördad i Fristad 1851-12-28. Var kan jag leta efter polisutredningen?


Carina Ström

2019-03-07, 20:03
Svar #1

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Du ska  leta i Vedens härads dombok.
Här är protokollet från det urtima ting som hölls 12 januari 1852.
Arkiv Digital Vedens häradsrätt (P) AIa:96 (1852) Bild 1460

2019-03-07, 20:23
Svar #2

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil

Tack för hjälp. Så spännande! Nu är det nästa problem....läsa vad det står.


Carina


2019-03-07, 21:21
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15311
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 17:06
    • Visa profil
Ja, det är nästan 100 sidor. ;)
Utslaget kommer inte förrän  7 maj 1852 (bild 1910) och ger då ett sammandrag av händelsen och vad rätten kommit fram till.
11 dec 1851 förövades en stöld på torpet Lund i Varnums socken hos Niklas och Magnus Arvidsson och deras föräldrar.   
Den 27 dec begav sig Niklas och Magnus  tillsammans med Magnus Långberg och Sven Johansson   
iväg för att försöka spåra upp tjuvarna och det stulna. De rörde sig bort mot ”så kallade landmarker”
inom Borgstena och Fristad socknar, ”en trakt bebodd av åtskilliga torpare och nyhemmansinnehavare,
av vilka somliga varit för stöld avstraffade och gjort sig mindre väl kända”.
Under vägen tillslöt fler personer, till sist var de sju-åtta stycken som kom till Petter Anderssons avsides belägna torp,
trängde sig in och anklagade honom för stölden. Då Petter nekade började en utdragen misshandel med
diverse tillhyggen. Hustru Johanna blev också illa slagen. Petter avled av sina skador på förmiddagen 28 december.
De fyra  hade härjat i socknar i Ås härad också. Rannsakning   angående de brotten skulle ta upp vid tinget i det häradet.
Därefter skulle männen ”på en gång för alla sina förbrytelser dömas där de sist lagföras.”

2019-03-08, 13:03
Svar #4

Utloggad Carina Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 11:24
    • Visa profil

Hej igen!
Jag hoppas Petter var oskyldig till stölden. Vilket fall som helst blev hans dotter Emma Christina märkt av händelsen för livet. Hon flyttade till Toarp och arbetade som piga. Blev med barn, och fick sonen Hjalmar, min mammas morfar, som tog hand om sin mamma hela livet.  Jag har hennes bibel. I den finns anteckningar som tyder på psykisk ohälsa och religiösa grubblerier.


Tack än en gång, en så spännande historia!
Carina Ström


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna