ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sigrid Thorsdotter född i Byarum  (läst 858 gånger)

2019-03-04, 15:49
läst 858 gånger

Utloggad Helena Åkerberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2021-08-04, 21:49
    • Visa profil
Hej!
Sigrid Thorsdotter född 1755 25/4 i Byarum gift 1778 med Sven Månsson i Hetseryds norregård Hjälmseryds sn.


Sigrid har länge varit en gåta och är fortfarande det. Nu har jag en teori som jag gärna vill ha lite hjälp med.
Har hittat en flicka i Byraum född 1758. (Byarum AI:2 (1764-1770) Bild 38 / sid 61) Hon bor här hos Herredagskarlen Sven Håkansson och hans h. Elsa. Här bor också gossen Sven född 1749 och flickan Maria född 1749.


Sigrid gifter sig 1778 och flytta till Hjälmseryd. Började titta på dopvittnen från 1778 och bakåt i Byarum. Hittade en Sigrid Thorsdotter som var vittne till Maria Thorsdotter och Jonas Svenssons dotter Märta född 1777 i Sörskog Byarums sn.


Maria kan jag följa bakåt, hon är född i Norra Svennsjö N. Unnaryds sn. 1750 28/9, är dotter till Thor Nilsson och Martha Bengtsdotter.
Thor och Martha hade 3 barn som verkar ha uppnåt vuxen ålder Sven född 1747 14/8 i Norra Pålsbo Bondstorp sn död 1807 13/2 Norraskog Byarym sn, Maria född 1750 28/9 i Norra Svennsjö N. Unnaryd sn död 1840 8/1 Sörskog Byarum snoch Britta (?) född 1755 25/4 N. Svennsjö N. Unnaryd sn. (födslonotisen för Britta uppger att modern heter Elin? ). Martha dör 1759 och Thor dör 1760. I mantalslängden finns ingen annan Thor i Svennsjö denna tid så modern till Britta borde vara Martha då Britta inte är född oäkta.


Barnen blev föräldralösa i tidig ålder och tittar man nu i hfl för Byarum finns tre barn med dessa namnen (födsloåren stämmer inte och Britta har blivit Sigrid) hos Herredagskarlen Sven Håkansson och hans H. Elsa. Elsa heter Bengtsdotter och är född 1703 2/7 i Buddebo Bondstorps sn. Elsa kan alltså vara en syster till Martha. Vigselnotis 1740 och födelsenotis 1717 för Bondstorps sn finns inte. Har inte hittat några bouppteckningar.


I hfl för Hjälmseryd står ju att Sigrid är född i Byarum 1755 25/4. Det är i stor sett bara år dag och månad som stämmer.


Någon som har funderat på samma lösning och kan förkasta min teori?


2021-03-07, 13:19
Svar #1

Utloggad Johan Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 23:17
    • Visa profil
Hej Helena,

Här kommer sent omsider ett svar/inlägg på din teori...
Jag har gjort så att jag har forskat lite runt familjerna för att försöka "fastställa" dem (se bifogad bild för översikt). Det här är vad jag kommit fram till.

Thor Nilsson (född omkring 1709 och död 1760) och Martha Bengtsdotter (född omkring 1717 och död 1759),
De har följande barn
* Sven, född och död 1746
* Sven, född 1747 och död 1807
* Maria, född 1750 och död 1840.
* Märtha, född 1753
* Brita/Sigrid, född 1755
* Elsa, född och död 1758

Bengt (död omkring 1736) och Britta Larsdotter (död 1740).
De har följande barn
* Elsa, född 1703 och död 1786. Gifter sig med Sven Håkansson
* Lars, född 1706
* Erik, född 1709
* Sven, född 1713 och död 1790
* Martha, född omkring 1717 och död 1759. Sigrids mamma
* Johan, född 1721
Vad det gäller Martha så saknas födelseboken när hon föds, men jag hittat henne i mantalslängden i Buddebo från 1736 och då benämns hon som syster till Sven Bengtsson och på sätt sätt vet vi alla fall att det har funnits en Martha. 

Sven Håkansson (född 1708 och död 1781) och Annica Trulsdotter (död 1746)
De har följande barn
* Håkan, född 1736 och död 1750
* Sven, född 1744 och död 1812

Sven Håkansson igen och Elsa Bengtsdotter (född omkring 1703 och död 1786)
De har följande barn
* Annica, född 1750 och död 1833
* Jonas, född 1753 och död 1830
Vad det gäller Elsa så var hon änka när hon gifte sig med Sven 1749. Har inte hittat hennes första man. Hennes bror Sven Bengtsson får en dotter Stina 1751. Ett av Stinas dopvittnen var "Förman Sven Håkansson i Smedjebo". Förman har jag tolkat som kyrkvärd vilket Sven skall ha varit 1738-52. Det här säkerställer sannolikt att vi har fått tag i rätt Elsa.

Annica Svensdotter (född 1750 och död 1833, alltså Sven Håkanssons/Elsa Bengtsdotter dotter) och Peter Jönsson (född 1746 och död 1812 i Svenarum).
De har följande barn
* Jacob, född 1774 och död mellan 1812-1815
* Peter, född 1776 och död 1808
* Martha, född 1779 och död 1780
* Anna Maria, född 1781 och död 1854
* Sven, född 1785 och död 1789
* Jöns, född 1788 och död 1865
* Sven, född 1795 och död 1863

Familjen var bosatta på Horshaga i Svenarum från omkring 1781. Alla barnen med början från Anna Maria finns i födelseboken i Svenarum och de tre första finns inte där. Jag tror mig har identifierat var de var födda och det var i Hällaryd Bergagård i Stockaryd socken. Det finns spår efter Peter med familj i mantalslängder i Stockaryd och Svenarum (bägge saknar ju husförhör för den här tiden). Mantalslängden är ju dock minst sagt kortfattad.

Men det är dottern Martha som är speciellt intressant. Ett av hennes dopvittnen är nämligen hustru Sigrid Thoresdotter från Hetseryd. Att Sigrid är dopvittnen tyder ju helt klart att det finns en koppling till Annica. Dessutom är ju flickans namn Martha, alltså samma som hennes mamma. I Hjälmseryd så finns hon som dopvittne till i stort sett bara grannars barn  (KGF:s skiva har dopvittnen avlästa så det går att säga). Vad det gäller Stockaryd har jag sedan tidigare läst av dopvittnen på ganska många personer då har jag stor delar av släkten där och bara sett Sigrids på detta barn. Hursom helst skull detta också förklara hur det kom sig att Sigrid hamnade i Hetseryd, hon var antagligen piga hon sin kusin/styvsyster i Hällaryd. Sven Månsson som Sigrid gifte sig med var tidigare gift med Helena Zachrisdotter som dog 1777. Då blev han änkling med tre barn och behövde hjälp och sedan gifte de sig 1778. Fågelvägen mellan Hällaryd och Hetseryd är bara 2-3 kilometer.

En annan sak som kan vara värt att nämna är att Sigrids dottern Stina (född 1795, död 1873) gifter sig i Svenarum med en Israel Olofsson. De är hela tiden bosatta på Ensjöhagen under Stensjö. Avståndet mellan Horshaga och Stensjö är inte heller speciellt stor, 3-4 kilometer. Kanske Stina var piga hos Annica? 

Det finns dock några brister/problem med teorin.

Sigrids namn i hennes födelsenotis
Här anges hon ha namnet Britta vilket inte är så bra... Om man tittar lite Norra Unnaryds kyrkböcker så hänger de inte ihop alla gånger. Om vi tar tar hennes syster Elsa som föds 1758 och dör samma år så finns hon bara i dödboken med rätt namn på sina föräldrar. Orsaken till det kyrkböckerna är lite "hackiga" i Norra Unnaryd skulle kanske kunna vara den att kyrkböckerna inte skrevs av någon med lokal kännedom utan att de skrevs i Stensgårdshults som var moderförsamling (någon som vet hur det ligger till med detta?). När Sigrid bor i Smedjebo hos Sven Håkansson så så anges hon vara född 1758. Kan det vara så att hon faktiskt var född 1758 och var tvilling med Elsa? Sigrids två första barn var ju också tvillingar.

Fel namn på Marthas Bengtsdotter föräldrar
När Sigrids mamma dör 1759 så anges de vara "Bengt n. och Britta And.". Det stämmer inte heller med var det borde vara. Kanske samma förklaring som för Sigrids namn, dvs det skrevs av någon som inte hade kännedom/hittade dem i böckerna.

När Elsa Bengtsdotter föder Annica och Jonas så bör hon varit 47 respektive 50 år gammal. Det är väl hög ålder men kanske möjligt. Är det fel på födelseår,fel person?

Spontant så tycker jag din teori inte alls är så tokig utav rent av möjlig eller att det faktiskt är på det här sättet. Att Sigrid hade någon slags relation till Sven och hans dotter Annica är ju uppenbart. Jag har alltid funderat på varför Sigrid kom till Hetseryd och det får ju sin förklaring också.

Bifogar några med pdfer med graf och detaljerad information.

Mvh / Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna