ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tips om bouppteckningar  (läst 1824 gånger)

2019-02-26, 13:59
läst 1824 gånger

ulrika_hemma@hotmail.com

Jag tänkte ge mig på att kolla efter uppgifter i bouppteckningar. När jag söker på namn med många eller få uppgifter, får jag ändå ingen träff, på någon av de jag sökt på. (Riksarkivet) Har någon tips till mig hur jag ska söka för att öka mina chanser att hitta rätt?  I första hand är jag intresserad av bouppteckningar från 1920-talet. Allra främst bouppteckningen efter Gustaf Östergren, född 1842 och död 1925 i Norra Åsums församling i Skåne.  Tacksam för respektfulla svar!

2019-02-26, 16:04
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det går inte att söka på en persons namn i Riksarkivets sökformulär och finna dennes bouppteckning. Den får 'plockas fram' i det arkiv där den ingår.

Bouppteckningar från före halvårsskiftet 2001 förvaras i respektive domstolsarkiv på landsarkivet. Yngre bouppteckningar finns hos Skatteverket.

Norra Åsums socken hörde till Gärds härad, som 1925 ingick i Gärds och Albo häradsrätt, vars arkiv finns på landsarkivet i Lund. (Länken går till arkivförteckningen i Nationella Arkivdatabasen, NAD.)

Bouppteckningarna finns i serien FII. 1925 är volym nummer 34. Beroende på när bouppteckningen upprättades och inlämnades, så kan den i stället ingå i en senare volym. (Årtalet avser alltså det år som bouppteckningen inlämnades, inte personens dödsår.)

Som synes av arkivförteckningen finns 1925 inte på nätet hos SVAR/Riksarkivet.

Men däremot hos Arkiv Digital. FII:34 (1925) finns här: AID v498208.b10. Och FII:35 (1926) här: AID v498209.b10. Något register finns inte vad jag kan se, så det är bara att börja bläddra. Men tiden går fort när man har roligt...  :)

Om du inte har abonnemang hos Arkiv Digital (och inte vill skaffa - vilket dock kan rekommenderas), så kan du antingen besöka landsarkivet eller beställa en kopia av bouppteckningen hos Riksarkivet.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-02-26, 20:18
Svar #2

ulrika_hemma@hotmail.com

Det går inte att söka på en persons namn i Riksarkivets sökformulär och finna dennes bouppteckning. Den får 'plockas fram' i det arkiv där den ingår.

Bouppteckningar från före halvårsskiftet 2001 förvaras i respektive domstolsarkiv på landsarkivet. Yngre bouppteckningar finns hos Skatteverket.

Norra Åsums socken hörde till Gärds härad, som 1925 ingick i Gärds och Albo häradsrätt, vars arkiv finns på landsarkivet i Lund. (Länken går till arkivförteckningen i Nationella Arkivdatabasen, NAD.)

Bouppteckningarna finns i serien FII. 1925 är volym nummer 34. Beroende på när bouppteckningen upprättades och inlämnades, så kan den i stället ingå i en senare volym. (Årtalet avser alltså det år som bouppteckningen inlämnades, inte personens dödsår.)

Som synes av arkivförteckningen finns 1925 inte på nätet hos SVAR/Riksarkivet.

Men däremot hos Arkiv Digital. FII:34 (1925) finns här: AID v498208.b10. Och FII:35 (1926) här: AID v498209.b10. Något register finns inte vad jag kan se, så det är bara att börja bläddra. Men tiden går fort när man har roligt...  :)

Om du inte har abonnemang hos Arkiv Digital (och inte vill skaffa - vilket dock kan rekommenderas), så kan du antingen besöka landsarkivet eller beställa en kopia av bouppteckningen hos Riksarkivet.

Tack för svar! Jag undrar förstås varför Riksarkivet har en rubrik som heter Bouppteckningar och ett formulär för personuppgifter, om det inte går att få några svar. Jag gör min huvudsakliga forskning på Ancestry.

2019-02-26, 20:52
Svar #3

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:32
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det var Riksarkivets allmänna sökning som jag tänkte på. Jag hade missat att det i deras labyrint fanns ett "Specialsök" med rubriken "Bouppteckningar". Man lär sig något nytt varje dag...  :)

"Källan är registrerade bouppteckningar", står det. Det är ungefär lika upplysande som "Källa: Internet" som man inte sällan ser som vissa forskares "källangivelse"...  :) Det hade ju varit en fördel om man sagt vilka tingsrätter och tidsperioder som är registrerade...

Det står också att registret är upprättat av landsarkiven i Härnösand, Lund, Uppsala, Vadstena, Visby och Östersund. Man har väl då helt enkelt dataregistrerat de arkivens egna register.

Men arkivens register är väl förmodligen över äldre bouppteckningar; det brukar i vart fall vara det vanliga. 1900-talets bouppteckningar är relativt nyinkomna, så de har man knappast dataregistrerat.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2019-02-26, 21:07
Svar #4

ulrika_hemma@hotmail.com

Det var Riksarkivets allmänna sökning som jag tänkte på. Jag hade missat att det i deras labyrint fanns ett "Specialsök" med rubriken "Bouppteckningar". Man lär sig något nytt varje dag...  :)

"Källan är registrerade bouppteckningar", står det. Det är ungefär lika upplysande som "Källa: Internet" som man inte sällan ser som vissa forskares "källangivelse"...  :) Det hade ju varit en fördel om man sagt vilka tingsrätter och tidsperioder som är registrerade...

Det står också att registret är upprättat av landsarkiven i Härnösand, Lund, Uppsala, Vadstena, Visby och Östersund. Man har väl då helt enkelt dataregistrerat de arkivens egna register.

Men arkivens register är väl förmodligen över äldre bouppteckningar; det brukar i vart fall vara det vanliga. 1900-talets bouppteckningar är relativt nyinkomna, så de har man knappast dataregistrerat.

Ok. Har beställt bouppteckning via Landsarkivet.

2019-03-01, 19:06
Svar #5

ulrika_hemma@hotmail.com

Har idag fått bouppteckningen per mail. Gustaf Östergren fick 6 barn, varav det yngsta dog före honom. Det verkar som om ett av mellanbarnen var ogift vid Gustafs död. Hustrun Ingar dog före Gustaf. De skrev testamente några månader före Ingars död, om att den ena dottern skulle ärva hela kvarlåtenskapen, när de båda gått bort. Vet någon om detta var ett vanligt förfarande? Jag har en känsla av att denna dotter skulle få ärva extra pga hon var ogift.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna