ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Westra Qvarteret Wimmerby  (läst 862 gånger)

2019-02-26, 09:26
läst 862 gånger

Utloggad Robert Hanebrink

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2021-09-19, 13:07
    • Visa profil
Hejsan
Jag håller på att leta efter uppgifter om Ida Carolina Adolfina Phalén (Åberg), min morfars mor. Jag har fått fram en hel del. Men jag är lite konfunderad över hennes adress Westra Kvarteret nr 17 Wimmerby. Enligt min mor så skulle hon ha flyttat till sadeshult och bott hos sina föräldrar, Adolf Christer Phalén och Eva Carolina von Segebaden efter att Severin Åberg (hennes man) dragit till Nord Amerika 1868. Jag har sökt på nätet efter Westra Qvarteret men blir inte mycket klokare. Någon som vet om det finns någon anknytning mellan Westra Qvarteret och Sadeshult?
Tacksam för tips
Robert Hanebrink

2019-02-26, 12:54
Svar #1

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6066
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 17:32
    • Visa profil

Sadeshult ligger i Fagerhults socken. Där föddes Ida Carolina 1841. Hon har ju bott på många ställen. På Arkiv Digitals registersök kan du följa hennes liv helt och hållet. 
Efter makens flytt till Amerika flyttade Ida Carolan Adolfina till Mariestad och bodde där 1869-1873.
Sen flyttade hon till Vimmerby V.kv 17 där föräldrarna med sina barn var bosatt sedan 1856.  De bodde alltså inte i Sadeshult, som ligger 12-13 mil från Vimmerby
Hon har sedan aldrig bott i Sadeshult däremot i Eksjö och i Madesjö bl.a. troligen för att kunna försörja sig.
Birgitta B

2019-02-28, 02:22
Svar #2

Utloggad Nichlas Malmdahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 441
  • Senast inloggad: 2024-02-01, 07:37
    • Visa profil
Hej,
Roligt att läsa om von Segebaden och Sadeshult. Våra släkter går ihop lite längre tillbaka i tiden i familjen Rothlieb på Sadeshult. Min släktgren hamnade på gården Ekhyltan som låg ganska nära Sadeshult.
Mvh
Nichlas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna