ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker DNA Channing och Boustedt-Olsson, Marstrand  (läst 1815 gånger)

2019-03-02, 15:20
läst 1815 gånger

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej alla,

Många har ni varit som har försökt att hjälpa och lyckats hjälpa mig vidare, så stort tack till er alla. Jag har letar efter min mammas morfars fars föräldrar. Han, Johan Wilhelm Olsson, föddes i Göteborgs Garnisonsförsamling 1869. Det fanns i princip inga uppgifter mer än att modern skulle heta Maria Olsson, änka från Marstrand och att han skickas som fosterbarn till Ucklum 1884. Honom hade jag inte svårigheter att följa, men det fanns ingenting att finna om hans första 14 levnadsår och ingenstans gick han och mamman att hitta som bosatta i Göteborg.

Med tipshjälp ifrån släktforskare i Marstrand hittar jag Maria Christina Boustedt (född 1833, död 1886), gift Olsson  och änka (1861) från Marstrand. Därifrån har jag letat i alla tänkbara dokument och känner att det är högst troligt att detta är rätt Maria Olsson. Via DNA och efterforskningar både här i Sverige, England och i USA finner jag det högst troligt att Charles Channing, född 1838 på Marstrand är den potentiella fadern. Han omkommer till havs 1879/1880. Jag har även fått ett foto tillsänt mig från USA på Charles och familjelikhet är tydlig. Men utan att ha hittat någon form av dokumentation som säger att det förhåller sig så här, söker jag ytterligare DNA-prover att jämföra med från båda dessa familjer (Channing/Boustedt).

Om någon från dessa släkter läser detta, eller om du som läser detta känner någon från dessa släkter, så hoppas jag bli kontaktad i öppet forum eller via mail här på anbytarforum.

Med vänlig hälsning,
Karin

2019-03-02, 15:52
Svar #1

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Har inte läst dina andra trådar, så jag vet inte vem du fått hjälp av. Däremot vet jag att det finns en hel del Boustedt-ättlingar i nordvästra Skåne, och jag tror att någon/några har DNA-testat sig. Då det rör sig om eventuella gemensamma anor från 1700-talet är det förstås inte säkert att det ärvts något gemensamt DNA efter så lång tid, men omöjligt är det ju inte.

Mer om Väsby-grenen finns i den här diskussionen. https://forum.genealogi.se/index.php?topic=68939.0, men den kanske du redan har läst?

2019-03-02, 21:21
Svar #2

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Hej Carin!

Tack - den länken har jag inte sett, så ska kolla detta! Däremot är jag inte säker på att Marstrands Boustedt och Skånes Boustedt är samma släkt, men detta behöver naturligtvis utredas lite bättre. Alla tips är så välkomna, jag fortsätter gärna läsa och leta!

/Karin

2019-03-03, 11:47
Svar #3

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Skånes Boustedt kom från Göteborgstrakten. Om det var just Marstrand vet jag inte, men det var åtminstone i närheten.

2019-03-03, 18:33
Svar #4

Utloggad Karin Jorthé

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:18
    • Visa profil
Tack! Då ska jag titta djupare, tack för hjälpen! /Karin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna