ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-04  (läst 2633 gånger)

1999-05-15, 08:40
läst 2633 gånger

Utloggad Gunne Ramberg

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 15:04
    • Visa profil
Hej.

Jag söker efter Anders Larssons, f. 19 jul 1784 i Björskog, familj.

Anders gifte sig 1805 med Stina Olsdotter f. 1781 i Skinnsberg.

De fick barnen:

Anders f. 7 mar 1807 i Himmeta.

Brita f. 11 aug 1809 i Himmeta.

Anna Cajsa f. 11 mar 1813 i Medåker.

Per Olof f. 9 maj 1816 i Malma.

Familjen kom till Malma från Arboga 1814 och flyttade vidare till V. Skedvi 1816. Om jag har läst rätt i h.f. från V. Skedvi, finns där en anteckning, Gått bort under tvång. Från V. Skedvi flyttade familjen till Götlunda 6 jan 1818.

Från Götlunda blev familjen bortkörda.

Jag undrar, var hamnade familjen efter att dom blev bortkörda från Götlunda och vad för fuffens kan dom ha haft för sig?

Per Olof f. 9 maj 1816 i Malma var min ff ff f.

Hoppas på svar gör:

Gunne Ramberg

1999-07-21, 07:19
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Lade av en händelse märke till att Götlunda socken hamnat under LANDSKAPET(?) Västmanland. Visserligen tillhör vi sedan 1974 Västmanlands län, men landskapet är oförändrat Närke.
Läns och landskapsindelning förvirrar ibland det vet jag, men fö ordningens skull, - låt oss Götlundabor få komma hem till Närke igen.

Mvh Rolf Liljhammar, Racksätter, Götlunda.

2000-10-21, 21:33
Svar #2

Tina Ahlberg

• Gäst
Hej! Letar efter information om Norra Jarnas,en gard- Racksmo/ Rackmansstugan. Slaktingar till Per Albin Johansson fodd 186o.Kyrkogard dar hans familj kan ligga? Han utvandrade till Amerika 1890.All information mottages, det ar svart att leta fran Connecticut! Tack! Tina Ahlberg

2000-10-24, 20:29
Svar #3

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej Tina.
Jag blev något konfunderad över ditt inlägg. Jag bor i Götlunda, Närke, men kände inte igen gårdsnamnen. Norra Järnäs var förr en by, lydande under Sickelsjö, men är idag helt borta, så när som på några husgrunder och en mindre f d ekonomibyggnad.
Födelseboken mellan åren 1858-1861 gav bara ett namn som liknade din fråga - Per Johan Albin f: 27/11 1860 - från Hjelmsätter, viket låg under Norra Järnäs.  
Fadern var soldatsonen Johan Fredrik Andersson, son till soldaten Anders Järling.
Per Johan Albin bodde med föräldrarna och följde dem i flytten från Hjelmsätter till Torpet Flöttjan, varifrån Per Johan Albin sedan flyttade till Julita församling d 24/10 1888.
Tveksamt om det är rätt person.

Gårdsnamnen Racksmo, Rackmansstugan har jag inte funnit någonstans i Götlunda. En tillfrågad expert på N Järnäs, född o uppvuxen i byn, när den fortfarande fanns, hade inte heller hört talas om dessa namn.  
Enda likheten jag finner är byn Racksätter, som dock ligger dryga milen från N Järnäs. Försök med liknande namn, som började på B (lätt att förväxla med R), gav inte heller något resultat.

Var föräldrarna bosatta på orten vid sin död, är de med all sannolikhet begravda på Götlunda kyrkogård.
Jag fortsätter gärna att leta, men jag behöver lite fler uppgifter för att nå längre.

Det finns visserligen ett Götlunda till, i närheten av Skara, men osannolikt att de har en by som heter Norra Järnäs.

Hör av dig igen

Mvh

Rolf L
(Racksätter, Götlunda)

2000-10-25, 20:19
Svar #4

Tina Ahlberg

• Gäst
ROLF!!! Det ar ratt Per Johan Albin! Vi vet att han var fodd den 27/11, och att han flyttade till Julita. Han gifte sig med Christina Matilda Carlsson, som han utvandrade med, och deras dotter, Anna Amalia. Hon ar min slaktings farmor!
Hon har letat efter Per Johans familj i 5 ar, pga att hon inte kunnat tyda vart han kom fran. Jag tydde fram N Jarnas, och pa den vagen ar det! Tack sa jattemycket!!! Gardarna KAN vara fran Julita, kanske dit de flyttade. Hor av dig igen om du hittar mer. TUSEN TACK! Tina

2000-10-25, 23:18
Svar #5

Tina Ahlberg

• Gäst
Rolf, en fraga fran Tina.
Kan du ge mig mer information och ev datum/ar pa Per Johans pappa/ farfar? Hade han syskon? Vart har du hittat informationen? Vi har inga skriftliga bevis pa Per Johan, mer an Lysningsintyg och ett papper som har rubriken De sammanvigdes. Mina foraldrar fran Sthlm letar i Uppsalas arkiv, men ar otranade i sokandet. Vad vi ocksa soker ar dottern Anna Amalias riktiga pappa, for hon star som oakta i Julitas papper. Per Johan gifte sig med Christina Matilda nar Anna var 3 ar.
Tack igen, min amerikanska slakting har blev alldeles till sig nar jag ringde med din information! MVH Tina Ahlberg

2000-10-26, 11:02
Svar #6

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej Tina.

Det var roligt att jag träffade rätt.
De uppgifter jag kan få tag på inom rimlig tid är de från socknarna närmast Arboga. De finns i fiche-format på Arboga Bibliotek. Julita hör tyvärr inte dit, varför de uppgifterna måste sökas på Landsarkivet i Uppsala. Om/när jag åker dit kan jag söka åt dig, men när det blir av vet jag inte f n.
OK, då vi träffat rätt kan jag ge litet ytterligare upplysningar. Fadern hette Johan Fredrik Andersson, född i Längbro, modern Maja Stina (Christina) Sandlöf, född i Kumla. De arkiven finns i Uppsala, - eller Du kanske kan söka via Anbytarforum???
Eftersom jag inte var säker på att det var rätt Per Albin tittade jag inte så noga på stickspåren.
Jag skall in till Arboga endera dagen och då skrapar jag fram det som finns i biblioteket och hör av mig.
Det var som sagt roligt att jag träffade rätt.

Jag hör av mig

Mvh

Rolf L

PS. Det här inlägget är en kopia på ett som jag lade in tidigare idag, men det verkar ha försvunnit in i ett svart hål i cyberrymden. Blir det dubbletter, så vet du varför

2000-10-27, 18:57
Svar #7

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej Tina.
Lite mera kött på benen:

På Soldattorpet No 3 Norra Järnäs bodde:
Sold Anders Petter Jerling, F 29/8 1802 i Kumla, och  
Hustrun Britta Mellström f 1890 (datum saknas) i St Mellösa, samt  
Sonen Johan Fredrik Andersson f 5/1 1821 i Längbro.
Familjen är enl anteckn inflyttade från Örebro 1836.  
(Namnet Mellström tror jag kan vara ett soldatnamn från Mellösa.)
Sonen Johan Fredrik, börjar arbeta som dräng vid gården Furuskallen, 1844.

År 1849 flyttade Anders o Britta till Hjelmsätter. Anders hade beviljats avsked p g a ”... gikt o allmän svaghet”.  
Brita är noterad som ”Sjuklig” och avlider 7/9, trol  år 1851 (Årtalet oläsligt på filmen).
Sonen Johan Fredrik Andersson flyttar hem till fadern tillsammans med sin hustru
Maja Stina Sandlöf, född i Kumla 8/7 1821. De gifte sig 22/12 1850.  
Med i bagaget finns barnen
Christina Sofia född i Götlunda 28/8 1851och
Per Johan Hjalmar född i Götlunda 3/11 1854

Den fortsatta vistelsen på Hjelmsätter resulterar i  
Carl August, född i Götlunda 25/8 1854, död i Götlunda 29/7(?) 1856.
Per Johan Albin född i Götlunda 27/11 1860
Johanna Lovisa född i Götlunda 7/7 1863.

Afskedade soldaten och enklingen Anders Petter Jerling avlider 16/12 1869.

Christina Sofia noteras med o.ä. sonen  
Johan Wilhelm f: 5/1 1875. Det antecknas att ”Modern anm 75 5/1 att gossen skall bära namnet Andersson”. Hon flyttar sedemera (14/10 1878) med sonen Johan Wilhelm till Skinnskatteberg. Är då gift med Anders Wilhelm Andersson fr Skinnskatteberg.

Hjelmsätter upphör som torp 1882 och familjen som då består av Johan Fredrik,  Maja Stina, och Per Johan Albin flyttar till torpet Lilla Flöttjan.
Johanna Lovisa har, 26/10 1853, gift sig med (håll i dig) - soldaten på Soldattorpet No 3,  
Johan Alfred Jerling, f 16/2 1857 i Kumla(!). Får dottern  
Ella Christina 30/11 1883.

Per Johan Albin flyttar 24/10 1888 till Julita
Carl August gifte sig 1/11 1889 med
Albertina Sofia Larsdotter,  fr Julita.

Det här är vad jag hann med i dag.  
Jag skall komplettera ur födelse och dödböcker vid tillfälle. Jag skall bl a kolla om den Järling som tillsammans med mig sitter i styrelsen för Götlunda Hembygdsförening är ättling till Johanna Lovisa, eller om hon tillhör en senare generation torpinnehavare.

Jag återkommer

mvh

Rolf L

2000-11-12, 13:54
Svar #8

Helena Sköld

• Gäst
Hej!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med lite osäkra uppgifter angående min släkt på min mors sida.

Mmf, Linus Albert Leander, antagligen f 1876-09-11 i Ängstorp, Götlunda. Gifte sig med Maria (Maja)Albertsdotter f 1882-12-27(lär vara ättling till smedsläken Grek). Tillsammans fick de 4 barn, däribland min mm, som blev fosterbarn.

Linus Alberts föräldrar, Albert & Signe Persson, lär också vara från Ängstorp i Götlunda. Albert Persson har antagligen arbetat med trädgårdsskötsel, medan sonen höll på med affärer.

Stämmer detta?  
Har precis börjat nysta i släkten, så är tacksam för all hjälp jag kan få för att initialt säkra gamla släktuppgifter.  

MVH / Helena

2000-11-13, 18:41
Svar #9

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej Helena!
Jag rotade litet i Götlunda-fichen på Arboga Bibliotek.  
Ängtorp ligger under Hasta rote i Götlunda församling.
Det jag fick fram är Linus Leanders föräldrar  
Albert Persson, f 10/12 1844, gift med  
Johanna Sofia Larsdotter f: 7/2 1839, änka efter  
Fredrik Granquist, D:27/5 1868. (Signe hette hon således inte)
I hushållet inhystes senare Alberts fader  
Petter Persson f 1818 i Lillkyrka.
Albert och Sofia Larsdotter gifte sig 6/11 1869.
Som kuriosa kan nämnas att Albert var tvilling med sin bror August.

Albert och Sofia begåvades med barnen
Carl Albert f: 4/2 1870
Linus Leander f: 11/9 1876
Anna Maria f: 31/10 1879

Tyvärr så är inte filmerna uppdaterade så att jag kan följa Linus Leander fram till giftermål. I den sista fichen bor han fortfarande hemma hos föräldrarna.

Hoppas att jag bidragit med något.

Mvh

Rolf L

2000-11-13, 18:59
Svar #10

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej Tina!
Var inne i Arboga idag och sökte litet ytterligare uppgifter om Per Albin och hans familj.
Det blev inte så mycket, jag tror Götlunda är urmjölkat vad gäller honom. Hans familj går att följa ett tag till, om du är intresserad.

Brita Mellström avlider i Lungsot 7/9 1851. Hon antecknas vara 61 år. Hennes födelsedag är tydligen okänd. Den finns inte angiven i någon av Götlundas handlingar. Du har säkert redan sett ett felslag i den tidigare uppgiften Britta Mellström är född år 1790!!!

Sonen Carl August dog i Mässling 1856 på Ytterhem. Vad det är för ställe vet jag inte, det ligger i alla fall inte i Götlunda, (efter vad jag har lyckats få fram) Det kanske var något sjukhem av något slag.

Anders Petter Jerling avled 16/12 1869 i en ålder av 67 år 4 mån 17 dagar, men dödsorsaken är inte angiven i Död-boken.

Hoppas att mina uppgifter bidrar något.

Hör av Dig

Mvh

Rolf L

PS. Den Järling jag känner, uppger i telefon, att hon känner igen namnen Johanna Lovisa och Johan Alfred, som då bör vara fff-generationen. DS

2000-11-13, 20:36
Svar #11

Helena Sköld

• Gäst
Rolf,

Tack för all hjälp!!!
Du nämnde ett par saker som gjorde mig nyfiken. Du nämde att Alberts far Per Perssons hemort Lillkyrka, ligger det också i Götlunda? Vidare nämnde du att Albert hade en tvillingbror August. Fanns det fler syskon? Och vem var modern?

En annan fråga var om Sofia Larsdotter & Fredrik Granquist hade några gemensamma barn?

Min sista frågan gäller filmernas uppdatering. Vad innebär att de inte var uppdaterad? Går det ändå att finna information om Linus Leander fram till giftemål, barn etc?

Jag är nyfiken...och jag vore mycket tacksam om du eller någon annan ville hjälpa mig vidare.

Än en gång tack! /Helena.

2000-11-14, 07:17
Svar #12

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej igen Helena!
Lillkyrka är en egen socken under Strängnäs stift i landskapet Närke, ev finns det redan en diskussion på Anbytarforum.  
Lillkyrkas filmer finns inte i Arbogas Bibliotek, där jag hämtat mina övriga uppgifter.
Förlåt att jag föll in i datasnack. Filmerna uppdateras givetvis inte. Det jag menade var att kyrkohandlingar för de senare åren inte fanns tillgängliga. Om det beror på att de inte var filmade ännu, eller bara inte inköpta av Arboga Bibliotek vet jag inte.
Sannolikt kan du få bättre uppgifter från Uppsala Landsarkiv, där såväl Lillkyrka som Götlunda finns arkiverade.

Det förefaller inte som att Fredrik Granquist och Sofia Larsdotter hade några gemensamma barn, i vart fall fanns inga antecknade i de handlingar jag kollade.

Fadern till Albert, Petter Persson f: 9/8 1818 i Lillkyrka var gift med Stina Hansdotter f: 16/8 1814, de gemensamma barnen är  
Carl-Erik f: 27/6 1839
Fredrik f: 18/7 1843
Tvillingarna Albert och August f: 10/12 1844
Johanna f: 1/6 1848
Victor f 23/6 1851
Emma Christina f: 17/10 1852
Edward 29/3 1856
Clara Mathilda 20(26?)/3 1858

Fler uppgifter fick jag inte med mig från mitt senaste besök på Arboga Bibl men jag tar gärna en extra titt vid tillfälle.
Hör av dig

Mvh

Rolf L

2000-11-14, 09:13
Svar #13

Helena Sköld

• Gäst
Rolf,
Ännu ett stort tack för alla nya uppgifter!
Om du har vägarna förbi Arboga Bibl så är jag naturligtvis intresserad av vidare information...

Frågor som rör Sofia Larsdotters bakgrund (föräldrar,syskon och födelseort) och vigseldatum med förste maken Fredrik är av intresse. Vidare vore det intressant att få veta liknande uppgifter om Stina Hansdotter.

Låt mig säga så här; allt är av intresse som rör denna släkt. Det var inte helt lätt att börja nysta i denna släkten, så jag är tacksam för all hjälp när de äntligen lyckats lokaliserats.

MVH/ Helena.

2000-11-15, 21:55
Svar #14

Tina Ahlberg

• Gäst
Hej Rolf, det ar Tina igen!

Det har varit lite stillastaende har, for min slakting har legat pa sjukhus. Men vi suger i oss all ny information du kan komma med, det ar valdigt uppskattat.
Mina foraldrar ska soka vidare i Uppsala efter hans liv i Julita, men den sidan har min slakting foljt bra. Vad som ju fortfarande ar ett mysterium ar vem Anna Amalias riktige far var, Per Albin fick ju henne pa kopet! Vi ska soka i Dombockerna i Uppsala, men allt beror val pa var denna losaktige( !) karl bodde. Tack igen for din tid du lagger ner pa oss framlingar i USA! Vilket otroligt forum detta ar! Jag har ocksa fragat om var Ahlbergsida som harstammar fran Gotland, hon har mycket darifran ocksa, men det finns fortfarande sma luckor som ar kul om man kunde tappa igen.Jag hor av mig om det dyker upp mer fragor. Tina Ahlberg

2000-11-18, 20:15
Svar #15

Utloggad Jan Hultberg

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej, finns det någon som känner till något om nedanstående persons vidare öden?

Jan Eric Nyberg född 1783 Linde (T)

Han flyttar 1798 från Röfors bruk, Medåker (U) till Götlunda.

//Mvh Jan Hultberg

2000-11-23, 12:39
Svar #16

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej Helena.
Jag har inte varit inne på Bibl på ett tag, men i stället tittat litet i den lokallitteratur jag har hemma.
Ängtorp,(eg Hasta 5:23) t ex, ägs enl ”Götlunda från forntid till nutid” /J Wikberg 1950/ av Karl Albert Albertsson.  
Av namnet att döma så tog tvillingen Albert över Ängtorp.

Brodern August gifte sig med en Emma, efternamn okänt f n, och bosatte sig i torpet Vidlund. De fick bl a barnen Johan, Elin och Karl.

Mera muntliga uppgifter finns, men där hänvisar jag direkt till källan, som tyvärr saknar egen nätanknytning.  
Jag lämnar inte gärna ut telefonnummer på nätet, men om du kontaktar mig via e-mail, - blinka på mitt ”blåa” namn i inlägget så kommer du hem till mig - jag kan då nå dig och förmedla kontakten.

Hej så länge.

Rolf L

2000-12-17, 21:22
Svar #17

louise Sjöbeck

• Gäst
Hej!

En anfader till mig hette Erik Sundell f:14/12 1795. Han lever i Hedesunda sn men i Husförhörslängden står det Götlunda som födelseort.Undrar om någon kanske kan hjälpa mig att få klarhet i ifall han kommer från Närke?

MVH
Louise Sjöbeck

2000-12-18, 18:24
Svar #18

Utloggad Lars Sjöqvist

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 14:24
    • Visa profil
    • sjoqvist.net
Hej Louise

Jag tittade i Götlunda(Västmanland) födelsebok C:3 4/4 och där finns en Eric född 14/12 1795. Han står som oäkta. Modern heter Anna Cajsa ?? 20 år gammal. Racksäters socken, Kottorp?.

2000-12-18, 21:56
Svar #19

louise Sjöbeck

• Gäst
Lars!

Tack snälla du för hjälpen. Det låter troligt att det är rätt Eric som jag söker. Då vet jag var jag ska gå vidare i alla fall. Och inte är det i Närke med andra ord. Tack än en gång!

MVH
Louise

2000-12-19, 07:54
Svar #20

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
    • Visa profil
Hej Lars och Louise.
Någonstans har ett missförstånd inträffat:
Racksätter är en by, - med intressant historia  
visserligen, - men dock by och egen rote. Den  
ligger i Götlunda socken, som ligger i landskapet  
Närke.
Götlunda överfördes till Arboga i Västmanlands  
län från Glanshammars härad och Örebro län 1974,  
men landskapet är oförändrat Närke.

Med vänliga hälsningar

Rolf Liljhammar
Racksätter
Götlunda
Närke

PS. Skall vid tillfälle åka in till Arboga  
bibliotek och ta en titt på dina /Louise's/  
uppgifter. Hör av mig därefter. DS

2000-12-19, 20:46
Svar #21

louise Sjöbeck

• Gäst
Rolf!

Jag kan förstå att det är krångligt när län och landskap inte riktigt sammanfaller med varandra. Men Närke är landskapet och Västmanland är länet alltså.

Tack så väldigt mycket för att du har lust att kika efter uppgifterna!  

MVH
Louise

2001-01-17, 18:14
Svar #22

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
    • Visa profil
Louise!
Jag fick tillfälle att titta i Arboga Bibl:s  
fichesamling. Förutom uppgifterna från Lars ovan  
finns i Hfl uppgifter om Soldaten Olof Rask, i  
Racksätters soldattorp, 44 år, född i Fellingsbro  
(år ej angivet) och H.n Britta fr Öby (Ödeby,  
Närke).
Dottern Anna Caisa 20 år har oäkta sonen Erik.
Sonen struken i Hfl utan hänvisning.
Olof Rask dör 1803.
Den bevarade längden är sannolikt inte Hfl utan  
den anteckningsbok som medfördes till husförhören  
i stugorna.
Anteckningarna är därför svåra att läsa så  
uppgifterna är inte säkra, men jag hoppas det ger  
dig något.
Av intresse kan kanske vara att torpet finns  
bevarat, om än något ombyggt.

MvH

Rolf L
(Racksätter)

2001-01-17, 18:56
Svar #23

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
    • Visa profil
Jan Hultberg!!
Jag försökte hitta den Jan Eric Nyberg du sökte i  
Nov.
Inflyttningsuppgifter för angivet år saknas och  
därför gick det inte att hitta honom. Att flytta  
från Röfors i Medåker till Götlunda är bara ett  
redigt skutt över Arbogaån, så nära är det, men  
tyvärr...
Har du flera uppgifter så gör jag ett nytt  
försök.

Häsn

Rolf L

2001-01-18, 19:55
Svar #24

louise Sjöbeck

• Gäst
Rolf!

Ett stort TACK för dina uppgifter. Är det Hfl för ca 1795 du kikat i?  

Väldigt roligt att torpet finns kvar. Skulle verkligen vara kul att få se det något gång. Enligt min bilatlas finns tre hus i Racksätter som ligger strax söder om E3 mellan Högsjön och i öst sjön Tjurlången(?). Går det utifrån min enkla beskrivning att ungefär säga var torpet ligger?
En sista undran bara om Kottorp är namnet på soldattorpet?

MVH

Louise

2001-01-18, 22:36
Svar #25

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
    • Visa profil
Louise!
Det du ser på kartan är de hus som är kvar av det  
ursprungliga Racksätter före bysprängningen (bor  
själv i mittenhuset f ö), själva soldattorpet  
ligger något väster om byn. Nu vet jag inte hur  
detaljerad din karta är, men om du drar en linje  
söderut från mitten av Högsjön, till i höjd med  
Racksätter hamnar du ungefär där torpet finns.
Kottorp har jag inte hört förr, men jag skall  
kolla det. Det kan också vara en felläsning av  
den inte alltför tydligt skrivna hfl.
Hfl, om det nu kan kallas för det, jag tror som  
sagt det är prästens kladdbok som bevarats i st  
f den riktiga längden är den som täcker 1795,  
födelseboken även den för 1795 är ganska kladdig  
den också. F ö där som det ev kan ha stått något  
som kan läsas Kottorp.  
Jag lyckades inte tyda faddrarna så pass att jag  
vågade skriva ned namnen för att inte leda dig på  
något villospår.

Hej så länge

Rolf L

2001-01-19, 22:15
Svar #26

louise Sjöbeck

• Gäst
Rolf!

Tack för all information. Torpet hamnar mitt i R:et enligt min atlas så det blir kanske lätt att hitta dit.

Hur pass tydlig är senare Hfl, ifall det är lönt för mig att beställa hem?

MVH
Louise

2001-01-20, 08:27
Svar #27

Utloggad Rolf Liljhammar

• Anbytare ***
    • Visa profil
Louise!
Det är inte helt omöjligt, om man har tid på sig,  
att läsa Hfl och Födelsebok, även om de är  
svårlästa.
Du kan ju ha hjälp av att du är inne i släkten  
och kanske har stött på namnen tidigare.
Det kan alltså vara värt attlåna hem dem.

Lycka till

Rolf L

2001-01-20, 19:47
Svar #28

Susanne Svanström

• Gäst
Hej!  
Jag söker information om min farfar Carl August Svanström född 1894 Räfsvik, Götlunda.
Med vänlig hälsning
Susanne

2001-01-29, 01:00
Svar #29

Utloggad Staffan Tronestam

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 374
  • Senast inloggad: 2012-12-05, 16:29
    • Visa profil
Hej!

Söker efter Lovisa Pettersdotter f 1836-07-24
i Götlunda, hon flyttar senare till Enånger
dör där 1913.

Mvh Staffan

2001-02-04, 11:25
Svar #30

Utloggad Mats Högberg

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej,

Finns det en socken som heter W. Götlunda eller är det densamma som Götlunda?

Jag söker anfäder till Ingegärd (Ingrid) Larsdotter Kindbom f. 1734-06-22 född i W. Götlunda, Närke och död 1826-03-24 i Kvistbro.

Mvh - Mats Högberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna